Färg, Måla & Tapetsera
JohanKos: Efter att ha rivit ett skåp ska jag limma upp två extra våder glasfiberväv i taket. Underlaget är gips och spackel. Tapeten: Glasfiberväv Beckers G135 Nt 15M https://www.k-rauta.se/produkt/glasfibervav-beckers-g135-nt-15m/7391720566642 På krauta sa dom att jag skulle limma med non-woven och gav mig detta: https://www.k-rauta.se/produkt/vagglim-casco-non-woven-vit-5l/7311980139936 Och på
Rebeccasan: Hej! Jag tog bort gammal tapet och hittade vad jag tror är renoveringsgips under. (Den är endast 3 mm tjock, man kan se att det ligger den tredje lager av tapeten under) Pga ången från tapetborttagaren har gipset spruckit på 4 ställen. Jag har spacklat, slipat och grundmålat den. Efter några dagar har den spruckit igen. Jag tänkte använda renoveringstapet (Konkret) i hela rummet för
Extravagantostron: Jag har bara betsat dörrsidan som är på insidan av lägenheten så det borde nog inte vara något problem tänker jag. Ska lacka den med en lack imorgon som skulle ge ökad tålighet :).
Link1np4rk: [citat] [citat] Tack för tipset. Jag kan sova lite bättre nu :P
Träentusiasten: Har ett hus från -38 (ej funkis, snarare uppdaterad 20-tals klassicism) som har en väggpanel i hall och trappdel av massiv ljus ek, stående enkelspontade skivor ca 4mm tjocka, varierande bredd. De sattes troligen upp på 70-talet. För 10 år sedan målades de över av en tidigare ägare i en ljus svagt blå/lila nyans. Detta färglager märker jag nu går att dra bort nästan som en
mexitegel: Det är ingen linoljefärg där inte. Till dörrrkarmen använder du snickerifärg (lackfärg). Finns i halvblank och högblank beroende på vilket utseende man vill ha. Det är lite svårt att se utifrån dina bilder, men jag gissar på att det är halvblank nu. Till smygen använder du i ditt fall väggfärg. Är du osäker på kulören kan du ta hjälp av färgbutken som kan färganalysera och
Lundmarkarn: Intressant! [citat] Ja, det var ungefär det som var min första kommentar också. potentiellt guldläge att mjölka en löpande räkning i evig tid... :rolleyes:
Bo arnold: Dåligt måleriarbete.Du får skrapa slipa med maskin grunda o spackla allt.Mycket arbete med gamla spegeldörrar.En tjockare färg döljer inget tyvärr
MiTo155: Vi skall måla nysatt/vitpanel med färg som skall brytas i en grå ton.Huset ligger ca.500m från havet.Någon som kan rekommendera ett bra,prisvärt märke för ändamålet. Häls.Lars
spirou197: Dina bilder är ju genererade, så det är svårt att säga vad man försökt efterlikna, men det är nog snarare ett mörkare exotiskt träslag än ek (därmed inte sagt att du inte kan åstadkomma något snyggt och liknande med ek, det är väldigt tacksamt att pigmentera mörkt). Jag har inte använt mörkpigmenterad hårdvaxolja, så det kan jag inte uttala mig om - däremot zar oljebets +
mexitegel: Har ni ändrat på några förutsättningar? Ventilation? Värmesystem?
Jörgen Ö: [citat] Omöjligt att svara på, det visar sig om 2år....;)
MarcusRask: [citat] Har en maskin du kopplar in stämjärn i som hackar. Det går trögt. Resultatet blir bra men de tar för lång tid. Men kanske skulle köpa ett vanligt också
MarcusRask: Tjenare Har som plan att renovera våran trappa är hemma och tänker mig antingen vit eller grå trappa. Men jag hade gärna valt att släppa igenom lite trä genom färgen då det blir väldigt snyggt. Jag vet på ett ungefär vad jag får med bets. Jag vet också vad bets kostar och vilken extrem noggranhet man måste göra förarbetet med. Därför undrar jag om inte lasyr skulle kunna vara
Mats-S: Det jag har hört om målning av utomhuspanel (från proffsmålare) är att det är klart bättre att måla på hösten. Orsaken är att det inte är massa pollen i luften som leder till mögel när man målar in det i panelen. Så det ska absolut inte vara några problem att måla i okt/nov så länge det inte är för fuktigt så att inte färgen torkar (eller fryser). Det är ju dessutom
Håbbe01: Hej, Jag skulle tro att spackla utomhus på trä inte funkar då det rör på sig vid fuktsom seda spricker och lossnar. Finns ju mjukfog eller sk. byggfogmassa man kan prova som går att måla över. Men att måla ädre tryckat virke är nog bara en fördel
Artilleriet: Hej, I somras målade jag om i ett rum och nu när det har blivit kallt ser jag att det har uppstått sprickor vid speglar, golvlister, dörrar, etc. (se bild nedan) Vid förarbetet använde jag mig bara av spackel, men det ser ut som att saker har förflyttat sig något mellan årstider, vilket har fått spacklet att spricka. Två frågor: Är det ovanligt att äldre hus rör sig på detta sätt
Dimitris76: På villans sutterängplan har vi ett fint rum inrett med träpaneler (1969 byggnation). Städfirman var här i måndags och idag märkte jag några repor på list vid dörren. Misstänker att hen som städade ställde där eller skrapade med moppens skaft... :thinking: Träytan är som ni ser rafflade och intryckt samt missfärgad. Den ser ljusare ut. Jag har läst att det går att lyfta
BirgitS: Mörka fasader blir varmare och vid en värmebölja leder det till att stommen och sen även inomhusluften blir varmare än om det är en ljus fasad. All smuts som avviker mycket från fasadfärgen syns mycket.
tergo: om det är latex kan man använda en fuktig svamp för att snygga till fogen
dthompa: Då ska du klaga, det där ser ju inte professionellt ut. han har ju inte slipat och gjort det jämnt. tror du hade fått ett bättre resultat om du gjort det själv.
ofrivillige_hantverkaren: Himla bra tråd här - bara någon som också går i gips och spackeltankar. Allt hjälper.
Livslärlingen: [citat] Du har ju helt rätt faktiskt!! Gips är ju gips.. Tack för input med friska ögon :strong: