Hej!
I höstas hade vi en målare hos oss som spacklade och målade ett nybyggt rum. Nu har det uppkommit sprickor i ett av hörnen i rummet. Är detta något man får räkna med eller är det slarv med underarbetet från målaren?
Enklast är ju att själv slänga på lite spackel och färg, frågan är bara om sprickorna kommer fortsätta vandra. Hörnet är vid en yttervägg och det sitter en ventil precis bredvid. Det har varit rejält kallt några veckor för att sedan bli mildare vilket jag antar skapat en del rörelser i väggen?
Jag kan inte hitta sprickor någon annanstans i rummet.
I höstas hade vi en målare hos oss som spacklade och målade ett nybyggt rum. Nu har det uppkommit sprickor i ett av hörnen i rummet. Är detta något man får räkna med eller är det slarv med underarbetet från målaren?
Enklast är ju att själv slänga på lite spackel och färg, frågan är bara om sprickorna kommer fortsätta vandra. Hörnet är vid en yttervägg och det sitter en ventil precis bredvid. Det har varit rejält kallt några veckor för att sedan bli mildare vilket jag antar skapat en del rörelser i väggen?
Jag kan inte hitta sprickor någon annanstans i rummet.
Rörelsesprickor i vinklar får man räkna med. Särskilt vid träkonstruktion/ yttervägg & nybyggt.. Bara att dra över med latexfog. Tacksamt med "snobbkanten" då det är lätt att foga och sen bara måla över med takfärg. Mvh
Men det skadar ju inte att kolla med målaren om han vill fixa till det han har gjort.
Och latexfog använder man inte nuförtiden, helt värdelös produkt som garanterat spricker förr eller senare.
Enda fördelen är att den är billig.
En riktigt mjukfog ska det vara, tex. Tec7.
Och latexfog använder man inte nuförtiden, helt värdelös produkt som garanterat spricker förr eller senare.
Enda fördelen är att den är billig.
En riktigt mjukfog ska det vara, tex. Tec7.
Nog är Tec 7 bra men den kostar också därefter. Frågar du mig så är den överkurs att använda som målarfog. Finns latexfog som klarar 25% rörelseupptagning, t ex ESSVE Flex 25. Pris runt 60kr jämfört med Tec7, pris 170kr. MvhPeter2400 skrev:
Som flera påpekat rör sig nybyggda väggar och hus. Framför allt pga att virket torkar ut. Den billiga akrylen målaren använder klarar inte de rörelserna. En MS-polymer klarar ofta sig bättre.
Enda garanten är dock att remsa hörnen och spackla ut dem.
Enda garanten är dock att remsa hörnen och spackla ut dem.
Vad jag minns så använde målaren både hörnskydd (i alla fall vid fönstersmyg) och remsor i tak och på väggar, men i innerhörnen minns jag inte hur han gjorde.F falkn skrev:
Man lägger inte remsa i inåtgående hörn då de skrynklar sig vid rörelser. Man kan ju aldrig stoppa rörelser, de måste ta vägen någonstans. Fogmassa är nog den bästa lösningen. Sen så finns det olika kvalite' på den också varav "billig" ska undvikas. Sen så fogar man utanpå sprickan, inte i den för bästa hållbarhet. Mvh
Men nog är det värt ett par tior per rum om man slipper göra om jobbet?M Micke R. skrev:
Inte värt att snåla på sånt som syns.
Jo det gör man. Dock är det inte praxis i Sverige pga att målaren ofta får betalt en gång till för att foga i sprickorna med sin 7kr/tub akryl och sedan slabba över färg igen. I USA och Kanada där spacklingen utförs av en separat yrkesgrupp är det standard.M Micke R. skrev:Man lägger inte remsa i inåtgående hörn då de skrynklar sig vid rörelser. Man kan ju aldrig stoppa rörelser, de måste ta vägen någonstans. Fogmassa är nog den bästa lösningen. Sen så finns det olika kvalite' på den också varav "billig" ska undvikas. Sen så fogar man utanpå sprickan, inte i den för bästa hållbarhet. Mvh
Du kan ju remsa upp ett nybyggt trähus i innerhörnen och fota dem efter en bra vinter som det vart 20/21, så kan vi ju diskutera hurvida det var en bra idé sedan.F falkn skrev:
Klicka här för att svara