Färg, Måla & Tapetsera
Åsa Lund: Och en mjuk matta för barnen att sitta på så det inte blir så kallt
Bo arnold: Riktiga vattenbaserade snickerilacker klibbar inte kvistlack eller spärrgrund behövs lika mycket på både oljefärg o vattenbaserat om man målar furusnickerier.
Jafson: Har eldad lite och får både svart låga, lite bubbel, och bitar som det inte händer särskilt mycket med. Så det verkar vara en blandad kompott. Tack för tipset!
Vildparti: Planen: Sonens rum. Ska bli målat på väggar och lister samt på snea delen av snedtak. Roller spackla och delvis jämt och lite puts tuffs rufs med svamp och aluminium folie. Tidigare ägare hade målad glasfiberväv i olika färger samt en övermålade tapet i snedraket och lister i olika färger och träslag. Har nu tvättat väggarna och rivit bort lös väv på tre av fyra väggar. Tapet
noone70: Vi ska göra en "utbyggnad" av vårt kök och i samband med det byta luckor och bänkskiva. Min fru vill absolut ha en vit(eller väldigt ljus) skiva och så var det slut på den diskussionen :D (Nä skämt och sides, jag håller med henne. Vitt blir snyggast med de luckor vi ska ha och vårt golv. Totalt kommer det att röra sig om närmare 12-13m löpmeter bänkskiva i formad i ett "J"/"U" med
cpalm: [citat] Nä du, nu skall vi inte försöka göra ett större projekt av detta än det redan är :rofl:
Ackeobd: Körde med panelgrund från Alcro och det gick riktigt bra. Blev fint och slätt och inga genomslag eller liknande.
Diva: Hej jag putsade förra veckan (onsdag)väggarna i mitt varmgarage (25 grader varmt) hur länge behöver man vänta innan jag kan måla? Ventilationen ska sättas upp nästa vecka och hade önskat att måla imorgon.
fotoforss: Kommer det verkligen funka med Beckers panelgrund? Varför blir det såhär? Taket är värst, men även väggarna blir såhär, är det nikotin? På bilderna syns en vit fläck, den är nymålad för att visa hur vitt det ska se ut, la på ett riktigt tjockt lager men det gulnar inom ett par minuter. Om nu Beckers panelgrund funkar, kan jag bara måla över det på den nuvarande grundfärgen
Utdelning: Ja, cupfinal fasadfärg plus funkar bra om det är den du menar. Har dock grundat innan på det jag målat med den men det ska du inte behöva egentligen. Edit: Cuprinol är ett bra färgfabrikat, tillverkas av Akzo som även tillverkar Nordsjö...om du nu undrade över just cuprinol kvalitet..
cpalm: [citat] Hm, ser ut som att de satt tapeten i spackel. Har du testat om det är vattenlösligt? I så fall hade jag lagt på (klassiskt) tapetklister flödigt, plastat in och låta det stå och gotta sig ett tag och sedan skrapa bort det.
Hannalov: [citat] Har googlat vidare nu och detta känns verkligen som rätt alternativ istället för att köpa en ny sten för många pengar. :-)
DorisDoris: Sonen har en blå fondvägg, och idag märkte jag en märklig fläck, vit och rund och så såg de ut som de runnit lite. Torkade med fuktig trasa och först såg de bra ut, men när de torkat såg de ut som jag dragit ut svag vit färg! Tog en disktrasa och gnuggade lite mer. Lät torka. Men sen kom de delvis fram igen. Torkade ännu mer och nu ser väggen blekare ut där. Ingen aning om vad de
Förvirrade Hönan: [citat] Tack för hjälpen! Jag hann dessvärre dra på elementet:surprised:, men stänger av det nu.
Jansson75: Så länge den inte luktar illa så är det bara att köra på
smallbone: Såg ju nu att du rekommenderade skivspackel. Kanske får bli så!
Åsa Lund: Svaret på frågan i rubriken är tyvärr ja. Det kan bli fettfläckar på väggen
Husisörmland: Skulle gärna vilja ha helt släta innertak i de rum där det idag är plankor. Förstått att det som att det går att skruva fast gipsskivor i taket som sen spacklas och målas. Hittar dock inte vad det skulle kosta att leja bort det? Behöver man både snickare och målare? Vad har ni fått betala för ett sådant jobb? (skriv gärna hur många rum det var för).
ToRy: Då återstår att hitta en lösning på det "nya" problemet; att ungen sliter och river i gardinerna. :thinking: Min första tanke: Lossa lite lagom på skruvarna som håller uppe gardinstången. Det är alldeles för lite konsekvenslärande i barnuppfostran nu för tiden. :rofl: (Nej, jag har inga egna barn. Ja, det är klart jag skämtar. Jo, bara lite. ;))
Slägggan: Jag har provat ARDEX 820. Sjuk bra spackel dock svår att rulla men kanske är jag som inte är så van vid att blanda. Men är du van vid att spackla så är pulver bra!
Bo arnold: Dynan ger en slät yta boggin är bättre men använd inte tråg rulla den bara i färgen på väggen målare använder nästan aldrig tråg till väggmålnig.
Stuff: Inte använd någon remsa alls i kortskarvarna? varken glasfiber eller papper? I så fall lär du komplettera med sådana och spackla igen. Jag brukar föredra pappersremsor även i kortskarvarna och bredspacklar sedan typ 30-40 cm ut åt varje håll från skarven för att inte få en synlig ås (Kortskarvarna är ju inte försänkta). Har själv bara gjort det på nytt gips så jag vet inte om
Träffatummen: Jag använde färdigblandat spackel på burk. Det var ganska jobbigt att få ut det på väggarna, men ganska enkelt att få slätt genom slipning. Jag använde en "giraff" när jag slipade. För att kontrollera att det blir jämt kan du lysa längs väggarna med ficklampa. Jag grundmålade med takfärg, för den var billig, sen vanlig väggfärg. Lycka till
Solimelo: [citat] Tack för svar. Nu blir det spackel på i princip alla och jämna ut det för att sedan troligtvis måla! Tack för alla svar
Utdelning: Laser är ju helt klart överlägset. [citat] Laser funkar ju bra om du har tillgång till det.
Åsa Lund: Sprickor i hörn är för att huset rör sig och inget att oroa sig för. Sneda sprickor beror på sättningar och anledningen finns 90° mot sprickan. Alltså inte direkt under utan smet ner åt sidan. Om du kommer att gräva upp runt huset för dränering så kommer du som du skriver troligen få fler sprickor. Låt det gå ett år efter grävning innan du lagar sprickorna.