Hej!
Vi tog precis bort ett hyllplan från en vitmålad vägg och den tog med sig massa färg här och där (https://www.byggahus.se/forum/threads/hylla-fastklistrad-pa-malad-vaegg.407461).
Hyresvärden sade att vi mest troligen kommer behöva måla om hela väggen, men att vi kan testa måla endast den drabbade delen för att se hur det kommer se ut.
Har ni några tips och förslag på hur man ska göra detta? Ska jag t.ex. måla med en mindre pensel exakt på det drabbade området eller är det bättre att spackla lmer och bredare för att sedan måla på det spacklade området (se bilder)?
Som ni kan se så har jag redan försökt spackla exakt på de drabbade områdena:
Vi tog precis bort ett hyllplan från en vitmålad vägg och den tog med sig massa färg här och där (https://www.byggahus.se/forum/threads/hylla-fastklistrad-pa-malad-vaegg.407461).
Hyresvärden sade att vi mest troligen kommer behöva måla om hela väggen, men att vi kan testa måla endast den drabbade delen för att se hur det kommer se ut.
Har ni några tips och förslag på hur man ska göra detta? Ska jag t.ex. måla med en mindre pensel exakt på det drabbade området eller är det bättre att spackla lmer och bredare för att sedan måla på det spacklade området (se bilder)?
Som ni kan se så har jag redan försökt spackla exakt på de drabbade områdena:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har inte kvar färg, men vi har fått färgkoden från hyresvärden. Men måste man inte spackla brett över hela skadade ytan, slipa ner, måla först över skadade ytan och sedan måla över hela väggen? Något i den stilen, jag har aldrig målat innan, men som jag har förstått det så ser processen ut ungefär på det sättet.Jiji skrev:
Det är ca 8 m2 det handlar om för hela väggen, det kanske går snabbt för en erfaren målare, men för mig kommer det ta tid. Så jag är ute efter simplaste lösningen. Jag tänker också att i värsta fall har vi gjort det mesta förarbetet inför en målning av hela ytan.
8m2 tar väl max 15 min att rolla, lägg till lika mycket på att täcka och fixa så har du facit. Att bara kladda i mitt på väggen kommer garanterat reta er senare för det kommer synas väl.
Det räcker att ni spackla och slipar över skadan. Sen målar ni en gång över spacklet väntar den tid det tar innan färgen är övermålningsbar och sen rollar ni hela yta.. Tvätta av med målartvätt först, så klart.M Mg123 skrev:Vi har inte kvar färg, men vi har fått färgkoden från hyresvärden. Men måste man inte spackla brett över hela skadade ytan, slipa ner, måla först över skadade ytan och sedan måla över hela väggen? Något i den stilen, jag har aldrig målat innan, men som jag har förstått det så ser processen ut ungefär på det sättet.
Det är ca 8 m2 det handlar om för hela väggen, det kanske går snabbt för en erfaren målare, men för mig kommer det ta tid. Så jag är ute efter simplaste lösningen. Jag tänker också att i värsta fall har vi gjort det mesta förarbetet inför en målning av hela ytan.
Ni kommer inte att få det osynligt genom att köpa ny färg, även om ni har färgkoden blir det inte samma med en annan färgtyp.
Det går fort att rolla en vägg på 8 kvm.
Klicka här för att svara