Det här med att spackla gipsskarvar. Det verkar gå mode i det hela. Vad är senaste grejen? Hur gör ni? Grundar ni innan spackling? Kör ni olika spackel? Börjar med grovt och avslutar med fint? Glasfiberremsor eller papp?

Borde man inte kunna limma pappremsorna med typ vanligt trälim eller motsvarande innan man börjar spackla? På så sätt skulle man ju slippa trasselmomentet med att lägga remsorna mellan två lager spackel osv. Dvs man kan först limma remsorna i lugn och ro. Och sedan spackla.

Eller kan det finnas nackdelar med att pappremsan inte skulle få stöd med spackel både på baksida och framsida? Tex om det är en glipa mellan skivorna. Det är det ju alltidmer eller mindre.

Dela med er av era metoder :)

Jag limmar pappremsor med våtrumslim. Det där med att spackla in dem är ett jäkla meck :crysmile:

Spacklar inte heller innan, utan sätter remsa och sedan spackel

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag limmar pappremsor med våtrumslim. Det där med att spackla in dem är ett jäkla meck :crysmile:

Spacklar inte heller innan, utan sätter remsa och sedan spackel
Samma här. Kör våtrumslim. Blir ett extra moment men funkar perfekt.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Samma här. Kör våtrumslim. Blir ett extra moment men funkar perfekt.
Hehe, ja det kanske blir ett extra moment... eller fasen vet. När man spacklar in dem så är det altlid någon bit som inte blir bra, så ska man lik förbannat in och fippla med lim alt skära bort en del och spackla ännu mer + att man drar på sig X antal svordomar under processen...

Så vill man sätta utan svordomar, limma dem! :crysmile:

En fråga i sammanhanget. De är inte så att limrester på sidan om remsorna ställer till det på något vis? Jag tänker på vidhäftning av spackel osv.

Jag har provat både glasfiberremsa och papper i vått spackel, limmade remsor och inga remsor alls.

Min erfarenhet är att det kvittar hur man gör så länge man skiftar skarvarna mot underliggande skivor.

spricker det i skarven så beror det inte nog inte på val av remsa, det beror mest på snickaren.

• Gilla
Ivan.
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
En fråga i sammanhanget. De är inte så att limrester på sidan om remsorna ställer till det på något vis? Jag tänker på vidhäftning av spackel osv.
Nä det har jag då inte upplevt. Är ju egentligen ingen skillnad mot att du Spacklar på en tapetserad vägg? Där finns ju i regel också alltid lite "limspill" I skarvarna :)

Provade precis att lägga pappersremsa direkt i spacklet, vilket alltid gått dåligt tidigare. Men nu provade jag ett spackel speciellt för skarvspackling med remsa, och det gjorde hela skillnaden. Funkar perfekt direkt. Gissar att det behövs ett tillräckligt blött spackel som faktiskt kan väta remsan ordentligt. Kanske man även kan ta ett lite mer universalspackel och spä det med lite vatten för att få det mer förlåtande?

Håll dig till ett renodlat skivspackel så brukar det "limma" bra, se till att skrapa av kanter på sidorna av fasningen då detta spackel blir hårdare än ett vanligt spackel. Sen toppar du 2 ggr med ett medium spackel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.