O
Hej!

Glad amatör som försöker lära sig spackla gipsskivor. Verkar inte ha så mycket problem med luftbubblor som jag sett många skriva om. Men efter först ett lager spackel, sen pappremsa och efter det ett tunnt lager spackel på remsan undran jag nu om jag haft för mycket spackel innan jag la remsan?

Det är en väldig utbuktning under remsan. Har som sagt inte slipat eller spacklat ett andra lager än.

• Vägg med synlig skarv där en pappremsa lagts över spackel som skapar en upphöjning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gipsskivor med första lager spackel och pappremsa, synlig utbuktning under remsan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Utbuktning? Du menar väl inbuktning. Det är normalt att spacklet sjunker/torkar in i skarven då den är djupare. Mvh

O
M Micke R. skrev:
Hej! Utbuktning? Du menar väl inbuktning. Det är normalt att spacklet sjunker/torkar in i skarven då den är djupare. Mvh
Nej, det har inte sjunkit in i skarven. Utan blivit som en ”kulle. Så när jag drar fingret över så är det en nivåskillnad i mitten av pappremsan som jag spacklat dit. Därav så kanske jag gjort fel tänkte jag, och tagit för mycket spackel i skarven?

Ok! Springan mellan gipskivorna är för bred. Du skulle med tanke på det bara spacklat i den först. Nu blev tyngden av allt spackel i springan för mycket för remsan i kombination med att du använt ett bra spackel som är blötare/ rinnigare. Mvh

Är det en kortskrarv eller skarven som har fasade kanter?

O
T Tompafix skrev:
Är det en kortskrarv eller skarven som har fasade kanter?
den har inte fasade kanter. Så antar det är ett problem då också?

Jag menade försänkt kant. Om man spacklar skivor med rak kant så gäller det att få papperrsremsan väldigt nära gipset för att få en bra skarv. Är man inte så flink på att spackla fast remsan så kan man limma fast dem först med våtrumslim

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.