Har målat med ca 1 år gammal vattenbaserad innefärg, sån där vanlig vit för lister. Den känns okej när jag rört om den men blir lätt kornig och grumlig när jag målar på träet. Svårt att beskriva men ungefär som när man målar igen på färg som inte har torkat, det blir ränder och penseldragen "släpper"... Resultatet blir inte bra, det är fullt med fula penseldrag. Har provat att spä ut den lite med vatten men det gjorde ingen skillnad. Locket till färgburken har inte tätat speciellt bra.

Nån som vet nåt om sånt här eller varit med om samma sak?

W wolfgang1 skrev:
Har målat med ca 1 år gammal vattenbaserad innefärg, sån där vanlig vit för lister. Den känns okej när jag rört om den men blir lätt kornig och grumlig när jag målar på träet. Svårt att beskriva men ungefär som när man målar igen på färg som inte har torkat, det blir ränder och penseldragen "släpper"... Resultatet blir inte bra, det är fullt med fula penseldrag. Har provat att spä ut den lite med vatten men det gjorde ingen skillnad. Locket till färgburken har inte tätat speciellt bra.

Nån som vet nåt om sånt här eller varit med om samma sak?
Akrylaten har nog klibbat ihop tyvärr, det går inte att lösa upp den igen. Köp ny färg och slipa av det du lagt på....

C
Instämmer i att den inte går att rädda. 1 år borde den ju tåla, däremot har jag haft färg som frusit och blivit exakt sådär.

• Gilla
Micke R. och 2 till
  • Laddar…
Instämmer i tidigare inlägg, kasta. Och frusen färg har jag fått även från butik, de misstänkte att det var från leveransen då flera hade haft det problemet.

Det är nog så som ni säger. Blir till att slipa och köpa ny färg. Tackar för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.