Färg, Måla & Tapetsera
lantzen: Tackar! Gäller detta även för dörrar av denna typ (som jag antar har en yta av ngt slags skivmaterial)?
Naturliv: Jag förstår att formplywooden har en yta som inte är lämplig att måla på, men färgen som har suttit på luckorna har ju varit på plats i minst tolv år, så något borde fungera. Jag får kolla det här med spärrgrund. Tack för tips!
Claes Sörmland: Annars heter lösningen cementbaserad filler med lättballast (typ Husfix). Pulver som blandas med vatten och sen kan du spackla i det i sprickan. Fyll inte för mycket. Efter torkning så slipar du och spacklar ett par gånger med valigt väggspackel, sen kan du måla.
sinuslinus: [citat] Ja eller så dubblar du den summan. Ovärt att svartjobba ”gratis”.
mexitegel: Precis som Åsa skriver; Såpa ett tag på det där kommer göra susen.
davveno1: Svårt att se hur ojämt det är och det finns olika grova renoveringstapeten, de grövre döljer mer än man kan tro. Tänk wellpapp.
Tohan: [citat] Vi köpte ett hus för 2år sedan på 125kvm.. Vi tapetserade hela huset och lägg om golv i ett av barnens sovrum.. Allt inkl material 370kr/rulle gick på typ 24 rullartapet lim. Färg.. Jobb.. gick på ca:85k Glömt inte att använd rot
Rabbithole: Enligt biltema är den det. Har ingen bild men mååånga har använt Biltemas 2k och är nöjda
Stuganinorr: [citat] Tack snälla för ditt utförliga svar, det uppskattades väldigt mycket!
Åsa Lund: De allra flesta färger som finns i fackhandeln är bättre än det du beskriver. Undvik Rusta och liknande
tommib: Finns också reparationskit för golv med olika hårdvax som man smälter ner i skadorna.
Micke R.: Kolla datum på burken. Misstänker den är gammal eller så är det fel på tillverkningen av färgen. Mvh
Åsa Lund: Skär av tapeten mot listen nertill, 3 mm ut på listen Skär tapeten mot väggen, 3mm under listen, upptill, "snobbkant" Likaså snobbkant i hörnen mot väggarna intill
gone_fishing: Kör samma på insidan som utsidan, annars är linoljefärg bra på insidan. Mina badrumsfönster i källaren är målade med linoljefärg, dryper av fukt minst en gång per dygn, inga problem efter många år.
Karlia: En annan fördel med linolja är att den slits vackert. Den chippar inte som traditionell färg.
Olf Oggler: Jag blåser liv i den här gamla tråden om kulörer. Är det någon som har en känsla för hur mycket vattenburen alkyd gulnar jämfört med oljebyten alkyd?
Lechuza: [citat] De KAN vara mer tidseffektivt att spackla direkt på tapeten och sen ta bort eventuella blåsor istället för att bara skrapa i all oändlighet så du faktiskt kan komma någon vart! Edit: kanske inte många som tänker på de men inte alltid värt att skrapa bort tapeter. Särskilt med kloasong väggar. Blir väldiga hål att fylla sen för att inte se massa sprickor åker man på en
vardan1986: Insååg att det är kanske ett fel forum. https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-funkar-baest-pa-ytterhoern-pa-en-laettbetongvaegg.409303/
Mattikoleman: [citat] Hur gick arbeten ? :cool:
Malaren666: [citat] Har du provat satt den i väggfärg? Istället för lim.
Malaren666: Glasfiber/pappremsa 2gge skarvspackling & ev 1 bre beroende på hur taket ser ut, kommer se bra ut ett tag men eftersom taket rör på sig kmr de o spricka gamska snabbt, riva ner o gipsa o Spackla är väl lika mkt jobb för målaren men mer för snickaren, kanske en ekonomi fråga i ditt fall? Sätta microlit i väggfärg går fint sen 1 bre på den så blir de bra, frågan är om du klarar av
slacker: Skulle nog rekommendera Tec7, gulnar inte och håller sig flexibel och krymper inte. Dessutom övermålningsbar om andan skulle falla på.
Bjelkan: Hej! Är det nån som har koll på var man kan få tag på sån här hårdvaxolja från Biofa? Produkt 2055. Eller om det är nån som har över och vill sälja mig en burk? [bild]
Huddingebo: Torka fläcken med thinner och måla med oljefärg. Funkade för mig i en nedsölad trätrapp.