Färg, Måla & Tapetsera
Tompafix: [citat] Du får köpa dig en giraff och koppla på dammsugarn :rofl:
QueenLimey: [citat] De var här tre arbetsdagar och det kostade oss 21.000, men då har de även rivit flera lager gammal tapet som satt som berget samt även målat taket. En yta på cirka~ 30kvm. Men efter att vi kontaktat colorama och visat hur det såg ut när de var klara så kom de tillbaka och gjorde om arbetet och det ser mycket bättre ut nu, tack och lov!
hapazard: [citat] Torka bort med rejält med vatten innan, var extra noggrann om det var målat med oljefärg innan. Målartvätten kan ha förtvålat ytan och det måste bort för att få bra fäste.
jim_b: Till framtida konsumenter av denna tråd. Undvik den förstärkta pappremsan från Byggmax. Försök att få tag i den riktiga varianten från Gyproc eller Dalapro istället. Den som är bredare och har en kärna av polymer och inte metall. Alternativt produkten som heter AquaBead. Den från Bygnmax duger säkert till 90-graders _vertikala_ hörn, men inte till något annat.
TobbeTabb: [citat] [citat] "Hålet" är knappt ett hål, bara tapeten som ärligt bortskrapad. Papplagret ärende knappt en millimeter. Vet att andra väggar i huset är gips, samt att jag har pluggat i denna väggen, så ganska säker på att det är gips, även om det kanske var ovanligt på den tiden. Har grävt i gamla ritningar men material nämns tyvärr inte, enbart själva konstruktionen tyvärr.
Tompafix: [citat] Som att ha två extra armar :rofl: brukar gå att hyra också
Mathildatiger: Man kan lämna hörnet fritt genom att låta tapeterna sluta en liten bit in från hörnet på båda sidor. Måla hörnet i lämplig färg före tapetseringen (vi valde vitt till vita lister och ljus tapet).
malarmaster: [citat] För det första: En fabrikslackad/målad dörr är troligen målad med en tvåkomponentfärg. Ger en hård yta som inte går att måla på utan nerslipning. att du får genomblödning beror på att fabriksmålade produkter oftast är målade med vattenbaserade färger och INTE spärrgrundade. finns två vägar att gå. bägge börjar med nerslipning av fabriksmålningen,dvs nermattning.
Chauma: [citat] Den första och delvis andra strykningen jag gjorde var jag för sparsam med färgen och hade fel teknik, la för mycket tryck på och pressade ur färgen, det var först tredje gången som jag hade mer rikligt på och körde mer på rätt teknik där jag knappt använde nån kraft alls, mycket bättre blev det och enklare likaväl. Så det är väl om de första 1 eller 2 strykningarna
Bo arnold: Det är en chansning om tapeten håller har spacklet spruckit så kan tapeten också spricka bättre att lägga en remsa
camelspin: Nej, generellt inte Brukar spackla rätt på Finns det partier där det sticker upp fibrer, exv skarvar kan du slipa av dem först Sk easy cover täcktapet är mycket effektiv på dylik väv, men är dyrare. Går lite fortare, dammar mindre
Anhyan: [citat] Ok! Tack! Ska genast kolla upp grundfärgen, den är ny för mig!
order66: [citat] Så pass alltså! Ja mina har inte rundade hörn. Har en uppsättning spacklar från Anza. Men de har kantiga/vassa hörn.
Bo arnold: Säkert inte silikat den är alltid matt men vill du ha kvar mönstret är det väl bara att måla med plastfärg igen om du inte har några fuktproblem du kan inte måla med något annat utan att riva ner allt.
SO Karlsson: Hej! Vi ska tapetsera om innerväggar klädda i träfiberskiva (ditsatta på 1980-talet). I skarvarna mellan skivorna som tätats med limremsor har gamla tapeten sprickor. Med gipsskivor slipper man ju nya sprickor, men vad är alternativet om vi inte vill byta till gipsskivor? Kan det hjälpa att byta ut remsorna som rest sig och ovanpå dem sätta renoveringstapet?
KBN76: Hej jag tycker mitt ekbord blev väldigt vitt och ser lackat ut ,det var inte syftet med detta jag var ute efter vitaliserat ekbord jag vill få mattare känsla och jag ser den har sugit åt ojämnt vissa av bordsbenen är nästan vita min fråga är kan jag slipa bort överskottet och lägga på Osmo hårdvaxolja matt 3062 sen jag använde till bordet var 3188 blir den mattare då och jag
JanneJanne123: [citat] För att det har 100% garanti att bli bra på första försöket. Brukar själv köra med spackel, men har förståelse för att vissa tycker det är knöligt.
Hallerudsbo: Du har inget att förlora på att testa. Men det kommer synas om man är petig. Bäst blir det att måla allt
vanten80: Tack för info, ska nog prova deras färger. Ska bara måla ett vitt område som inte spelar jätte stor roll kan jag tycka. :)
turbo100: Testat ett par kvadratmeter nu. Penslade på T-sprit på värsta fläckarna och "gnuggade" med pensel. Sprayade på ajax köks-tvätt och skurade allt med diskborste. Sköljde med en vattensprayflaska och sög upp vattnet med handdukar. Verkade bli rent men det kommer ta tid..
JohanVSF: [citat] Jo, det förstås.Helt jämnt har iofs aldrig varit målet. Men nästa gång kanske! :)
Anonymiserad 284245: Ni kan fråga om han/hon kan spruta dem med Diccoflex, det BRUKAR fungera. Jag håller annars med lackeraren till fullo, vi sprutar inga massivluckor, ramluckor etc pga av just detta. Spelar ingen roll hur mkt man upplyst kunden om ev problem, efter nga månader blir det problem och sprutmåleriet får skäll..:rolleyes:
Bo arnold: Beror på hur taket är målat innan du kan inte måla med vattenbaserat på limfärg då släpper det o kan t.o.m. fastna i rullen men har du ett modernare tak man sluta använda limfärg på 60-talet o målade med alkydfärg. Denna går utmärkt att måla om med plastfärg blir vitare o snyggare gräng o säckar obetydligt eftersom alkyden tätar mot papperet på väven. Alkyffärg är
FrejaT: Hej alla! Vi har en gammal och sliten 70-talstapet med sammetsmedaljonger som jag nu vill dölja med ny tapet. Jag har satt Easy cover från Bauhaus på en annan, lite ojämn,spacklad vägg med jättebra resultat. Jag hade rejält med våtrumslim på och tryckte fast Easy covern försiktigt. Funkar det även på medaljongerna, tro? Kommer det att "synas igenom" dvs avtryck? Tack på förhand.
cpalm: [citat] Är nog inte så stor risk i ett tak där mängden olja som sugs upp är begränsad, men jag har läst om folk som råkat ut för problem med golv där det kan rinna ner rätt stora mängder olja i spånet om man inte ser upp.
Förvirrade Hönan: [citat] Har precis slitit ner mina. Jag använde en färgskrapa och en precision-mejsel. Färgskrapan till att skrapa runt gångjärnen och mejseln för att få fram spåren på skruvarna. Ibland får man använda lite våld. Kan säga att jag också hade problem med mina garderobsdörrar, men till sist använde jag en bredare filtrulle på 15cm. Slängde moddlaren åt helvetet då jag tydligen
Staffans2000: Den gröna Cuprinolen användes flitigt, nästan överallt där det blev blött, vad jag minns. Men det spelar väl ingen roll nu, för du skall väl inte äta upp den? Staffan