Abslut ingenting förutom att 1.5 mm2 blir varmare än 2,5 mm2. När du gör spänningsfallsberäkningar m.m, då blir den totala längden c:a 26,5 m 5G2,5 mm2 kabel istället för 26 m i normalfallet med 2,5 mm2.christoffer09 skrev:
Förövrigt är det inte speciellt "proffsigt" att gå ner i kabelarea för att sedan gå upp igen. Det blir en "otydlig" elanläggning"
Det finns dimensioneringsregler även för anslutningskablar i SS (svenska standard), egna tabeller etc.
Praxis är att man alltid kan gå ner "en area" i anslutningskabeln. Detta är vedertaget eftersom man får räkna med ganska osannolika förhållande för att inte få det att fungera.
Praxis är att man alltid kan gå ner "en area" i anslutningskabeln. Detta är vedertaget eftersom man får räkna med ganska osannolika förhållande för att inte få det att fungera.
Jag köpte en råbillig 2kW värmefläkt från Bauhaus.
Riktigt crap, men det gör inte så mycket i just det här fallet, samt med tanke på priset.
Men när jag sen skulle dra ur sladden efter den gått ett par timmar blev jag riktigt förvånad över hur varm själva sladden var.
Jag kollade givetvis sladdens märkning, jajamän, 2x0,75 mm2 :O
Den fläkten var aldrig tänkt få vara igång när jag inte är närvarande själv, detta är nu en benhård regel, och skitfläkten får bli containermat när det tillfälliga behovet nu snart är över. q(;^
p
Riktigt crap, men det gör inte så mycket i just det här fallet, samt med tanke på priset.
Men när jag sen skulle dra ur sladden efter den gått ett par timmar blev jag riktigt förvånad över hur varm själva sladden var.
Den fläkten var aldrig tänkt få vara igång när jag inte är närvarande själv, detta är nu en benhård regel, och skitfläkten får bli containermat när det tillfälliga behovet nu snart är över. q(;^
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du körde ju fläkten för att få ut värme, och du fick ju lite extra värme från kabeln, så vad klagar du på?Mikael_L skrev:Jag köpte en råbillig 2kW värmefläkt från Bauhaus.
Den fläkten var aldrig tänkt få vara igång när jag inte är närvarande själv, detta är nu en benhård regel, och skitfläkten får bli containermat när det tillfälliga behovet nu snart är över. q(;^p
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 846 inlägg
Sladden (SKX) till vår dammsugare blir bra varm också...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Dessutom ofta inte helt utrullad = ännu sämre kylning
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Dessutom just inte helt UTRULLAD, inte bara att den ligger i dammsugaren...
man skulle nästan kunna tro att e-lux kommit över ett parti 200volts motorer från japan och anpassar spänningen med hjäp av ledningsresistansen...NetNut skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden