Tänkte montera en Nexa LWMR-210 bakom en brytare. Problemet är bara att det är en dubbelbrytare. Så här ser kablarna ut:

IMG_7228.JPG

Nexans kopplingsschema ser ut så här:

2011-04-03.jpg

Jag vill helst behålla funktionen på de bägge brytarna, men alternativet är givetvis att kortsluta de bägge kablarna från Nexan till strömbrytaren och bara använda Nexan till den lampan.

Går det eller inte?

Borde ju gå att sätta 2 kablar på utgången på nexan utan problem så länge som du inte överstiger 200 Watt totalt.

För det är en lysknapp som tänder 2 lampor om jag fattade det rätt?

Helt rätt, det är en lysknapp (men två knappar) som tänder två olika lampor och jag vill bara använda nexan till att styra en av dem. I armaturen som nexa ska styra sitter 4 x 35 w halogenlampor, och i den andra en vanlig 60 w glödlampa = 200 w.

Hur menar du att det ska kopplas? Kan du förklara lite närmare?

Redigerat:
Om jag fattar rätt så vill du behålla den ena vippan till ena lampan, den andra vippan styr dimmer?

Isåfall ta bort tändtråden för halogen armatur från vippbrytaren o koppla in i nexa (liggande S samt pil) samt montera fasledare från befintlig fasledare i brytare till nexa dimmer på L samt ena kabeln från dimmern med t.ex ubåt eller wago

Den nu lediga utgången från vipp brytaren sätter du andra kabeln från nexa dimmer
sen behöver du väl en impulsfjäder till vippan också så att du får en återfjädrande funktion
ser inte vad det är för vippa du har men till eljo finns det bl.a annars får du byta vippbrytare

Rätt uppfattat och tack för utförligt svar!!

OK nu förstår jag hur det ser ut, det är nog bäst som tomlan föreslår men det går att dimmra med den befintliga strömbrytaren och då får man slå strömbrytaren 2 ggr snabbt så börjar den dimmra och sen slå strömbrytaren igen så slutar den.

Frågan är hur de där två trådarna från nexan är kopplade inne i nexan?

Om en av dem hänger ihop med inkommande fas så kan du åtminstone teoretiskt använda din befintliga kronbrytare.

En annan lösning som garanterat fungerar och som dessutom följer nexas anvisningar är att byta din kronbrytare mot en dubbel trapp, då får du två brytare som är helt isolerade från varandra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.