Hej,

Jag vill ha ett bilvärmarur som man enkelt vrider in på "jag skall åka om x timmar" (eller vilket klockslag) och så slår den till 3 timmar innan tiden. Typen brukar finnas vid bilvärmaruttag för hyreshus. Men jag vill göra en fast intallation inomhus och vad jag då ska använda för timer/kopplingsur detta har jag inte kunnat hitta, eller brister min förmåga att se hur kopplingsur kan användas?

Någon som har löst detta eller har en idé vad jag behöver för typ av ur?

Tack för ev. hjälp
///Johan

Det finns dylika som passar i DIN-skena. Slår på en viss tid och är på ca 1h.

Just så Husbyggarn, Jag kan ju gärna inte ha en stickpropp inomhus som jag trycker i en timer.

AndersG: De som finns på DIN skena sitter väl i centralen, är det inte omstädigt att ställa in de på önskad tid innan man går och sover eller kommer på att man ska ut och åka om några timmar?
Har jag inte fattat hur man styr dessa eller?

Jag vill ha det där "hyreshusvredet" fast inne i hallen.

Någon måste väl ha en lösning?!

/// Johan

Håller med dig, Johannabacken. Visst är det förjävligt?
Jag är också ute efter något som en kaffetimer, fast för fast installation för att styra en badrumsfläkt. De finns, men den billigaste jag fått pris på är 800 kr, och det är det inte värt för min del.
Okej att priset kanske inte ska vara 25 kr som de billigaste kaffetimersena kostar, men säg 150-200 spänn vore rimligt tycker jag (borde ju var precis samma grejer fast med kopplingsplint istället för stickpropp)

Johannabacken skrev:
Hej,

Jag vill ha ett bilvärmarur som man enkelt vrider in på "jag skall åka om x timmar" (eller vilket klockslag) och så slår den till 3 timmar innan tiden. Typen brukar finnas vid bilvärmaruttag för hyreshus. Men jag vill göra en fast intallation inomhus och vad jag då ska använda för timer/kopplingsur detta har jag inte kunnat hitta, eller brister min förmåga att se hur kopplingsur kan användas?

Någon som har löst detta eller har en idé vad jag behöver för typ av ur?

Tack för ev. hjälp
///Johan
Kolla in www.garo.se på Produkter - Motorvärmaruttag. Där hittar du flera varianter med elektroniskt tidur eller typ "äggklocka"

Tomtebo: Just precis en sådan MEN för fast installation. Jag vill ha vredet inomhus och stickproppsuttaget vid bilen. Kan man dela på en sådan som föreslår?

///Johan

P
Själv köpte jag en fjärrstyrd brytare från nexa. På fjärrkontrollen kan jag ställa in tid som jag vill att värmaren ska starta + att det finns möjlighet att slå på den manuellt innan man ska ha bilen.

Den jag har är en stickproppsmodell, men jag har den på inne i källaren och bara sladden som sticker ut.

Själv har jag ett dubbelgarage med separata m-uttag för respektive p-plats (dvs, två uttag inne och två ute). Detta har jag löst genom att installera två stycken DIN monterade mekaniska motorvärmartimrar direkt i garagets elcentral (1 fas / timer). Timrarna har ett 24h-verks som slår "till" 2h/dygn. Denna lösning fungerar jättbra och installationen blir minimal. Timrarna är av fabrikat GRÄSSLIN TALENTO 181. Bifogar bild :
e1911270.gif

Mvh/Leif

Johannabacken skrev:
Tomtebo:  Just precis en sådan MEN för fast installation. Jag vill ha vredet inomhus och stickproppsuttaget vid bilen. Kan man dela på en sådan som föreslår?

Är man händig och vet vad man gör så går allt att modifiera... Har tyvärr inte sett någon separat enhet med tidsur. Håller med om att det vore bra, har själv i dagsläget en digital timer men den är ett elände att programmera om, inget slår ett enkelt vred i användarvänlighet.

Vi har två vanliga uttag ute vid bilarna som matas med var sin fas från en undercentral så de kan styras var för sig. Varje uttag har ett DIN montert tidur, man-0-Aut omkopplare och en liten 1-fas DIN monterad kontaktor.
Tiduret styr kontaktorn för att slippa ha all ström på de små inbyggda kontakterna och omkopplaren används för att stänga av helt eller slå på värmaren manuellt innifrån på helgerna. Funkar perfekt och är mycket bekvämt. Funderar på att sätta en separat jordfelsbrytare till uttagen så inte hela huset slocknar om det blir fukt i något biluttag, men å andra sidan får man ju sovmorgon om inte den elektriska väckarklockan ringer ;D

Gott att se att de finns fler som redan funderat i dessa banor.
Spinoff och Hobbyfixarn: Problemet är att om man åker olika tider varje morgon vill man enkelt kunna ställa in en ny tid på kvällen. Tiduren ni har förutsätter att man åker inom samma timme varje dag.

Kan lösas genom att man ställer in sina två uttag på olika tider och så får man välja den bil som är varm då man ska åka. (Fast då väljer ju Fru Johannabacken den varma bilen och jag får en kall iaf)

Jag har ett DEFA system med timern i bilen med två avhämtningstider eller styrt via yttertemperatur eller ständigt på. Man kan också ange om den skall gå på 1-2 eller 3 timmar innan avfärd. Funkar perfekt tycker jag!

19.gif

BMW och MERCA har ebersprächervarianter som du styr med fjärrkontrollen inifrån t ex men dessa är dyra att eftermontera och du kanske inte ens har märkena.

Johannabacken skrev:
Tiduren ni har förutsätter att man åker inom samma timme varje dag.
Sant! I praktiken är detta dock inget större problem. Åtminstone inte om man vet om att man skall åka en annan tid och förutsatt att man orkar pallra sig in i garaget och korrigera tiduret. ;)

Mvh/Leif

Eller så skrapar man framrutan på 30 sekunder och använder kylan i bilen till att vakna upp ordentligt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.