hej så här ser proppskåpet ut :
1fas + 1nolla> överspänningsskydd>jordfelsbrytare>automatsäkringar
2 skenor: en gemensam jordskena (svart kabel) och en gemensam nollskena (blåkabel)
(jord är inte fixat än, har bara dragit ut 30m jordkabel från elskåpet ut på gården)
till min förvåning när jag mäter mellan fas och jord har jag spänning ska det vara så?
mäter jag mellan jord och noll har jag också spänning?
en annan fråga är det ok att vattenberedare läcker 3volt till vattnet?
hur ska jag börja felsöka?
tack på förhand
1fas + 1nolla> överspänningsskydd>jordfelsbrytare>automatsäkringar
2 skenor: en gemensam jordskena (svart kabel) och en gemensam nollskena (blåkabel)
(jord är inte fixat än, har bara dragit ut 30m jordkabel från elskåpet ut på gården)
till min förvåning när jag mäter mellan fas och jord har jag spänning ska det vara så?
mäter jag mellan jord och noll har jag också spänning?
en annan fråga är det ok att vattenberedare läcker 3volt till vattnet?
hur ska jag börja felsöka?
tack på förhand
Blir intressant at höra svaret
Lite lagom motsägelsefullt:
Vet du verkligen vad du håller på med?
läppglans skrev:
Ja. Om du mäter mellan fas och en jordtråd som inte är ansluten till jord så får du några volt.läppglans skrev:
Vet du verkligen vad du håller på med?
"Ja. Om du mäter mellan fas och en jordtråd som inte är ansluten till jord så får du några volt"
74 volt fick jag till på endast kabel ut på gården
och alla jordkablar tillsamman fick jag till 220volt tror jag
ska jag bygla nollan och jorden tillsvidare?
svart kabel är jord
ang om vad jag håller på med: utländsk skåp, för det andra så kan jag välja rätt automater och rätt kabelarea osv, här kan man inte lita på någon tyvärr och det gäller inte bara i bygget =(
74 volt fick jag till på endast kabel ut på gården
och alla jordkablar tillsamman fick jag till 220volt tror jag
ska jag bygla nollan och jorden tillsvidare?
svart kabel är jord
ang om vad jag håller på med: utländsk skåp, för det andra så kan jag välja rätt automater och rätt kabelarea osv, här kan man inte lita på någon tyvärr och det gäller inte bara i bygget =(
Redigerat:
Att få rätt anslutning på jord och nolla är det helt klart viktigaste i en elcentral. Vet du inte hur du ska göra så är mitt råd att ringa till en elektriker.
Får du dålig kontakt på nollan så får du sk. "flytande nolla" vilket kan ge >300V i vissa vägguttag och resultera i att TV, datorer osv går sönder. Eller i värsta fall att huset brinner ner.
Får du dålig kontakt på nollan så får du sk. "flytande nolla" vilket kan ge >300V i vissa vägguttag och resultera i att TV, datorer osv går sönder. Eller i värsta fall att huset brinner ner.
Är du verkligen säker på att svart är jord??
Ser ut som det är en gemensam fasplint brevid nollplinten,men helt säker kan man ju inte vara...
Nollan är nog troligtvis en PEN-ledare, men bara troligtvis. Beror på vart du befinner dig, vad det är för nät.
Kan va IT/TT nät också.
Ser ut som det är en gemensam fasplint brevid nollplinten,men helt säker kan man ju inte vara...
Nollan är nog troligtvis en PEN-ledare, men bara troligtvis. Beror på vart du befinner dig, vad det är för nät.
Kan va IT/TT nät också.
Var befinner du dig någonstans? Det kan kanske underlätta, för elsystemen skiljer ju sig ganska mycket åt världen över...
olika kabel typer de runda ser ut såhär http://www.elec.ru/_fitbox/260x195/offers/orig/8776549976.jpg
och denna används till alla eluttag här http://files.profelectro.com.ua/objects/0/162/162original1318251745.jpg iom man kan lätt mura in den i väggen
och denna används till alla eluttag här http://files.profelectro.com.ua/objects/0/162/162original1318251745.jpg iom man kan lätt mura in den i väggen