2 463 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Anslutning till Bubbelbad i Badrum
Hej.. jag har en fråga som rör bubbelbadkar. har letat lite i forumet men hittar inte svar på just min fråga..
jag har dragit rör i badrumet för bubbelbad men grejen är att bubbelbadet inte hamnar just i det hörnet där röret är draget.. så nu när karet är på plats kommer dosan att hamna utanför badkaret(20cm från karets kant), på samma vägg fast inte bakom badkaret.
nu tänkte jag sätta en dosa med lägst ip44 kanske en bryater också ip 67 en sån fin vit det är det jag har som alternativ.. men måste det vara gummikabel in i badkaret? den blir ju synlig liggandes på golvet, den får ju inte klammras... tänkte sätta en EKLK istället diretk in i anslutningen till badkaret f¨år att få det snyggt..
vad säger ni om det?...
jag har dragit rör i badrumet för bubbelbad men grejen är att bubbelbadet inte hamnar just i det hörnet där röret är draget.. så nu när karet är på plats kommer dosan att hamna utanför badkaret(20cm från karets kant), på samma vägg fast inte bakom badkaret.
nu tänkte jag sätta en dosa med lägst ip44 kanske en bryater också ip 67 en sån fin vit det är det jag har som alternativ.. men måste det vara gummikabel in i badkaret? den blir ju synlig liggandes på golvet, den får ju inte klammras... tänkte sätta en EKLK istället diretk in i anslutningen till badkaret f¨år att få det snyggt..
vad säger ni om det?...
Om badkarets tillverkare säger att du får använda någon annan kabel än anslutningskabel så går det bra.
hur ofta brukar det stå om man får byta kabel eller inte?.. så vitt jag vet så står det aldrig det... jag ser inget fel med att sätta en EKLK från dosan in i karet.. visst det är inte lika lätt och flytta karet om man så vill sen, men det problemet får man ju ta sen, koppla väck kabeln isåfall...
eller har jag fel? ...
eller har jag fel? ...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Är anslutningspunkten i badet "rörlig"? Ska du använda en EKLK eller dylikt måste badet stå stilla utan (större) vibrationer.
Det ska ju vara ett bubbelbad. killen har inte köpt bubbelbadet men den ska väl inte vara rörlig om inte man flyttar den.. det borde ju den inte vara. visst är det bättre med gummikabel men va fan gör jag nu... har jag något annat val? hehe fult med liggandes gummikabel.. .
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
EN tänkbar lösning är ju att du gör med EKLK från rörutloppet till en punkt bakom karet där du sätter en lämplig dosa osynligt och ansluter gummikabeln i dosan.
Att ha EKLK från rörutloppet kan man lyckas med genom att tabort manteln på hela kabeln utom den synliga biten (kör in komplett kabel ca 10cm in i röret), och dra fram trådarna genom röret.
Att ha EKLK från rörutloppet kan man lyckas med genom att tabort manteln på hela kabeln utom den synliga biten (kör in komplett kabel ca 10cm in i röret), och dra fram trådarna genom röret.
jo jag vet vad du menar men va fan nu har jag satt en sån anslutningsdosa:
http://storelshop.storel.se/anslutningsdosa-trend-p-vit/1437731/ProductInformation.raction
IP44 är den jag satt..
nu sitter det redan med 2 skruv i kaklet.. hur snyggt blir det och ta bort den och låta bara en kabel gå ut med 2 hål vid sidan om..
http://storelshop.storel.se/anslutningsdosa-trend-p-vit/1437731/ProductInformation.raction
IP44 är den jag satt..
nu sitter det redan med 2 skruv i kaklet.. hur snyggt blir det och ta bort den och låta bara en kabel gå ut med 2 hål vid sidan om..
Låt dosan sitta, spika EKLK från befintlig dosa till en brytare som du sätter på väggen bakom badkaret, från brytaren går du med gummi kabel till badkaret.
http://storelshop.storel.se/vrid-br...stark%253E/1835007/ProductInformation.raction
http://storelshop.storel.se/dragavl...tning%253E/1835097/ProductInformation.raction
http://storelshop.storel.se/vrid-br...stark%253E/1835007/ProductInformation.raction
http://storelshop.storel.se/dragavl...tning%253E/1835097/ProductInformation.raction
IP44 är kravet, men det är aldrig fel att gå högre. Att komma in med kablar underifrån brukar vara en bra ide i våta miljöer. Du kan köra en arbetsbrytare 216 IP65 med förskruvningar, då blir det rejält tätt. Googlat men hitta inget bra o länka.
Nu är det som det är med ett färdigt badrum antar jag i det här fallet men jag funderar nästan varje gång liknande frågor kommer upp då det oftast är i samband med nyproduktion eller ombyggnation av badrum. Varför tillfrågar man inte en elektriker redan från början och säkert får svaret att sätta en tvåpolig brytare i kombination med belysningens brytare innanför dörren. I de fall det handlar om en 3-fas matning så kan man ju vid bygget av badrummet ändå få brytaren på något smidigt ställe.
Efter att under några år haft en kar och dusch tillverkare som kund och haft service på deras produkter så kan jag säga att det oftast är ett helvet med brytningen under karet då det 9 ggr av 10 hamnar helt bakom karet och att karet sen mer eller mindre inte är flyttbart pga övrig inredning samt att brytaren inte går att komma åt enkelt fast fronten är borttagen.
Elektronikboxen brukar oftast sitta lättillgänglig men sen får man iaf stänga av i centralen.
Lite OT kanske.
Efter att under några år haft en kar och dusch tillverkare som kund och haft service på deras produkter så kan jag säga att det oftast är ett helvet med brytningen under karet då det 9 ggr av 10 hamnar helt bakom karet och att karet sen mer eller mindre inte är flyttbart pga övrig inredning samt att brytaren inte går att komma åt enkelt fast fronten är borttagen.
Elektronikboxen brukar oftast sitta lättillgänglig men sen får man iaf stänga av i centralen.
Lite OT kanske.
såhär är det ju.. när vi planerade badrumet så skulle han ha karet i det hörnet där rörutloppet sitter men sen ändrade han sig och ska ha ett annat kar nu som inte ska sitta i det hörnet utan i det andra. man kan ju sätta en brytare nere i källaren för det är där kablen kommer ifrån. men det jag funderar på nu är och sätta en sån brytare 2polig vit ip 44 som angivet tidigare i tråden, sätta den vid rörutloppet och sen dra en eklk bort bakom karet och sätta en ip 65 dosa och ifrån den sätta gummikabel.. då kan man lätt komma åt brytaren för den blir ju synlig nu med tanke på att karet har flyttats men va fan så går det när man inte planerar från början.. det karet han ska ha nu är väl billigare heheh
jag tror det är i ss-en 60335-2-105Mnor skrev:
har inte sjäkv den, nån som kan kolla?
Och i tillverkarnas inst.anv brukar också stå så!
sjäkv tycker jag det vore bra att kunna bryta både ifrån karet och utifrån...
Klicka här för att svara