Startklocka funkar i teorin men verkar aldrig bli använt i praktiken...

Micke_75 skrev:
Jag och frugan har oregelbundna tider. Hittade några timers/kopplingsur som jag tyckte verkade bra:

[länk]
Denna kostade dubbelt så mycket på vissa andra sajter.
l
Det uttaget har jag. Fungerar extra bra om man börjar jobba samma tid varje dag.

Fjärrstyrt, telefon eller från inomhus, vore iofs ultimata lyxen. (Men sladden måste i hur som helst...)

Jag använder också Nexa i hela huset och är också riktigt nöjd!

Skickat från mig...

Gillar "min" lösning

På vardagarna går den olika länge innan jag skall iväg beroende på utetemperatur, på helgerna styr jag via mobilen en stund innan jag skall iväg.
Men det är ju tyvärr ingen "out of the box" lösning... (PC+Telldus+Switchking+Nexa)

• IMG_2067.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sladden sätter man i när man parkerat bilen. Timmelstad, exakt vilka Nexa-grejer använder du? Räcker om man kantrycka igång den när man stiger upp tycker jag.

nsiak skrev:
Gillar "min" lösning

På vardagarna går den olika länge innan jag skall iväg beroende på utetemperatur, på helgerna styr jag via mobilen en stund innan jag skall iväg.
Men det är ju tyvärr ingen "out of the box" lösning... (PC+Telldus+Switchking+Nexa)
Hmmm, det där såg intressant ut, med tanke på alla andra trådlösa komponenter som kommer ut på marknaden nu så kanske detta kan vara något som konkurrerar med KNX

nsiak skrev:
Gillar "min" lösning

Jag kör exakt samma lösning och är supernöjd!
Switchking är riktigt riktigt bra! Jag har även temperaturövervakning via 1-wire som datakällor i Switchking (även detta som styr motorvärmarens tillslag).

varför inte bara en strömbrytare inomhus?
stoppa i mv när man kommer hem, slå igång strömmen till den när man går upp på morgonen

Jag har ett tidur för uppvärmning på vardagsmorgnar och parallellt med den en 2 timmars timer att använda under kvällar och helger.
Det jag saknar är funktioner för att hantera aktivering och indikator i hallen, så det som ska kompletteras är:

• knapp för aktivering av korttidstimer
  • indikatorlampa som visar när när värmen är på
  • en brytare (med indikatorlampa) för urkoppling av värmaren på morgnar då jag vill arbeta hemifrån.
Dessa ska givetvis vara snygga, diskreta och placerade precis innanför dörren.

nino skrev:
varför inte bara en strömbrytare inomhus?
stoppa i mv när man kommer hem, slå igång strömmen till den när man går upp på morgonen
Om man är så morgontrött som jag är så hinner bilen knappt bli fisljummen mellan att jag tryckt på knappen till det är dags att åka. Upp ur sängen, på med kläder, en vända på toa med tvål och tandborste, plocka den förberedda frukosten från kylen ner i väskan, på med ytterjackan och swisch iväg och en stund senare byte till tåg eller buss där jag kan käka frukosten :)

-MH- skrev:
Sladden sätter man i när man parkerat bilen. Timmelstad, exakt vilka Nexa-grejer använder du? Räcker om man kantrycka igång den när man stiger upp tycker jag.
Jag använder det här uttaget: http://www.webhallen.com/hemelektronik/90532-nexa_fjarrstrombrytare_for_utomhusbruk_ip44_max_16a

Det finns även bundlat med en liten fjärr enbart för just den brytaren: http://www.webhallen.com/hemelektro...re_for_utomhusbruk_ip44_max_16a_fjarrkontroll

Men jag köpte istället en sån här fjärr: http://www.webhallen.com/hemelektro...al_fjarr_pa-av_dimmer_timer_klocka_16_kanaler eftersom jag kan styra massa andra enheter med den också och ställa in timer på olika prylar med den.

Ju kreativare man är desto mer spännande lösningar kan man ju hitta på :)

timmelstad skrev:
Jag använder det här uttaget: [länk]

Det finns även bundlat med en liten fjärr enbart för just den brytaren: [länk]

Men jag köpte istället en sån här fjärr: [länk] eftersom jag kan styra massa andra enheter med den också och ställa in timer på olika prylar med den.

Ju kreativare man är desto mer spännande lösningar kan man ju hitta på :)
Precis de produkterna har jag använt på den ena bilen eftersom jag inte har mer än 10A att tillgå vid stolpen. Jag fick dra en lång skarvsladd till den andra bilen och hitta en nödlösning.

Nexas sändare och mottagare har dålig räckvidd och man får ingen kvittens. Eftersom fjärren skickar kommandon vid varje till och frånslag måste fjärren placeras inom synhåll för uttaget.
Ergonomin i fjärrstyrningen är usel med liten font.

stilofunk skrev:
Precis de produkterna har jag använt på den ena bilen eftersom jag inte har mer än 10A att tillgå vid stolpen. Jag fick dra en lång skarvsladd till den andra bilen och hitta en nödlösning.

Nexas sändare och mottagare har dålig räckvidd och man får ingen kvittens. Eftersom fjärren skickar kommandon vid varje till och frånslag måste fjärren placeras inom synhåll för uttaget.
Ergonomin i fjärrstyrningen är usel med liten font.
Räckvidden ska vara 30 meter. Jag har bilen utanför huset med 10 meter skarvsladd innan kabeln till motorvärmaren. Fjärren sitter på väggen i hallen och sköter sig själv eftersom den går på timer.

Vad menar du med ergonomin? Fonten på fjärren eller vad?

Redigerat:
timmelstad skrev:
Räckvidden ska vara 30 meter. Jag har bilen utanför huset med 10 meter skarvsladd innan kabeln till motorvärmaren. Fjärren sitter på väggen i hallen och sköter sig själv eftersom den går på timer.

Vad menar du med ergonomin? Fonten på fjärren eller vad?
Ologiska menyer och kommandon på fjärren. Fonten är liten med ljussvag text.

Fjärren är helt enkelt inte intuitiv för att vid behov ändra till och frånslag, för att inte tala om att få frun att ställa om tider någon gång då och då.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.