läppglans skrev:
det finns ingen jord och har aldrig funnits:
Men jag har dragit en tjock svart kabel från elcentralen ut från huset 15m eller mer som ska bli jordkabel i framtiden, den har jag kopplat in på jord skenan där alla jord från eluttag sitter (xsvarta + 2stgulgrön)

jag började felsöka elfel efter att tjejen klagat på stötar i vasken när hon stod barfota.

jag fick 4 volt ac mellan rinnande vatten i vasken och blöta klinkers på golvet.

men känns verkligen 4 volt som stötar?

så altså är allt normalt hos mig eller ska jag skruva bort allt som har med jordning att göra?
Koppla inte ihop något mellan plintarna med blå och svarta trådar som syns på dina bilder. Du verkar ju ha en korrekt inlagd jordfelsbrytare, och efter den är säkringsraden och plinten med blå trådar anslutna, så långt allt väl. Frågan är sen om du är ansluten till ett nät där en pol är avsiktligt och korrekt jordad, har du någon uppfattning om det?

Det ser ju vettigt ut i din central trots allt och med bra komponenter vad man ser på bilderna. Kan du kolla var alla svarta trådar tar vägen och är anslutna kan du få det mycket bättre säkerhetsmässigt. Se till att de bara knyter an till rör, värmesystem, VVB, metalldelar, uttag med korrekt jorddon osv, gör sen klart det du börjat med den sk jordkabeln. Ordna plåtar eller spett, rör som du gräver ner eller slår ner på ett någorlunda fuktigt ställe.

Kan du få till det och förbinda ditt "jordtag" med plinten för svarta trådarna kan dels din jordfelsbrytare fungera rimligt oberoende av om nätet är TN, TT eller något däremellan. Dessutom får du en viss utjämning inom din egen anläggning så att problemen du märkt vid diskbänken kan minska.

Om du kan slå fast att en av dina inkommande är "nolla" och avsedd att vara jordad kan du även binda samman din plint med den polen på ovansidan jordfelsbrytaren Men det tror jag med tanke på din fråga här inte är att rekommendera, trots allt verkar du inte vara tillräckligt insatt, men det andra nämnt härovan är bara en förbättring och det kan du klara av utan problem skulle jag tro.

Du kanske vill ha en anslutning mellan jord och vattenledningarna?

En rejält grov jordkabel mellan inkommande vatten, avlopp och skyddsjord.

Då kan du visserligen fortfarande få spänning mellan marken=jord och elprylar, men du borde inte kunna få spänning t.ex. mellan spis och diskbänk eller mellan dusch och golvbrunn.

I vissa länder kopplar man ihop nolla och skyddsjord (PEN), t.ex. Sverige. I andra länder kopplar man inte ihop jorden med elnätet i övrigt alls (delar av Norge).

Eftersom TS varken vet vad det är för typ av nät, eller vad han håller på med, eller ens vad det är för saker han pillar med, så avråder jag nog att fortsätta experimenten innan nån blir grillad lr nått brinner ner.
Beroende på nät KAN det bli fel om man direktjordar nått, dock är det väl sällan, men chansen finns ändå... Det känns lite som om att nån har ändrat där tidigare eftersom det är massa "jord" trådar, vad nu det egentligen innebär i detta fall, anslutna på skenan men skenan inte är ansluten nånstans. Antingen kollar TS upp ordentligt om det är N lr PEN som kommer in och jobbar därefter, eller så låter han bli och tillkallar nån som verkligen kan och överlåter arbetet till denne.

innan såg det ut såhär: '

2st ALUMINIUM trådar en fas+ en jord 2.5mm
(som man kan se är kvar som matning tillsvidare på första bilden, de är plomberade i andra ändan så jag kan inte byta ut matningskabel än)

2st automater en C16a på nollan och en C25A på fasen =S

vidare till en dosa i hallen > dosa i respektive rum > eluttag

allt var draget med solida 2.5mm aluminium trådar.
dosor såg ut som använda konservburkar =)
allt var i riktigt dåligt skick saknades isolering, dåliga kontakter osv har tyvärr inga bilder

jag har dragit ny el själv och byggt elcentralen själv,
I stort sätt har jag lagt till överspänningsskydd, lagt till jordfelsbrytare, delat upp i fler grupper och dragit ny el med 3 trådar istället för 2 för framtid jordning tillsammans med jordade ellutag.

Kan det vara det att iom jag har kopplat ihop alla jordledare från alla ellutag med skenan dvs att alla apparaters jord är sammanbunden och varje apparat läckte lite ström så tillsammans blev det stor ström i jordledningen och det gav stötar.?

jag ska försöka ta reda på vad det är för nät ..

ska studera GK100 inlägg igen tack!

Redigerat:
Ok, HUR vet du att den ena inkommande tråden är jord? Om det är ett okänt elnät så kan det lika gärna vara ett 2 fas system där båda ledarna är fas, dvs spänningsförande mot jord (räcker med att åka till Norge så hittar du sådana lösningar).

Al. ledningar kräver speciella anslutningar, vanliga skruvanslutningar ger dålig kontakt och det kommer att börja brinna. Problemet är att aluminium kallflyter så om du har bra tryck i kopplingen nu så kommer ledningen med tiden att deformeras och det blir glapp.

Man kan inte ta elmateriel som är avsett att användas ex. i Sverige och bara rakt av använda det i ett annat land, där kan finnas material och andra faktorer som gör att "våra" prylar blir farliga.

16A på nollan och 25A på fasen låter ju helt galet, tvärt om vore bättre...

Har du provat att spänningsmäta mellan nån slags spett nedkört i marken (eller vattenledningar) och fas/nolla?

läppglans skrev:
allt var draget med solida 2.5mm aluminium trådar.
dosor såg ut som använda konservburkar =)
allt var i riktigt dåligt skick saknades isolering, dåliga kontakter osv har tyvärr inga bilder
Då har du redan gjort stora förbättringar genom ditt jobb, det finns goda anledningar till att man tex i Sverige inte tillåter aluminium vid klenare installationskablar. De är ju både billigare och lättare men tyvärr känsliga både mekaniskt och gällande oxid osv, lätt att få glapp och dåliga förbindningar.

läppglans skrev:
jag har dragit ny el själv och byggt elcentralen själv,
I stort sätt har jag lagt till överspänningsskydd, lagt till jordfelsbrytare, delat upp i fler grupper och dragit ny el med 3 trådar istället för 2 för framtid jordning tillsammans med jordade ellutag.
Det du gjort ser bra ut, och i "U-landet" behöver du inte lida av pekpinnarna här hemifrån, se däremot upp och ta det försiktigt så att du hela tiden ligger på rätt sida din kunskapsnivå. Du verkar ha genomgående ABB som material och det är utmärkt, de komponenterna du jobbat med är dessutom universella och gör sitt jobb oberoende var du befinner dig.

läppglans skrev:
Kan det vara det att iom jag har kopplat ihop alla jordledare från alla ellutag med skenan dvs att alla apparaters jord är sammanbunden och varje apparat läckte lite ström så tillsammans blev det stor ström i jordledningen och det gav stötar.?

jag ska försöka ta reda på vad det är för nät ..
Det är mycket troligt och rimligt att du får de effekter du mätt genom den kopplingen. Ordna med ett lokalt jordtag som du var inne på med din "jordkabel" då kommer du upp några snäpp i säkerhetsnivå, dessutom på ett sätt som är mycket vanligt i "U-länder" inkl tex Frankrike.

Om det är Ukraina du befinner dig i är det troligtvis TN det var vanligt inom fd Sovjet, men kan du verifiera att det är så lokalt hos dig kan du gå vidare med sammankopplingen nämnd ovan i #36. Hör dig för noga och kolla själv genom mätningar innan, för riskerna kan öka om detta sker med vänster hand.

Redigerat:
hallå. du måste ha en inkommande fungerade jordning.... innan du mäter och skriver mer!

låter som ryssland... UA. Känner igen kopplingarna från estländare/letter... :(

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.