Funderar på vad vi skall installera i vårt kommande hus och undrar därför om någon har installerat detta vid nybyggnation?

Hur tycker Ni att det fungerar samt hur mycket fick ni lägga till utöver normal installation?

Skulle inte rekomendera elko's.. Det är besvärligt att hålla på med, inte särskilt utbyggnadsbart.. Ska ni satsa på något billigare än Knx så satsa på t ex Gira's eller Schneider's radiobus. Det är stabila system som går att bygga ut nästan hur långt som helst i framtiden.

Och vad gäller kostnaden är det så svårt att säga beroende på hur mycket extra ni tänkt er men ni kan nog räkna med 1,5-4ggr standard.

Jag har själv ett ELKO Living System eller igentligen IHC från LK eftersom det är 10 år sedan vi byggde. Vet inte om jag tycker det är speciellt besvärligt att hålla på med eller bygga ut och det finns nog inget du inte kan göra med det. Har en kollega som styr/driver en hel gård inklusive 100kW vindkraftsverk med det.

Däremot så är det ett proprietärt system, vilket gör att bara det finns bara en leverantör. Dock väl anpassat till villor och ett enkelt windows program för programmering. Relativt billigt. Med KNX, den stora standarden i Sverige, finns det dock betydligt mer att välja på.

Mitt system kostade 40% mer än den el-installationen som fanns med i kalkylen. All programmering gjorde jag själv en kväll, vilket elektrikern ville haft 15000 kr för.

En sak att beakta är att väldigt få elektriker är intresserade / kan något om dessa system. Se till att få en med intresse och erfarenhet.

Ni kan nog inte räkna med att få igen de satsade pengarna, då detta är lite av "early adopters" och säkerligen blir det vara ELKO eller KNX när Smarta System kommer på allvar.

Däremot ångrar inte jag att jag valde ett dylikt system. Speciellt smidigt har det varit nu när vi byggt om och byggt ut, eftersom mycket förändringar i elinstallationen kunde göras med enbart omprogrammering utan att dra om en massa tändtrådar. Detta var något som elektrikern själv utryckte var en av fördelarna han inte hade tänkt på. Även en del förändringar vi ville göra efter att vi "bott in oss" kunde enkelt göras med lite knackande. Mycket smidigt.

TLovskog skrev:
Med KNX, den stora standarden i Sverige, finns det dock betydligt mer att välja på.

Mitt system kostade 40% mer än den el-installationen som fanns med i kalkylen. All programmering gjorde jag själv en kväll, vilket elektrikern ville haft 15000 kr för.
Jo, vi har funderat på KNX också, men behöver du inte ett program som du måste köpa för att kunna programera och hur enkelt är det att programera själv i KNX?

Jo. På min tid kostade programvaran för KNX 1000 EUR om man överhuvudtaget kunde köpa den. Vet dock inte hur det är numera.

Jag skulle nog vilja sticka ut hakan och säga att IHC (åtminstone tänket) är mer anpassat för Villa med komplexa funktioner och anpassningsbart / programmerbart för gemene man. ELKO har sedan ytterliggare förpackat IHC systemet med audio / video / nätverk etc. KNX för mer tankarna till industri och stora byggnader som installeras av professionella elektriker och där idén med systemet mer ligger på att göra installationen enklar och flexiblare. D.v.s hur installerar och förändrar man platser med 14 brytare som styr 58 lysen.

Dock inte sagt att båda systemen inte kan användas bra till båda miljöerna, men utvecklingen har utgått från olika målgrupper.

KNX har ju den klara fördelen att det är standardiserat och finns från fler tillverkare. Lär finnas kvar på marknaden ett bra tag. Med ELKO är det lite osäkrare.

Fast nu får jag säkert däng för det. KNX/IHC/LonWorks/Whatever har även det blivit lite religion och de olika påhejarna brukar prisa det system man valt och rata allt annat. Samma som iphone/Android, Windows/Mac OS X, ...

Skulle jag byggt nytt idag vet jag inte om jag skulle valt ELKO, KNX eller helt enkelt byggt med PLC.

Redigerat:
Har funderat på att installera lite Zwave grejer (Eljo/Merten Connect t.ex.). Någon som har provat det?

Jag är normalt skeptisk till trådlösa grejer, men Zwave är uppbyggt som ett mesh-nät och alla paket ACKas.

Finge jag som industrielektriker bestämma så blir det PLC med Profinet, Profibus och ASi ;)

TLovskog skrev:
Däremot så är det ett proprietärt system, vilket gör att bara det finns bara en leverantör.
Jag trodde alla system var proprietära. Ack så fel jag tydligen har...

TLovskog skrev:
En sak att beakta är att väldigt få elektriker är intresserade / kan något om dessa system. Se till att få en med intresse och erfarenhet.
Det är kanske läge att fråga säljarna av smart-hem-systemet vilka elektriker de rekomenderar? Fast det funkar kanske bara med vissa leverantörer?

TLovskog skrev:
Ni kan nog inte räkna med att få igen de satsade pengarna, då detta är lite av "early adopters" och säkerligen blir det vara ELKO eller KNX när Smarta System kommer på allvar.

Däremot ångrar inte jag att jag valde ett dylikt system. Speciellt smidigt har det varit nu när vi byggt om och byggt ut, eftersom mycket förändringar i elinstallationen kunde göras med enbart omprogrammering utan att dra om en massa tändtrådar. Detta var något som elektrikern själv utryckte var en av fördelarna han inte hade tänkt på. Även en del förändringar vi ville göra efter att vi "bott in oss" kunde enkelt göras med lite knackande. Mycket smidigt.
I framtiden blir säkert sånthär standard i alla hus och tändtrådar blir utrotningshotade till de flesta grejer...

Jag trodde alla system var proprietära. Ack så fel jag tydligen har...
KNX är ju en publicerad standard och vem som helst kan gå med så den skulle inte jag definiera som proprietär, men IHC är stängt för alla utom tillverkaren LK. Åtminstone så definierar jag "proprietär", fast jag kan ju naturligtvis ha fel där.
Det är kanske läge att fråga säljarna av smart-hem-systemet vilka elektriker de rekomenderar? Fast det funkar kanske bara med vissa leverantörer?
Självklart värt ett försök, men när jag frågade så fanns det inga sådana råd att få. Fast det är snart mer än 10 år sedan iofs. Till sist hittade jag en kanon elektriker som var intresserad och vi gjorde det tillsammans.
I framtiden blir säkert sånthär standard i alla hus och tändtrådar blir utrotningshotade till de flesta grejer...
Hoppas jag. Fast jag har väntat sedan slutet på 70 talet när jag automatiserade mitt pojkrum ...

Hej!
Jag har precis installerat ELKO Living System själv i min nybyggda villa. Jag skulle verkligen rekomendera systemet om du har för avsikt att bygga själv och har intresse av att själv bygga funktioner mm.

Systemet är relativt lätt att installera och är rätt komplett då det går att bygga både trådat och med trådlöst.

håller med spirrou
planera ochså vad du ska ha funktionerna till och var och varför.
ibland är det bättre att bara sätta in en konv. dimmer

IHC =finns knappt kvar, ingen elektriker som vill hålla på med detta.

Vad ska vara smart?
Kör på trådlöst till det som ska styras smart.
Resten kopplar man via ledningar mm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.