Jag är elektriker och har jobbat som det i 11år men nu blev jag lite osäker här för jag vill inte bränna upp denna häll som är ganska dyr.
Jag bifogar en bild som jag snabbt ritade upp och hoppas den syns.
Hällen är uppenbarligen för Norskt bruk men Elgiganten säger att den kan användas även i Sverige.
Problemet är att den är kopplad till en 25A kontakt Fas,Nolla,Jord på det sätt jag ritat.
Till varje pol går det alltså parallela 1,5mm.
Dom säger att jag kan koppla 2X16A + Nolla också, och enda sättet att göra detta på är som jag ser det klippa bort kontakten och ansluta den svarta och bruna till olika faser.
Nån som gjort det här nyligen? Vad tros.
Hällen är Electrolux och effekten 7,3kW
Jag bifogar en bild som jag snabbt ritade upp och hoppas den syns.
Hällen är uppenbarligen för Norskt bruk men Elgiganten säger att den kan användas även i Sverige.
Problemet är att den är kopplad till en 25A kontakt Fas,Nolla,Jord på det sätt jag ritat.
Till varje pol går det alltså parallela 1,5mm.
Dom säger att jag kan koppla 2X16A + Nolla också, och enda sättet att göra detta på är som jag ser det klippa bort kontakten och ansluta den svarta och bruna till olika faser.
Nån som gjort det här nyligen? Vad tros.
Hällen är Electrolux och effekten 7,3kW
Titta i hällen hur den är kopplad där
Troligt sitter byglar där som du lär ta bort
Den är byglad nu så den skall ha 1-fas 25 A och då krävs parallella 1,5 mm² kablar.
Normallt ska 25 A ha 6mm² men man får går ner i areal på kort längd som det brukar vara till hällar.
Glöm inte att ha 2.5 mm² från uttag till central om du ska säkra av 16A.
Och 6mm² om du skall säkra av 1-fas 25 A.
Lycka till
ps. det måste finnas koppling schema till, annars går du tillbaks och kräver det.
Troligt sitter byglar där som du lär ta bort
Den är byglad nu så den skall ha 1-fas 25 A och då krävs parallella 1,5 mm² kablar.
Normallt ska 25 A ha 6mm² men man får går ner i areal på kort längd som det brukar vara till hällar.
Glöm inte att ha 2.5 mm² från uttag till central om du ska säkra av 16A.
Och 6mm² om du skall säkra av 1-fas 25 A.
Lycka till
ps. det måste finnas koppling schema till, annars går du tillbaks och kräver det.
Det är svårt att kolla upp hur den är kopplad i hällen eftersom det bara är ett hål som är typ dubbelt så stor som kabeldiametern, alla säger samma sak "Öppna luckan där vars kabeln går in" jag lovar det finns ingen lucka.
Pratade igår med Electrolux service kille och han menade att isåfall måste jag öppna hällen från ovan sidan och flytta diverse olika delar som finns inne i den för att sen kunna se kopplingspunkten som ju finns i botten av hällen. Öppnade hällen och kikade in och jag kan säga att jag har inte så stor lust att gräva runt där, känns verkligen orimligt tycker jag.
1-fas alternativet är bara å glömma då husets huvudsäkrinar ligger på 20A vilket ju är helt normalt för vilken normal villa som helst.
2,5mm är ju inget problem då jag utnyttjar den gamla spismatningen som var 3-fas 16A och alltså dragen med 2,5mm.
Pratade igår med Electrolux service kille och han menade att isåfall måste jag öppna hällen från ovan sidan och flytta diverse olika delar som finns inne i den för att sen kunna se kopplingspunkten som ju finns i botten av hällen. Öppnade hällen och kikade in och jag kan säga att jag har inte så stor lust att gräva runt där, känns verkligen orimligt tycker jag.
1-fas alternativet är bara å glömma då husets huvudsäkrinar ligger på 20A vilket ju är helt normalt för vilken normal villa som helst.
2,5mm är ju inget problem då jag utnyttjar den gamla spismatningen som var 3-fas 16A och alltså dragen med 2,5mm.
Hittade en annan tråd vars samma problem tas upp och med en liknande bild som min men plötsligt verkar tråden ha dött ut??.
Alltså det här är ju inga ovanliga hällar precis och dom säljs av elgiganten nån måste ju förfasiken ha kopplat in en sån här med 2-fas alternativet.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=6002
Kolla längst ner.
Alltså det här är ju inga ovanliga hällar precis och dom säljs av elgiganten nån måste ju förfasiken ha kopplat in en sån här med 2-fas alternativet.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=6002
Kolla längst ner.
Vad är det för häll? Vilken elementspänning?
Jag hittar en finsk bruksanvisning som jag inte förstår ett jota av, förutom typskylten där det står 230V.
Svart och brun på varsin fas och de två blå nolla. 16 A tycker jag borde räcka, 7,2/2 = 3,6 kW.
Men det måste ju finnas någon som kan svara på Electrolux kundtjänst, eller säger dom inget för att dom vill installera den själva (och ta betalt för det!)?
Svart och brun på varsin fas och de två blå nolla. 16 A tycker jag borde räcka, 7,2/2 = 3,6 kW.
Men det måste ju finnas någon som kan svara på Electrolux kundtjänst, eller säger dom inget för att dom vill installera den själva (och ta betalt för det!)?
mm, Alltså jag tror att det är så här.
Svart och brun är ju ihop i kontakten men går förmodligen till olika kopplingspunkter inne i hällen, brun kanske förser 2 "plattor" och svart dom andra 2.
Det går ju bra om man kan tillhandahålla med 25A.
Om jag skickar in fas L1 på brun tråd och fas L2 på svart tråd så bör det alltså bli rätt.
Nu är det så här att jag givetvis pratat med en drös kolleger här på orten och ingen vet säkert. Skulle bara vilja få verifierat att det är så här för jag är 99% säker.
Det går förövrigt skrönor på orten om killar som bränt sönder hällar pga felkoppling så jag vill vara 100% säker.
Ringde Electrolux igår och dom kunde bara hänvisa mig till den lokala servicekillen och det visa sig att han inte var elektriker, bara sakkunnig på electrolux produkter, men hade inte svaret på denna frågan. Det var han som sa jag skulle öppna upp hela hällen och kolla i den.
Svart och brun är ju ihop i kontakten men går förmodligen till olika kopplingspunkter inne i hällen, brun kanske förser 2 "plattor" och svart dom andra 2.
Det går ju bra om man kan tillhandahålla med 25A.
Om jag skickar in fas L1 på brun tråd och fas L2 på svart tråd så bör det alltså bli rätt.
Nu är det så här att jag givetvis pratat med en drös kolleger här på orten och ingen vet säkert. Skulle bara vilja få verifierat att det är så här för jag är 99% säker.
Det går förövrigt skrönor på orten om killar som bränt sönder hällar pga felkoppling så jag vill vara 100% säker.
Ringde Electrolux igår och dom kunde bara hänvisa mig till den lokala servicekillen och det visa sig att han inte var elektriker, bara sakkunnig på electrolux produkter, men hade inte svaret på denna frågan. Det var han som sa jag skulle öppna upp hela hällen och kolla i den.
Lite märkligt att han tycker att du ska öppna hällen, vad händer med garantin?
Jag tittade på min egen häll, Husqvarna visserligen, den har svart, brun, blå, jord och svart och brun försörjer 2 plattor vardera, en stor och en liten. 230 V elementspänning, ledning 4*2,5 mm[sup]2[/sup].
Det jag inte fattar är varför man använder 1,5 mm[sup]2[/sup] och har dubbla blå+jord, vilket ju är det som orsakar huvudbry, istället för 4*2,5 mm[sup]2[/sup], men det kanske är någon ekonom som tycker det är bra.
Det jag inte fattar är varför man använder 1,5 mm[sup]2[/sup] och har dubbla blå+jord, vilket ju är det som orsakar huvudbry, istället för 4*2,5 mm[sup]2[/sup], men det kanske är någon ekonom som tycker det är bra.
