10 959 läst ·
38 svar
11k läst
38 svar
Arbetsbrytare bergvärmepump - placering.
Nog kostar en huvudbrytare mer än en liten 4-modulers kapsling?JOW skrev:Ja, jag hävdar ju att det mest (kostnads) effektiva är att föra genom kabeln till mätarskåpet och sätta 3xdvärgbrytare och en huvudbrytare (huvudbrytare om man vill vara extra noggrann, för låsningens skull, annars finns det ju som sagt små byglar för att låsa dvärgbrytare på plats med).
Hmm, fast man lär kanske ha en dragavlastning iaf, en liten utanpåliggande kopplingsdosa med då...
(Även om det är oortodoxt att montera jordfelsbrytaren som arbetsbrytare så fyller den funktionen. Det behövs väl ändå en separat jordfelsbrytare eftersom det väl ändå inte finns någon vid mätartavlan?)
Såvitt jag förstår så finns det inget krav på JFB till BVP i det här fallet, och om det blir någon så kan den lika gärna sitta vid mätartavlan, det är ju ett antal tomma modulplatser där...
Men, jag hade inte tänkt ha någon, och om det blir någon så blir det ju en på 300mA (brandskydd).
Men, jag hade inte tänkt ha någon, och om det blir någon så blir det ju en på 300mA (brandskydd).
Är synligt brytställe nödvändigt även i de fall brytaren har "tillförlitlig indikering av brytning"? (Vanligen genom att brytaren inte kan nå läge "0" om inte kontakterna har uppnått tillräckligt avstånd)? Jag tror inte jag har sett någon brytare med visuellt inspekterbart brytställe de senaste 10 åren.
Finns det ett generellt krav på att arbetsbrytaren inte får användas som lastbrytare, eller är det bara något krav som kommer från tillverkaren av brytaren?
Finns det ett generellt krav på att arbetsbrytaren inte får användas som lastbrytare, eller är det bara något krav som kommer från tillverkaren av brytaren?
Lyfter du på locket i en säkerhetsbrytare ser du brytstället, kravet att en säkerhetsbrytare inte får användas som lastbrytare finns, därför ska de gula klisterlappen sättas på OM den ska vara säkerhetsbrytare. Sätter man inte på den är det ingen säkerhetsbrytare och man kan använda den som vanlig brytare, i alla fall med alla dom fabrikat jag har monterat.
Det som många inte förstått är att det är MER än själva brytaren som "reglerar" om det är en säkerhetsbrytare eller ej. Samt att en säkerhetsbrytare INTE bara är en säkerhet för det elektriska arbetet utan även för mekaniskt arbete.
Det som många inte förstått är att det är MER än själva brytaren som "reglerar" om det är en säkerhetsbrytare eller ej. Samt att en säkerhetsbrytare INTE bara är en säkerhet för det elektriska arbetet utan även för mekaniskt arbete.
Jag tycker personligen att en arbetsbrytare inte har något i en central att göra. En central för mig är ett ställe där elförsörjningen till anläggningens alla delar utgår ifrån och då via säkringar, tidsur och annat som helt enklet "styr" elen.
Arbetsbrytare för maskiner vaill jag ha i maskinens absoluta närhet.
Arbetsbrytare för maskiner vaill jag ha i maskinens absoluta närhet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Mäta elförbrukning äldre NIBE-bergvärmepump samt ugn, utan elektriker?
Villalarm & Hemautomation -
Ny bergvärmepump eller reparera gamla (Nibe Fighter 1215-7)?
Värmepumpar -
Finns det trådlös styrning till min IVT-bergvärmepump?
Värmepumpar -
Bergvärmepump haveri - semester
Värmepumpar -
Bergvärmepump - Varmvattendrift högre än inställd temp.
Värmepumpar