16 067 läst ·
28 svar
16k läst
28 svar
Dvärgbrytare, igen. C och B, 6ka och 10ka.
Sida 1 av 2
Ju fler elektriker jag pratar med och ju mer jag söker på byggahus, desto snurrigare blir det. Alla har sin åsikt, som vanligt.
Bakgrund:
Bor på landet, utanför både tättbebyggt o planerat. Inkommande 3x20A. Inte en aning om hur långt det är till transformatorstation.
Elcentralen i villan byttes ut av tidigare ägare, elektriker som gjort jobbet. Det sitter dvärgbrytare karaktär C på rubbet och de är 6ka, förutom de tre faserna till spisen som har C16/10ka (?).
JFB är också 6ka.
Centralen i villan ska byta ut, dels för att den är ful som fan och dels för att dvärgbrytarna är av tveksam kvalisort (DIN-Line). Har möjlighet genom jobbet att köpa hela Schneider Electrics sortiment till bra priser.
Frågor:
Vad gäller här? Måste jag kolla med nätleverantören om jag ska ha 6ka eller 10ka säkringar?
Eller är det default att välja 6ka, som tidigare?
B eller C? Är det värt all tankeverksamhet det krävs att fundera på exakt vilka laster som ligger på vilka grupper och bestämma B eller C utifrån det? Eller köra den enkla varianten, som de flesta föreslår - C på rubbet.
Har också ett garage med bodel under uppförande. Ska beställa ut material nu, blir en 4x13 central. Samma sak där. 6ka dvärgbrytare, C-karaktär?
6ka/C även på trefas uttagen för svets och kompressor?
(Ja, det är en elektriker som ska hjälpa till med jobbet. Nej, jag kan inte få några vettiga svar, då jag har tre elektriker att välja på och alla har sina egna ideér. Så jag tänkte få ännu fler ideér från er här på BH)
Bakgrund:
Bor på landet, utanför både tättbebyggt o planerat. Inkommande 3x20A. Inte en aning om hur långt det är till transformatorstation.
Elcentralen i villan byttes ut av tidigare ägare, elektriker som gjort jobbet. Det sitter dvärgbrytare karaktär C på rubbet och de är 6ka, förutom de tre faserna till spisen som har C16/10ka (?).
JFB är också 6ka.
Centralen i villan ska byta ut, dels för att den är ful som fan och dels för att dvärgbrytarna är av tveksam kvalisort (DIN-Line). Har möjlighet genom jobbet att köpa hela Schneider Electrics sortiment till bra priser.
Frågor:
Vad gäller här? Måste jag kolla med nätleverantören om jag ska ha 6ka eller 10ka säkringar?
Eller är det default att välja 6ka, som tidigare?
B eller C? Är det värt all tankeverksamhet det krävs att fundera på exakt vilka laster som ligger på vilka grupper och bestämma B eller C utifrån det? Eller köra den enkla varianten, som de flesta föreslår - C på rubbet.
Har också ett garage med bodel under uppförande. Ska beställa ut material nu, blir en 4x13 central. Samma sak där. 6ka dvärgbrytare, C-karaktär?
6ka/C även på trefas uttagen för svets och kompressor?
(Ja, det är en elektriker som ska hjälpa till med jobbet. Nej, jag kan inte få några vettiga svar, då jag har tre elektriker att välja på och alla har sina egna ideér. Så jag tänkte få ännu fler ideér från er här på BH)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Jag hade tagit C till allt som ska användas till något annat mer än Belysning.
Vi har fått B-karakteristik i en labblokal, de går av såfort vi kopplar på någon större trafo.
Vi har fått B-karakteristik i en labblokal, de går av såfort vi kopplar på någon större trafo.
6kA kan du med största sannolikhet välja!
Däremot kanske du måste använda B karakteristik om du har långt till trafon och/eller långa ledningar till någon grupp.
99% av alla elektriker skulle nog sätta C dvärgar utan att tänka nåt mer på det. Och det funkar bra också i 99% av fallen. Men är du orolig att det är gränsfall hos dig så går det ju alltid att mäta upp förimpedansen.
Däremot kanske du måste använda B karakteristik om du har långt till trafon och/eller långa ledningar till någon grupp.
99% av alla elektriker skulle nog sätta C dvärgar utan att tänka nåt mer på det. Och det funkar bra också i 99% av fallen. Men är du orolig att det är gränsfall hos dig så går det ju alltid att mäta upp förimpedansen.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om föregående elektriker har satt C-dvärgar så får vi anta att han kontrollerade förimpedansen i centralen. Den uppgift du kommer att få från nätbolaget gäller vid mätarskåpet.
Och så länge du har smältsäkringar som huvudsäkring är kortslutningsbrytförmågan ingen issue - det skulle fungera med lägre än 6 kA.
Och så länge du har smältsäkringar som huvudsäkring är kortslutningsbrytförmågan ingen issue - det skulle fungera med lägre än 6 kA.
En helt annan grej:
Om garaget ska ha en bodel och det nån gång kan vara aktuellt med uthyrning så är det kanske en bra idé att ha två separata centraler där, en för bodelen och en för garagedelen.
Angående det 13th Marine skriver, att B-säkringar löser ut av tungstartade grejer borde väl oftast bara ske där nätet är så starkt att man normalt skulle haft just C-säkringar?
Tyvärr vet jag inte alls vilken karaktäristik det var men för drygt 20 år sen så provade jag en "extra snabb" 10A brytare som en elektriker lät mig prova, idén var att se om den var snabb nog att kunna rädda triac'ar i en ljusanläggning från att dö vid kortslutning eller liknande. Det visade sig att den 10A-brytaren ibland löste ut av att tända en enda kall 300W PAR56 halogenlampa, d.v.s. det var ingen mening med att prova att kortsluta och se om en triac överlever eftersom säkringen löste ut vid normal drift...
Det hade varit intressant att veta vilken karaktäristik brytaren hade. Fanns det mer lättutlöst än B-karaktäristik då det begav sig i slutet av 80-talet?
(Det var en industrielektriker som lät mig prova brytaren, så jag antar att det fanns ett rätt stort sortiment att välja på, d.v.s. inte bara de prylar som en "elfirman på orten" antagligen har i lager)
Om garaget ska ha en bodel och det nån gång kan vara aktuellt med uthyrning så är det kanske en bra idé att ha två separata centraler där, en för bodelen och en för garagedelen.
Angående det 13th Marine skriver, att B-säkringar löser ut av tungstartade grejer borde väl oftast bara ske där nätet är så starkt att man normalt skulle haft just C-säkringar?
Tyvärr vet jag inte alls vilken karaktäristik det var men för drygt 20 år sen så provade jag en "extra snabb" 10A brytare som en elektriker lät mig prova, idén var att se om den var snabb nog att kunna rädda triac'ar i en ljusanläggning från att dö vid kortslutning eller liknande. Det visade sig att den 10A-brytaren ibland löste ut av att tända en enda kall 300W PAR56 halogenlampa, d.v.s. det var ingen mening med att prova att kortsluta och se om en triac överlever eftersom säkringen löste ut vid normal drift...
Det hade varit intressant att veta vilken karaktäristik brytaren hade. Fanns det mer lättutlöst än B-karaktäristik då det begav sig i slutet av 80-talet?
(Det var en industrielektriker som lät mig prova brytaren, så jag antar att det fanns ett rätt stort sortiment att välja på, d.v.s. inte bara de prylar som en "elfirman på orten" antagligen har i lager)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
"Långt" börjar någonstans vid 20 meter, och sträcker sig upp till 40 meter varefter det blir "för långt" 
Eftersom vi antar att du har en JFB i centralen så är det främst spänningsfallet som behöver beaktas, och det har en maxgräns på 40 meter för 4 % (utan att räkna in huvudledningen).
Men kortslutningsströmmen L-N ska fortfarande vara tillräckligt hög för att lösa säkringen innan kabeln tar skada. Du ska dock bo väldigt långt ut på landet för att det ska vara en problem med C-dvärgar och normala ledningslängder.
Eftersom vi antar att du har en JFB i centralen så är det främst spänningsfallet som behöver beaktas, och det har en maxgräns på 40 meter för 4 % (utan att räkna in huvudledningen).
Men kortslutningsströmmen L-N ska fortfarande vara tillräckligt hög för att lösa säkringen innan kabeln tar skada. Du ska dock bo väldigt långt ut på landet för att det ska vara en problem med C-dvärgar och normala ledningslängder.
Du ska ha 6kA dvärgbrutare
du har väl ett fasadmätarskåp med max 63A som huvudsäkring (troligtvis max 25A)
Diazed säkringen begränsar kortslutningsströmmen till max 6kA
B-kar är standard och normal men många ink mig själv sätter C-kar som motsvarar en trög säkring
det har liksom blivit lite av standard men sen så säger jag inte att det är rätt.
Jag tror absolut inte att det kommer bli några problem med B-kar eftersom man nu förtiden har betydligt fler säkringar än vad som behövs och detta mest för att få en bra sektionering på anläggningen
det är tex enkelt att flytta en grupp till en annan fas för att undvika sne-belastning
det hade varit jobbigt om man hade det som förr med 3-9 säkringar (förutom spisen och pannan)
På hela huset...
//Hammer
du har väl ett fasadmätarskåp med max 63A som huvudsäkring (troligtvis max 25A)
Diazed säkringen begränsar kortslutningsströmmen till max 6kA
B-kar är standard och normal men många ink mig själv sätter C-kar som motsvarar en trög säkring
det har liksom blivit lite av standard men sen så säger jag inte att det är rätt.
Jag tror absolut inte att det kommer bli några problem med B-kar eftersom man nu förtiden har betydligt fler säkringar än vad som behövs och detta mest för att få en bra sektionering på anläggningen
det är tex enkelt att flytta en grupp till en annan fas för att undvika sne-belastning
det hade varit jobbigt om man hade det som förr med 3-9 säkringar (förutom spisen och pannan)
På hela huset...
//Hammer
Kom på en grej till som jag glömde förklara
Karakteristiken står i första hand för vilken startström en säkring klarar
en B-kar klarar 3-5 gånger märkströmmen i startström i 1-4 sekunder
& en C-kar klarar 5-10 gånger märkströmmen i startström i 1-0,4 sekunder
så tex en B10 klarar 25A i 1 sekund och en C10 klarar 50A i 1 timme
//Hammer_SWE
Karakteristiken står i första hand för vilken startström en säkring klarar
en B-kar klarar 3-5 gånger märkströmmen i startström i 1-4 sekunder
& en C-kar klarar 5-10 gånger märkströmmen i startström i 1-0,4 sekunder
så tex en B10 klarar 25A i 1 sekund och en C10 klarar 50A i 1 timme
//Hammer_SWE
Försök tänka genom ditt svar innan du skriver, många som läser här är givetvis inte tillräckligt kunniga för att filtrera bort felaktigheter som inte är helt orimliga. Nu gör det kanske inte så mycket i just detta fallet med den lilla faktarutan, men trots allt är det inte mycket du fått rätt här.Hammer_SWE skrev:Kom på en grej till som jag glömde förklara
Karakteristiken står i första hand för vilken startström en säkring klarar
en B-kar klarar 3-5 gånger märkströmmen i startström i 1-4 sekunder
& en C-kar klarar 5-10 gånger märkströmmen i startström i 1-0,4 sekunder
så tex en B10 klarar 25A i 1 sekund och en C10 klarar 50A i 1 timme
//Hammer_SWE
Det finns ett otal trådar som tar upp detta på ett korrekt sätt både på längden och tvären, sök upp dem om du är intresserad.
Tack för era svar, pratat med ännu en elektriker på jobbet, det blir 6ka och C-karaktär i garaget, kanske nån B-karaktär på bodelen uppe.
Fick förövrigt svar från nätleverantören:
ZK 0,629724 ohm
IK1 273,9 A
IK3 763,4 A
Vad får man ut av ovanstående?
Fick förövrigt svar från nätleverantören:
ZK 0,629724 ohm
IK1 273,9 A
IK3 763,4 A
Vad får man ut av ovanstående?
