8 284 läst ·
27 svar
8k läst
27 svar
Badrumsspegel med belysning
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Till 99% så är brun fas och svart tändtråd. Om det finns ett uttag i badrumsskåpet så ska brun kopplas in på siffran som går till det och svart till belysningen.
Installationsanvisning måste ha kommit med alt. att det står en märklapp vid plinten.
Jag råder dig att ringa en elektriker.
//Patrik, som precis upptäckte att detta var sitt 6000:e inlägg. Börjar knappa in på Hempularen och Mikael_L.
Installationsanvisning måste ha kommit med alt. att det står en märklapp vid plinten.
Jag råder dig att ringa en elektriker.
//Patrik, som precis upptäckte att detta var sitt 6000:e inlägg. Börjar knappa in på Hempularen och Mikael_L.
Finns det nåt eluttag på spegeln?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det kan även vara elektrikern som dragit en obruten fas i förberedande syfte utifall det skulle komma ett badrumsskåp med uttag.
//Patrik
//Patrik
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Min poäng är att om man hårddrar det så behöver man i princip göra en fullständig elinspektion (från där lednignarna kommer ut i väggen till gränsen mellan fastighetsägarens och elleverantörens anläggning).Bo.Siltberg skrev:Alla fall där man inte chansar. Jag tänker inte försöka lista situationer där man inte behöver kontrollera, för det är mer än ett villkor med i spelet, där "installatörens" grad av nödig kännedom är en av de viktigaste, inte den som ger listiga råd. Med tiden kommer de att glömmas bort, förvanskas och förvandlas till en farlig procedur eller en överdrivet ofarlig
Då är det bättre med ett mantra: Kontrollera, kontrollera, kontrollera.
Kontroll kan i sin enklaste form bestå av att man själv tänker efter om detta verkligen är rätt, men också visuell kontroll och mätning.
Jag frågar inte bara för att argumentera i sig, utan också för att jag vill verkligen veta vid vilka fall det kan bli farligt om man ansluter blå och gulgrön som N och PE och tar första bästa med klassisk "fasfärg" som fas. Jag inser att det givetvis kan bli en felaktig funktion så att lampan t.ex. inte går att släcka om man tar en obruten fas eller i ett långsökt fall så skulle lampan kanske styras av reglaget på köksfläkten (genom att en av de "fasfärgade" ledarna är en "tändfas" för att starta en för badrummet och köket gemensam fläkt, avsedd att vara kopplad till fuktsensor eller nåt sånt).
Jag ser fortfarande inte när det kan bli farligt, om man bortser från faran att slå sig för att man inte ser i mörkret för att belysningen inte fungerar.
Och visst, man ska generellt inte lära in beteenden som är okej i ett läge men i en snarlik situation kan vara farlig, men man kan göra undantag från det i enstaka fall om det tydliggörs att det inte är en generaliserbar handling.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Det är en icke-fråga: Kontrollera !
Varför bry hjärnan med vad som skulle kunna hända om man chansar, eller i vilka situationer man skulle kunna chansa??
Är det någon slags sport?
Varför bry hjärnan med vad som skulle kunna hända om man chansar, eller i vilka situationer man skulle kunna chansa??
Är det någon slags sport?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Badrumsfläkt ovanför handfatet?Kattvovven skrev:
Kåken var byggd 2011, rakapparatsuttag tillhör det förflutna. Idag finns det jordfelsbrytare så att man kan köra med vanliga vägguttag.
Finns det en obruten fas i slangen där lampa/badrumsskåp ska sitta så är det garanterat för ett vägguttag.
//Patrik
Redigerat:
Jag har en precis ovanför badrumsskåpet i gamla lgh. Beror ju på layouten av rummet? Äsch, jag vet inte. Ska vara tyst nu :/Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Okej, ja möjligtvis att man tar el därifrån om det är komplettering av badrumsfläkt i ett befintligt badrum, men vid nytt badrum så drar man givetvis el direkt till fläkten. Oavsett placering.
Nej, det är bra att fråga och ifrågasätta. Det är så man lär sig ofta.
//Patrik
Nej, det är bra att fråga och ifrågasätta. Det är så man lär sig ofta.
//Patrik
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag sitter i liknande sitts där jag tog bort gamla skåpet som hade uttag. Det nya har det inte utan jag monterar en extra lampa ovanpå.
Kan jag bara lämna den bruna ej inkoppad?
Jag vill senare montera ett separat uttag (i med att det inte finns inbyggt). Då bryggar jag bara vidare L samt N, och sen kopplar in brun i uttaget och lämnar blå kvar för lampan till skåpet?
Kan jag bara lämna den bruna ej inkoppad?
Jag vill senare montera ett separat uttag (i med att det inte finns inbyggt). Då bryggar jag bara vidare L samt N, och sen kopplar in brun i uttaget och lämnar blå kvar för lampan till skåpet?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Ja, isolera den bara, t.ex med en Wago 222 eller U-båt.
Vid den senare inkopplingen av uttaget ska brun direkt till uttaget medan blå (N) och skyddsjord (PE) ska förgrenas, dels till lampan och dels till uttaget.
Vid den senare inkopplingen av uttaget ska brun direkt till uttaget medan blå (N) och skyddsjord (PE) ska förgrenas, dels till lampan och dels till uttaget.
Tack för svar. Det är inget våtrum, så jag bara tejpar det så länge.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden