2 239 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
CE märke eller ej?
Sida 1 av 2
Vet du vilket som är det riktiga CE-märket, det övre eller undre?

Det är lätt att bli lurad av en tillverkare som vill ge sken av att man har CE-märke. Detta är väl främst att tänka på när man köper billigare prylar, ffa. "Made in China"

Det är lätt att bli lurad av en tillverkare som vill ge sken av att man har CE-märke. Detta är väl främst att tänka på när man köper billigare prylar, ffa. "Made in China"
Hej,
Det övre stämmer väl närmast överens med riktlinjerna. Dock får den förminskas och förstoras beroende på vad det ska placeras, men med bibehållna propotioner. Om man förlänger C till ett O ska det precis lappa över e:t.
Chines Export.
Mvh.
Det övre stämmer väl närmast överens med riktlinjerna. Dock får den förminskas och förstoras beroende på vad det ska placeras, men med bibehållna propotioner. Om man förlänger C till ett O ska det precis lappa över e:t.
Chines Export.
Mvh.
...förvisso...men jag lät det vara så om det var någon som ville kontrollera svaret själv....det intressanta är ju hur lätt det kan vara att lura folk att tro att man köper en produkt som följer direktiven.Rrrrr skrev:
...ja och nej visst kan det vara så...men jag är väl av åsikten att det ligger ändå något slags värde i en officiell märkning....jämför t.ex. med det gamla SEMKO-märket.f91jsw skrev:
Jag menar det finns väl ett skäl till att några väljer att göra ett märke som är så pass lika
värdet urholkas ju i den riktiga symbolen, och oseriösa aktörer finns ju alltid.
Vad jag förstått får vilket företag som helst sätta ditt en ce-logga på sin produkt utan att testa att den uppfyller kraven. Dock är det företaget då skyldig för alla eventuella problem produkten kan orsaka. Vill de slippa ansvar så låter de ett testinstitut testa produkten.
Ja, så vitt jag vet är det så. Det krävs alltså inte några tester för att CE-märka en produkt (och detta skall ske av tillverkaren om denne finns i EU eller i annat fall importören om denne är först med att sätta produkten på marknaden), däremot måste märkaren kunna visa upp dokumentation på att produkten uppfyller alla tillämpbara direktiv med kort varsel.
Problemet är att man inte kan veta om CE-märket är korrekt bara genom att titta på symbolen. Det finns många seriösa aktörer som sätter en felaktig CE-symbol på sina produkter. Och omvänt, det finns oseriösa aktörer som sätter ut en korrekt CE-symbol. När det gäller vanliga elprodukter finns ingen officiell instans som man kan fråga om CE-märket är korrekt, dvs ingen som för register över CE-märken. För vissa andra produkter finns det däremot, t ex medicintekniska produkter.M_J_E skrev:...ja och nej visst kan det vara så...men jag är väl av åsikten att det ligger ändå något slags värde i en officiell märkning....jämför t.ex. med det gamla SEMKO-märket.
Jag menar det finns väl ett skäl till att några väljer att göra ett märke som är så pass lika
värdet urholkas ju i den riktiga symbolen, och oseriösa aktörer finns ju alltid.
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 062 inlägg
Produktutvecklaren i Sverige till tillverkaren i Kina: "Can you do the CE-tests for us?"
Svaret från tillverkaren: "Yes, we can put CE-mark on it" :x
Svaret från tillverkaren: "Yes, we can put CE-mark on it" :x
Nej visst är det som ni säger men det ändrar ju inte faktum: korrekt CE-märke eller ej så är tanken med symbolen att visa att denna produkt...som heter blättan-blä...är tillverkad enligt dessa normer.
Problemet ligger väl egentligen i att all lagstiftning och juridik bygger på den välvilliga inställningen att alla människor har goda avsikter, d.v.s. att inte luras eller har dubisöa avsikter....där ligger problemet. Där kan nog jag tycka att om man inrättar en regel, direktiv, lag eller liknande så bör den kanske kontrolleras med jämna mellan rum. Jag menar vad är vitsen t.ex. med en hastighetsbegränsning om den aldrig kontrolleras eller ger någon påföljd, samma gäller i ett sånt här fall. Jag skiter i CE-märket som sådant det är bara mentaliteten och tankesättet jag är ute efter.
Om bara man från myndighetshåll antog ett visst mått av sunt förnuft att så länge det finns människor som vill tjäna pengar så kommer det alltid att finnas avsikter att kringgå regler eller lagar...simple as that!
Problemet ligger väl egentligen i att all lagstiftning och juridik bygger på den välvilliga inställningen att alla människor har goda avsikter, d.v.s. att inte luras eller har dubisöa avsikter....där ligger problemet. Där kan nog jag tycka att om man inrättar en regel, direktiv, lag eller liknande så bör den kanske kontrolleras med jämna mellan rum. Jag menar vad är vitsen t.ex. med en hastighetsbegränsning om den aldrig kontrolleras eller ger någon påföljd, samma gäller i ett sånt här fall. Jag skiter i CE-märket som sådant det är bara mentaliteten och tankesättet jag är ute efter.
Om bara man från myndighetshåll antog ett visst mått av sunt förnuft att så länge det finns människor som vill tjäna pengar så kommer det alltid att finnas avsikter att kringgå regler eller lagar...simple as that!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 379 inlägg
Tja, problemet med just CE är väl att man *inte* inrättat just något kontrollorgan, eller regler för sådana.
I alla andra fall där man måste möta en viss standard, vare sig det var S-märkning, eller Loyds/Veritas/Sjöfartsverkets skylt så såg man till att se till att reglerna efterlevdes. Och det gör ju att exv. en skylt på en båt från Veritas/Loyds betyder något.
Ett CE-märke betyder dock tyvärr ingenting. Just pga att de missbrukas i så vid omfattning. Vem som har gjort den, dvs satt sitt varumärke på den betyder i 99% av fallen mer än om det står CE eller inte.
I alla andra fall där man måste möta en viss standard, vare sig det var S-märkning, eller Loyds/Veritas/Sjöfartsverkets skylt så såg man till att se till att reglerna efterlevdes. Och det gör ju att exv. en skylt på en båt från Veritas/Loyds betyder något.
Ett CE-märke betyder dock tyvärr ingenting. Just pga att de missbrukas i så vid omfattning. Vem som har gjort den, dvs satt sitt varumärke på den betyder i 99% av fallen mer än om det står CE eller inte.
Det finns å andra sidan en rätt stor fördel att inte ha obligatoriska kontrollorgan, och det är att det blir inte stelbenta krav på obligatoriska tester på sådant som captain obvious kan berätta att det knappast behöver testas.
Nja, Elsäkerhetsverket har ju en hel avdelning som bara sysslar med marknadskontroll av elprodukter. Det finns ju både en elmaterielförordning och en föreskrift som reglerar detta.lars_stefan_axelsson skrev:Tja, problemet med just CE är väl att man *inte* inrättat just något kontrollorgan, eller regler för sådana.
Så helt laglöst är det inte.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 379 inlägg
Nej, det sade jag inte. Bara att systemet som det ser ut idag inte fungerar något vidare. Om man tittar på andelen konsumentprodukter som återkallats och/eller belagts med säljförbud de senaste åren så pekar kurvan brant uppåt. (Man har ju tex lyckats sälja jfb:er som inte håller måttet). Detta tvärtemot då vi hade S-märkning. Då var det ovanligt, för att inte säga extremt ovanligt att något sådant hände. Dessutom så kom ju produkten då inte *ut* på marknaden. Idag kommer den ut och vänder innan den dras in, och det kan ta lång tid i många fall.Nähädu skrev:
Elsäkerhetsverket har inte många anställda om man betänker den flod av skit som väller in från Kina. Det är en lågoddsare att för varje pryl som kommer till deras kännedom så kommer långt fler ut på marknaden förblir där.