E
Hej

Jag ska bygga ett förråd och tänkte förbereda för eldragning då jag innan förrådet kommer på plats skall lägga marksten ovanför kablarna.

Tänkte gräva ner ett gult kabelskyddsrör där sen elektrikern får dra nödvändiga kablar, men några funderingar uppstod.

Hur avslutar man kabelskyddsröret? Ska den avslutas i marken? Man vill ju inte ha den upp ovan mark... Hur leder man i så fall kabeln upp från marken in till huset? finns det någon annan rör-produkt för det, eller räcker det om den går upp fritt längs med sockeln (så är det gjort med inkommande el förresten). Frågade på byggvaruhus men dom hade ingen aning.
Eftersom jag tänkt lägga marksten ovanpå, vill jag slippa riva upp alltför mkt senare när väl elen skall dras.
Hur löser man det faktum att det kommer komma in vatten/fukt i röret? Såg i en annan tråd att någon föreslog att man gör hål i kabelskyddsröret på lämpliga ställen, är det bra? Varför är i så fall inte kabelskyddsrören perforerade i förhand?

En annan fundering när jag ändå skriver... Behöver man ha en egen elcentral i förrådet, eller kan man koppla in sig på någon grupp i centralen i huset? Tanken är att förrådet skall hållas 5grader under vintern samt lite belysning och några eluttag. Möjligtvis även några eluttag på utsidan för motorvärmare osv. Har dock inte räknat på effektsbehov odylikt, men är ute lite efter tips på hur andra löst liknande situationer.

Tack på förhand,
Erik

Om du har fundering på det så föreslår jag att du tar ut elektriker som lägger markkabel direkt som inte kräver rör....så var problemet löst.

Ja, bäst är väl att dra kabel direkt så är man helt säker på att det går bra.
Om det bara ska läggas markrör så är det extra viktigt att det är rör/slang med slät insida, d.v.s. ingen billig markslang från ByggMax. 50mm.

//Patrik

En "billig" gul markslang duger om avståndet är under, säg 30 meter och utan allt för många böjar. Men vill man vara helt säker på att slippa gräva upp den igen så är det dyra markrör som gäller. Beror också på storleken på kabeln.

Slangen avslutas normalt nere i marken för att ge kabeln lite rörelsemån pga tjälen. Vatten i slangen går inte att undvika.

Av det du räknar upp låter det som att en trefaskabel är lämpligt och en liten central. Det blir ett krav om du tänker ha ett trefasuttag vid boden i framtiden, så det är kanske lika bra att inte snåla från början. Vill du kunna styra motorvärmaren från huset finns trådlösa alternativ.

E
Tack för svaren.
Ja det är bara 6m rör som det gäller, och det är spikrakt, inte en enda böj blir det. Köpte från K-rauta, 50mm, antagligen likvärdig med ByggMax varianten. Så det borde inte vara några problem med dragningen senare.

Tanken nu var att slippa ta dit elektriker, då jag ej vill dra kabel som ligger fram till efter sommaren då det blir aktuellt med el-dragningen.

Ingen som har synpunkt på det där med perforering av kabeln för att dränera vatten?

-erik

Perforerade rör i marken brukar vara dränering = vatten in i röret. Så hur man kan tro att vattnet rinner ur ett elrör bara för man gör hål förstår jag inte.

Kabeln ska du absolut INTE perforera ;)

E
ööö, nej inte kabeln... menade ju kabeslskyddsröret :)

nja, jag tänkte att man gör några hål på lägsta punkten för att vattnet ej skulle bli stående i röret

Det är ingen fara med vatten i slangen. Du drar med fördel en markkabel så som N1XV och den är tillåten för förläggning i vatten.

//Patrik

E
Perfekt, då tror jag att jag har koll på läget!

Tack,
Erik

Lägg i en dragtråd som syns typ en brun FK eller liknande sim du lägger i en sling/klump ovan mark där röret slutar under mark så är det lätt att hitta sen.

Jag tänker iofs att det är kanske inte fel att få i ledningen i röret med en gång, tänk bara på att ta till kabellängd så att du når centralerna om du vill slippa en (antagligen ful) skarv längs vägen.

E
Ja det finns en dragtråd i röret som är tillräckligt lång för å dra upp, så den använder jag.

Men att dra kabel redan nu känns dumt, bättre att göra sen när förråd är på plats. Då vet man exakt vilka kabellängder som behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.