Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 379 inlägg
Visst. Jag tillhör ju vanligtvis de som hela tiden påpekar "benefit" sidan av ekvationen när exv. riskerna med att låta kreti och pleti hemapula. Men "någon dj-a ordning får det vara [i ett parti]", tycker till syvende och sisdt även jag. 
Vilken vanlig konsument kolla CE-märkningen? På sin höjd tycker butiken det är viktigt.. På sin höjd har företaget testat för CE. I de flesta fall betyder märkningen inte ett skit förrän en kontroll utförs. Då blir det livat.. Och då säger företaget att man brustit i sina kontroller och sen är det inte mer med det.
Jag tycker man missar poängen om man säger t.ex. "vilken konsument tittar om det är CE-märke eller ej?" och hänvisningen någon gjorde (då jag refererade till Semko's S-märke) att det var utprovat etc. Ja visst gjordes det, men det är ju faktiskt så att CE-märket har precis samma egenskaper, skillnaden är att man för CE-märket i det fall man egenmärker en produkt garanterar att den uppfyller en viss standard och/eller norm. Dessa standarder och normer är formade utefter tester och erfarenheter vilket gör att det blir enklare att föra fram en produkt till marknaden om man vet med sig att man tillverkar den efter en rådande standard, samtidigt som en "okunnig köpare" ska kunna lita på att den produkt som han köper faktiskt fungerar som den ska och inte utsätter honom eller henne för livsfara så fort man pluggar i kontakten i vägguttaget. Det är hela grundtanken.
Problemet är att man inte har en uppföljning som motsvarar den grad av produkter som strömmar in till EU-länderna från flera tusentals olika små och stora tillverkare, importörer, etc. Det räcker med att bara 5% av dessa skiter i reglerna för de vill tjäna stålars, så blir det tillräckligt många produkter för att a.) dels överbelasta kontrollorganen, b.) väldigt många hinner säljas innan felaktigheter och problem kan tas om hand.
Som jag sagt tidigare...jämför med t.ex. en hastighetsbegränsning, vad är vitsen om den inte kontrolleras eller efterlevs?
Problemet är att man inte har en uppföljning som motsvarar den grad av produkter som strömmar in till EU-länderna från flera tusentals olika små och stora tillverkare, importörer, etc. Det räcker med att bara 5% av dessa skiter i reglerna för de vill tjäna stålars, så blir det tillräckligt många produkter för att a.) dels överbelasta kontrollorganen, b.) väldigt många hinner säljas innan felaktigheter och problem kan tas om hand.
Som jag sagt tidigare...jämför med t.ex. en hastighetsbegränsning, vad är vitsen om den inte kontrolleras eller efterlevs?
Klicka här för att svara