Har en tid känt en underlig doft i pannrummet och som med tiden blivit allt mer tydlig. Efter en undersökning så hittade jag felkällan. Ett vägguttag som blivit bränt, troligen på grund av dålig kontakt och relativ hög belastning av och till (varmvattenberedare på 2kW). Uttaget är av fabrikat Marten och är märkt 16/250VAC. Klämkopplingar som med tiden mister sin kraft är nog ingen höjdare. Har nu installerat ett uttag med skruvanslutningar vilket känns betydligt säkrare. Risken för brand var nog ganska liten i och med att uttaget satt i källaren. Några bilder på eländet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra med värme där. Om det sen är snabbkopplingen som är skuld till detta känns väl kanske inte bevisat ännu, det går ju även att installera med dessa "idiotsäkra" kopplingar. Det kan inte vara så annars att stickproppen haft dålig kontakt och lett värme uppåt till anslutningen som redan legat högt belastad och spridit värme med sin stora kontaktyta?
Heter uttaget Martin är det någon "okänd" kopia på det betydligt mer kända fabrikatet Merten. Merten brukar ha hyfsad kvalitet men som jag skrivit tidigare så är ofta 10 A belastning under längre tid inte bra för uttagen, inte mist om det är ett "billighets" fabrikat.
Inte helt ovanligt att det är helgjutna stickproppar som initierar värmeproblemet, så det är inte säkert att uttaget i sig självt var felet från början.
Nej ingen fukt. Uttaget satt i pannrummet.
Lite mera fakta. Inkommande el direkt till vägguttaget och därifrån en kabel till en förgreningsdosa varav en kabel vidare till VVB och en annan kabel vidare till en strömbrytare för två lysrörsarmaturer. Alltså ingen stickkontakt från VVB till uttaget. Endast en eurokontakt för en 60W bordslampa ansluten till vägguttaget samt en kontakt till en grovdammsugare som används sporadiskt. Min teori är att det uppstått glappkontakt vid klämanslutningen varvid temperaturen stigit och orsakat dessa skador.
Lite mera fakta. Inkommande el direkt till vägguttaget och därifrån en kabel till en förgreningsdosa varav en kabel vidare till VVB och en annan kabel vidare till en strömbrytare för två lysrörsarmaturer. Alltså ingen stickkontakt från VVB till uttaget. Endast en eurokontakt för en 60W bordslampa ansluten till vägguttaget samt en kontakt till en grovdammsugare som används sporadiskt. Min teori är att det uppstått glappkontakt vid klämanslutningen varvid temperaturen stigit och orsakat dessa skador.
Klicka här för att svara
