Hej, mitt första inlägg här...

Bor i villa med en hyfsat modern säkringscentral med "automatsäkringar" och med en elmätare i ett skåp på utsidan av huset. Gör en avläsning av bla elmätaren en gång i månaden men det skulle vara intressant att veta hur stor förbrukning man har på respektive säkring. Finns det något sätt att få kontroll över förbrukningen på respektive säkring?

//"kontrollfreak"

Någon som provat exempelvis denna elmätare från ABB Cewe:

http://library.abb.com/GLOBAL/SCOT/SCOT209.nsf/VerityDisplay/211165723AE16530C12571700034BDF6/$File/minimeter.sv.pdf

effo skrev:
Någon som provat exempelvis denna elmätare från ABB Cewe:

http://library.abb.com/GLOBAL/SCOT/SCOT209.nsf/VerityDisplay/211165723AE16530C12571700034BDF6/$File/minimeter.sv.pdf
Skall du alltså ha en sådan per säkring... vet ej men det ser ut som den tar 3modulers plats.. alltså behöver du 4ggr så stor säkringscentral än vad du har nu... va kostar inte det :o och hur ser de inte ut ;D ;D

I och för sig är det en poäng att veta precis vad varje elapparat drar om man vill spara energi, men räcker det inte med en elenergimätare för vägguttag som du flyttar runt?

Nja uppskattningar i all ära, men om man verkligen vill spara energi krävs återkoppling och då måste man mäta faktisk förbrukning.

Idag är elpriset är så högt att allt är intressant. Varje 5W som står på 24/7 är 44 kronor om året till dagens elpris.

Har man riktigt dåliga vitvaror kan man tjäna in ett byte på några år. Energiförbrukningen mellan olika datorer kan skilja mycket och det kan även vara en aha-upplevelse att se hur mycket det skiljer i standby mellan olika utrustning.

Och man skall inte underskatta den pedagogiska effekten för vissa, de som har många halogenlampor skulle definitivt ha nytta av att lära sig att de drar lika mycket ström som vanliga glödlampor, och lära dig det gör du bäst när du ser pengarna ticka iväg på en display.  ;)

Många bäckar små. Och bryr man sig inte om pengarna så gör man åtminstone en insats för miljön.

Men inte du, du vet vad allt förbrukar och behöver aldrig mäta menar du? :D

eller så tycker han att elräkningen han får är rimlig... så tycker jag och då vill jag inte lägga pengar på energimätare.... 8-)

jag är litet tveksam till vilket århundrade dina vitvaror skall vara tillvekade i för att du skulle kunna tjäna in ett byte på några år?

Ett gammalt frysskåp drar 50-100% mer el än ett nytt. Medn det nya kostar ca 250-275 kr per år i drift. Dvs du kan KANSKE spara 250kr per på att byta. Ett hyffsat frysskåp (med de goda förbrukningsvärdena) kostar 4000-6000 att köpa.

Payofftiden om man byter bara för att spara el blir ju helt orimlig. Även ur ett miljöperspektiv är det tveksamt, jag misstänker att det går åt mer energi att tillverka ett kylskåp än vad det sparar in under hela sin livstid. Detta senaste har jag dock inte belägg för utan bygger mer på liknande uppgifter om andra produkter. Ex. solfångare för varmvattenproduktion kostar mer energi att tillverka än vad den kan samla in under hela sin tekniska livslängd.

Är det för mycket begärt (vi skriver trots allt 2006) med en digital elmätare där man kan avläsa momentan respektive periodisk förbrukning dels totalt och dels per säkringsgrupp?

Nyttan varierar säkert men jag skulle iaf uppskatta en sådan (i mina ögon ganska basic) elmätare.

effo skrev:
Är det för mycket begärt (vi skriver trots allt 2006) med en digital elmätare där man kan avläsa momentan respektive periodisk förbrukning dels totalt och dels per säkringsgrupp?

Nyttan varierar säkert men jag skulle iaf uppskatta en sådan (i mina ögon ganska basic) elmätare.
Det är ju det som är saken med en sådan, det räcker inte med en elmätare som du har nu.. utan det behövs "mätutrustning" för varje säkring

hempularen skrev:
jag är litet tveksam till vilket århundrade dina vitvaror skall vara tillvekade i för att du skulle kunna tjäna in ett byte på några år?
Förra århundradet.  ;)

50-100% kan det skilja mellan de produkter som säljs idag.

En snabb titt på Elgigantens frysboxar ger vid handen att Electrolux ECN2742 med energiklass D som kostar 2990 och rymmer 265 liter drar 427 kWh/år. Dess kusin ECM2642 med Energiklass A+, rymmer 10 liter mindre, kostar 3690:- och drar 234 kWh/år.

En tio till femton år gammal frysbox kan dra 1000 kWh per år och mer om den börjar bli dålig och kompressorn får längre gångtider.

Gamla torktumlare kan också vara rätt skrämmande...

effo skrev:

Det är varken särskilt svårt eller dyrt att konsturera en sådan elmätare.
Orsaken till att de inte är allmänt spridda är att efterfrågan saknas. Folk förväntar sig att el är något som bara ska funka. Mätaravläsning är något som energibolaget får ägna sig åt så att de kan skriva rätt siffror på elräkningen.

Det går dock bra att montera för ändamålet avsedda spolar runt kabeln direkt efter säkringen för att mäta strömmen (används av effektvakter). De små röda prylarna på den här bilden är sådana spolar. http://195.149.144.149/images/88/8801454178.jpg

tyvärr är det så att det blir rätt så dyrt om man ska sätta en mätare till varje gruppsäkring :(
men det skulle vara interessant att se var watten tar vägen...

effo skrev:

Det skulle kräva en väldigt speciell typ av central byggd för det ändamålet. Tekniskt inga större problem men finns det en marknad? Jag tvivlar för kostnaden för en sån central med låt oss säga 20 grupper skulle säkert hamna på minst 30 000:-. Som nån annan sa så krävs det egentligen en mätare per säkring plus då nån processor som loggar förbrukningen över tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.