Byggahus.se
elskåp 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej har en fråga om hur en 2polig jordfels brytare ska kopplas
Fas från säkringen till till jord felsbrytare och fasen från jordfelsbrytare till bubbel bad elutag.
Men hur ska dom bägge nollorna dras och till det övre eller undre skåpets skenor. ellutagets nolla o jord är redan draget till respektive ställen. Skall frånskiljar skruv vara kvar eller tas bort.
 
  • 20130523_153052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • elskåp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2 bilder för mycket...
 
Gruppledningen till bubbelbadet ska kopplas direkt till utgången på JFBn. Ingen N- eller PE-skena ska röras här. Du behöver alltså flytta N-ledaren i gruppledningen från N-skenan till utgången på JFBn. Utgången från JFBn ska inte ha någon kontakt med N-skenan.

PE-ledaren ska sitta kvar på PE-skenan, och N- och PE-skenan ska vara sammankopplade.

Jag rekommenderar varmt att du sätter dig ned och ritar lite scheman etc till dess att du själv förstår till 100% varför det ska vara så här. Sedan tar du en funderare på om du verkligen ska ge dig på detta själv.
 
Skrämmande bilder, allra helst märket på produkten.

Grupp --> JFB (2pol) --> Förbrukare.
Alltså, fas från säkring genom jfb till förbrukare och nolla från skena genom jfb till förbrukare.
 
Ser ut som den kompisen köpte......
Den klarade inte utlösningstiden vid prov!!
Han reklamerade och fick tillbaka pengarna.
Sedan monterades en ABB JFB den klarade kraven galant.
 
Var det inte så att Biltemas JFB-er försvann ur sortimentet för några år sedan, för att sedan komma tillbaks ?
(I en bättre variant)
 
Jag brukar sällan kommentera tykigt, men nu.. Vad kostar ett bubbelbadkar? Ska du låta kanske frugan och ungarna ligga o mysa där i? Hur mycket tycker du om dem? Biltemagrejor och hempul när man inte kan skilja på en ingång och utgång för att spara ett par spänn. Ja....... :confused:
 
  • Gilla
Gia mas
  • Laddar…
bubbel.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nolla och jord tas lämpligen från skenorna i samma kapsling som fasledarens säkring sitter....(Och rör inte kopplingen mellan dessa)
(Och jag hoppas du förstår att den bruna fasledaren inte ska kopplas till jord & nollskenan i bilden ovan:eek:)

Om du inte till 100% förstår varför det ska kopplas som i bilden, låt en som arbetar under elbehörighet göra jobbet.....kanske det dessutom är en bättre ide att låta denne sätta in jordfelsbrytare (en eller flera )som täcker hela installationen och inte bara bubbelbadkaret...
 
Redigerat:
Vad gäller inkopplingen så tycker jag här har kommit några bra förslag. Men jag reagerar på Kabeltypen, Vad är det för kabel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.