8 144 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Skall jag lägga frys/kyl utanför jordfelsbrytaren?
I samband med renovering av köket i fritidshuset insattes en jordfelsbrytare av behörig elektriker. Den har utlösts några gånger vilket medförde att strömtillförseln till frys/kyl bröts. Är det bättre att lägga frys/kyl utanför jordfelsbrytaren och får man göra det? Att jordfelsbrytaren utlöstes hade inget med kyl/frys att göra.
Det normala numera är att lägga allt under en och samma JFB. Vill man kan man naturligtvis ha en separat JFB för kyl/frys. I första hand skulle jag utreda och åtgärda orsakerna till att JFBn "utlösts några gånger".
Välkommen till forumet. 
Är det en äldre installation som nu bara kompletteras med JFB så är jag av åsikten att det är tillåtet att lägga kyl/frys utan JFB-skydd. Det är kanske inte den absolut bästa lösningen.
Men huset på JFB och kyl/frys utanför JFB är i vilket fall en otroligt mycket bättre lösning än ingen JFB alls.
Jag tycker att du kan låta plånboken och besväret av de olika alternativen avgöra vilken väg du väljer.
edit:
Jag såg nu när du reggade dig, så jag får ändra mig till "Välkommen med ditt första inlägg."

edit2:
Kan denna tråd flyttas till el-forumet?
Lite beroende på vad för slags säkringscentral du har och hur det ser ut där så kan det vara lätt eller svårt att lägga kyl/frys utanför JFB.Byggmasen skrev:I samband med renovering av köket i fritidshuset insattes en jordfelsbrytare av behörig elektriker. Den har utlösts några gånger vilket medförde att strömtillförseln till frys/kyl bröts. Är det bättre att lägga frys/kyl utanför jordfelsbrytaren och får man göra det? Att jordfelsbrytaren utlöstes hade inget med kyl/frys att göra.
Är det en äldre installation som nu bara kompletteras med JFB så är jag av åsikten att det är tillåtet att lägga kyl/frys utan JFB-skydd. Det är kanske inte den absolut bästa lösningen.
Men huset på JFB och kyl/frys utanför JFB är i vilket fall en otroligt mycket bättre lösning än ingen JFB alls.
Jag tycker att du kan låta plånboken och besväret av de olika alternativen avgöra vilken väg du väljer.
edit:
Jag såg nu när du reggade dig, så jag får ändra mig till "Välkommen med ditt första inlägg."
edit2:
Kan denna tråd flyttas till el-forumet?
Redigerat:
Bättre med en egen JFB/PSA på grupper som är utanför huset...det som finns i en vanlig bostad är det sällan problem med att ha under en JFB...
Klicka här för att svara