Nu är det gul slang med slät insida som gäller hos fortum, vattenfall, eon.

Jag blev lite förvånad när jag dels läste om förläggning i mark utan rör och dels att man faktiskt får skarva kabel under mark... Min elektrikerutbildning är visserligen från början på 90-talet och dessutom från Finland så jag måste kolla med min gamla elektriker kontakt i Finland och han blev väldigt förvånad. Han visste inte om det är "godkänt" att göra men han sa att deras firma aldrig skulle lägga kabel utan rör eller komma på tanken att skarva en kabel under mark...

Jag kollade runt lite och hittar denna: http://www.elbutik.se/product.html/gelkabelskarv?category_id=2099
Det verkar ju väldigt smidigt eftersom jag själv råkade gräva av en kabel på vår gård som låg utan rör. Jag hittar dock inte skarvhylsor för 1,5 mm2, vet någon var det finns, eller annan godkänd skarv?

Skarvhylsor finns från 0,75 mm2 och dom är godkända för användning i mark tillsammans med en lämplig "gjuthartsbox, krympslangsskarv, gelskarv, tapeskarv"

elmont skrev:
Skarvhylsor finns från 0,75 mm2 och dom är godkända för användning i mark tillsammans med en lämplig "gjuthartsbox, krympslangsskarv, gelskarv, tapeskarv"
Vilken är den mest prisvärda skarven?
Samtliga up-lights som jag skall ha mot hus-fasaden som skall sitta i singlet närmast husgrunden är helt täta, men måste skarvas utanpå vid koppling.
Det blir 25 st.

Jag skulle använda gjutharts eller gel, fördelen med gel är att man kan "göra om" skarven det kan man inte med gjutharts. Gjutharts känns däremot lite "säkrare".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.