Mikael_L
Mikael_L skrev:
Och anledningen till att kräva 200mA mätström är för mig något dunkel.
Sånt jag hört och kan själv räkna ut är det jag redan anfört.
Om det är som GK100 skrev så klarnar det ju lite.

Då bör det vara såhär:
200mA är en kompromiss som medger att man kan konstruera vettiga batteridrivna instrument osv, inte för att 200mA är någon jättebra strömnivå, bara att den är något närmare en test vid full driftström.

Den perfekta testen skulle egentligen vara den jag angav som "fultest". Att belasta PE med full lastström, och egentligen gärna ännu mer då en kortslutning drar momentant betydligt högre ström.
För då kan man få en kontroll av att ingen förbindning helt enkelt "brinner av" när det blir dags att nyttja skyddsjordsförbindelsen vid ett fel i anläggning/inkopplad apparat.

tommib
Då är jag mer med på banan. Nu drar ju detta väldigt OT men eftersom både du och GK100 bidrar med så mycket bra dristar jag mig till att ställa en till fråga.

Vid hög mätström borde man få en värmeutveckling i en dålig kontakt. Detta borde väl ge lägre resistens snarare än högre (jämfört då med att mäta med en väldigt liten mätström). Men instrumenten kanske tar hänsyn/detekterar detta?

Edit: Uppdatera fliken innan svar. :banghead:
Jo, jag tänkte också på risken att en eventuell glappkontakt fungerar som en smältsäkring och tar bort PE från allt uppströms. Men detta ska man ju som sagt upptäcka vid visuell kontroll (och genom att inte vara slarvig när man monterar).

Redigerat:
Mätströmmen är mycket högre än vid normal resistansmätning, men ändå väldigt låg i förhållande till de strömmar som ledning och kopplingar är dimensionerad för. Om du mäter under några sekunder så motsvarar det den tid ledningen skall kunna överleva en full kortslutning. Då kan det handla om flera tusen A, den strömmen kommer att värma upp ledningen ordentligt, men ändå inte elda upp den innan säkringen löser.

Mikael_L
Koppar har positiv temperaturkoefficient, så resistansen ökar med ökad temperatur.
(Ungefär 0,4% per grad, har jag för mig)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
osiris skrev:
När jag nu har dragit fram utanpåliggande el till ett par nya uttag så funkar plötsligt inte jorden...

Jag har mycket bra koll på var gränsen för behörighetskrävande arbete går.
Tydligen inte!!

Ok du vet var gränsen går, men du struntar i den.

Redigerat:
nisse123 skrev:
Tydligen inte!!

Ok du vet var gränsen går, men du struntar i den.
Som precis alla andra på detta forum.

O
Varför detta envisa tjat om behörighet?
Det roliga är att många av våra proffs här på forumet inte själva har behörigheten, men ändå gör elarbeten utanför sitt arbete. Då är det ingen som tjatar om behörighet.
Sedan finns det några här som har behörighet, det skall inte glömmas bort! Dessa är alltså de ändå som faktiskt får utföra något arbeta som inte sker på arbetstid.

Detta är dock ingen kritik på dessa själar som här delar med sig av sin kunskap! För trots allt, även om dessa i lagens mening är "hemmapulare" så är de trots allt proffs och kan göra en bra och säker installation. Då är det bara en onödig paragraf. egentligen.

Så oavsett behörighet eller inte! Tack för att Ni hjälper oss vanliga dödliga med er kunskap så att vi förhoppningsvis kan göra ett ganska bra arbete, åtminstone mycket säkrare än innan er hjälp!

Det har skrivits att det räcker med att en påpekar att det är behörighetskrävande. TS fick jag en känsla av att vara lite ironisk trots allt i sina påpekanden om behörighet... vilket tyvärr missades av vissa.

• Gilla
erik5678 och 2 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
TS fick jag en känsla av att vara lite ironisk trots allt i sina påpekanden om behörighet... vilket tyvärr missades av vissa.
Precis så.

Jag vill också tacka för all kunskap som förmedlas. I 9 fall av 10 gör det bara att åtminstone jag inser utmaningen eller min egen brist på erfarenhet och tar hem en elektriker. Men då med helt ny förståelse för arbetet som ska beställas.

Har vägguttagens skyddsjord fungerat innan renoveringen??
Felaktig skyddsjord är ett s.k. tyst fel eftersom den enbart utgör den andra skyddsbarriären. Så länge klass 1 apparatens grund isolering är hel märks ingenting. Klass 2 apparater påverkas inte alls säkerhetsmässsigt av felet.
Köket kan även haft viss lokal potentialutjämning eller jordning via spisar och diskbänkar. Det är förbindelser som kan brutits vid renoveringen. Detta kan ske utan att TS gör några eljobb.

Uttagens skyddsjord fungerade innan. Enligt uttagsprovaren fungerar den fortfarande, det är bara vid ett testtillfälle som den har visat ett fel. Och då visade den fel i ett flertal uttag. Därför tror jag att det var ett tillfälligt fel i provaren. Men jag ska ta hit en elektriker som får mäta.

Jag skulle följa de råd som givits om att INSPEKTERA före mätning. Ingen mätning kan visa att skyddsjordsledaren har god och framförallt varaktig kontakt med PE i elcentralen via denna ledare och ingenting annat.

• Gilla
Tobbe_3 och 4 till
  • Laddar…
Tillfälligt fel i provaren är visserligen teoretiskt möjligt, men mycket mindre sannolikt än att du har ett "tillfälligt fel" i skyddsjordkretsen, dvs. glappkontakt i någon kopplingspunkt på väg till centralen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.