Tjena

Vårat massagebadkar slutade o fungera häromdagen.
så jag började felsöka lite på det idag o fick fram att de går ström fram till denna mystiska lilla dosa som ligger bakom badkaret. men sen därifrån är det ingen strömming till själva "datorn" som styr allt i badkaret.

20150701_141703.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kan det vara så att de e denna magiska dosa som är paj? o vad är det? misstänker det är nån extra jordfelsbrytare. o är det nåt man kan köpa nytt lr ere bara o ta bort den?

Vi har en jordfelsbrytare i El skåpet oxå kan jag tillägga
samt en strömknapp just för badkaret inne i badrummet

Tack på förhand / Robin :)

20150701_141729.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du inte slå till den igen? Och har du redan matningen täckt av ordinarie jordfelsbrytare kan du ta bort den om det behövs. Ev har du något fel som i så fall löser ut den fasta brytaren i stället så var beredd på lite felsökning.

Ser fram emot ev kommentarer från forumets bokmalar i frågan om du får ta bort den av leverantören medskickade brytaren. Kanske kan bli värre än att försöka låna en byggställning, få ett våtrum ok etc. Allt i CBS:ens tecken. :)
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Ja har försökt o starta om den. Men d händer lixom inget. E hel dött tyvärr. Känns som den har sagt upp sig helt den där dosan ☺ felet är nog att d kommit ner vatten där när ungarna badar .
 
Känner du dig säker och hemma på hur man kopplar in en anslutning i dosan på väggen så klipp bort den och koppla in direkt istället. Ev kommer centrala JFB lösa om du har ytterligare fel i systemet eller kommer inte karet funka ändå men då är du lite närmre att kunna felsöka direkt och utan en i sammanhanget onödig komponent och potentiell felkälla.

Även bra om du har möjlighet att göra lite enkla mätningar, det underlättar alltid "Messen ist Wissen ..."
 
Jo ja va inne på samma tanke o klippa bort dosan o koppla in sladden i vägg uttaget för o se om d funka. Men vart fundersam varför dosan är där överhuvudtaget om den igentligen inte har nån funktion. Men kanske är om man inte skulle haft jordfelsbrytare i huset man bor. Tack för svar
 
Kolla säkert också att det skyddas av husets jordfelsbrytare, och inte har lagt utanför av någon anledning.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja det ska jag göra. Tack
 
Kontrollera också utlösningsströmmen på jordfelsbrytaren i badkaret, det kan vara att den är lägre än husets (husets är förmodligen på 30 mA). Är badets på t.ex. 15 mA vill man ju inte bara koppla bort den.
 
SkaneErik skrev:
Kontrollera också utlösningsströmmen på jordfelsbrytaren i badkaret, det kan vara att den är lägre än husets (husets är förmodligen på 30 mA). Är badets på t.ex. 15 mA vill man ju inte bara koppla bort den.
Fast 30mA är ju fullt godkännt som personskydd på badkar utan medföljande JFB.
Så det borde vara lungt att klippa bort den om den nu är trasig.
 
Ok tack för era svar. Har dock inte tagit mig tid o testat o klippa bort den. Får bli nu när vädret blitt sämre ☺
.
 
EyEr0n skrev:
Fast 30mA är ju fullt godkännt som personskydd på badkar utan medföljande JFB.
Så det borde vara lungt att klippa bort den om den nu är trasig.
Godkänt ja men känns rätt ordentligt efter vad jag förstått. Hade jag ett badkar där tillverkaren levererat en JFB för 15 mA hade jag nog gärna behållit den.
 
  • Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
Alfredo, undersök gärna en sån av tillverkaren levererad JFB i ett tekniskt perspektiv, återkom sen. Förhoppningsvis är det ytterst sällan skydden behöver lösa med en person direkt i kretsen. I de vanliga fallen med tekniska fel, smygande isolationsfel osv är gränsen för utlösningsström inte kritisk och just den valda 30 mA passar bra för både direkt och indirekt skydd.

Mycket viktigare med en pålitlig brytare med lika och kort bryttid. Och känner man sig otrygg är det bara att sätta fler i serie mot våt-, badrum, kar mm där är ju inte tillgänglighet i fokus.
 
  • Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
GK100 skrev:
Alfredo, undersök gärna en sån av tillverkaren levererad JFB i ett tekniskt perspektiv, återkom sen.
Menar du att de oftast är kassa? Mycket möjligt, jag har ingen aning.
 
De flesta av den typen jag sett är inte speciellt framstående i teknisk mening, ofta med både udda mätprinciper, dålig mekanik, brytardel osv ofta byggda kring ett elektronikchip som kan fela tyst mm. Bästa sättet att komma framåt i elsäkerhet är att använda bra och avsett material som monteras professionellt (vilket inte alltid behöver innebära slagordet "enligt tillverkarens anvisning"), samt hålla ögonen öppna och underhålla över tid och även se till att allt provats på ett bra sätt i första skedet men även återkommande. Som extra grädde på moset kommer sen tekniska lösningar som JFB osv in och täcker för restfall och mänsklig faktor.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
I dosan så ere nån form av kretskort tyckte det kändes lite leksaks aktigt. Skulle nog velat haft nån typ av säkring lr propp som man får byta när den löst ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.