Har försökt göra en skiss som förklarar mitt problem lite, har kikat igenom vilka säkringar som går vart och sen skrivit upp för att veta det i framtiden. Upptäckte då att halva vardagsrummet ligger under samma grupp som Sovrum 3 och halva under samma grupp som Kök. Sovrum 2 har ett uttag som är densamma som Sovrum 3 och det andra delar det med hallen. Kan jag lägga om detta på något sätt i centralen så att det blir bättre. Köket innebär ju ett problem då det är lite högre laster där. I dom båda sovrummen kommer det inte vara någon last att tala om.

mvh
Jesper elskiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill du dela upp det hela så att varje rum har en egen säkring ?
Då blir det ganska mycket jobb med att tråda om och koppla i dosor och central.

JeppeKa skrev:
Kan jag lägga om detta på något sätt i centralen så att det blir bättre.
Till 99% nej, ut från centralen/säkringen går det garanterat bara en tråd för varje grupp, denna tråd går till en kopplingsdosa/vägguttag/takuttag och där ifrån grenas/förlängs till resten av punkterna i gruppen.

Antingen drar du en/flera ny(a) grupp(er) till köket eller så får du riva det mesta och dra om rör å tråd så som du vill. Det billigaste och enklaste är att dra ny(a) grupp(er) till köket.

Man strävar alltid efter att ha fler än en grupp i varje rum och skulle belastningen i köket bli för hög så dra dit en tråd till och gör en tvåfasgrupp.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Jag ser inga direkta problem med hur du har det förutom att du möjligen skulle kunna behöva en till egen grupp till köket.
Men behovet av det upptäcker du genom att det går säkringar när du kör flera hushållsmaskiner samtidigt.
Har du inga problem i dagsläget, well, fine ..

If aint broke, don't fix it.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.