AndersMalmgren skrev:
Ibland undrar man om inte dessa regler är skapade av branschen för att skapa fler jobbtillfällen
Det är väl helt solklart att det är så. Det tror jag alla är överens om!

O
vectrex skrev:
Det är väl helt solklart att det är så. Det tror jag alla är överens om!
Det är värre än så.
Som redan framkommit kan en elektriker enkelt delegera ansvaret för vilka arbetsmoment som helst. Regelmässigt är det alltså fullt möjligt för en snickare att lagligt dra slang och sätta dosor om firman har en behörig elektriker som gjort bedömningen att de klarar av det. Tyvärr händer det inte i praktiken pågrund av att fackförbundet SEF (Svenska Elektrikerförbundet) då omedelbart skulle varsla om stridsåtgärder och sätta bygget i blockad. Som ett av de sista skråväsendena allra längst ute på den mörkröda vänsterkanten, en bra bit bortanför resten av LO-blocket, missbrukar facket gladeligen sin ställning för vidhålla elektrikernas monopol.

Är det lag i sverige på att man måste dra kabeln i rör/slang?

• Gilla
Borran
  • Laddar…
Det finns ett godkänt system med lös kabel (ej tråd typ FK) i väggar, men det ska utföras enligt vissa krav. Men pga att det inte blir något billigare totalt sett samt att det kan vålla stora problem vid ändringar så används det mycket sällan. Dessutom ska man inte i samma installation blanda olika förläggningsätt.

Ok ser väldigt oseriöst ut när man ser installationer från USA tycker jag

nino skrev:
Ok ser väldigt oseriöst ut när man ser installationer från USA tycker jag
Mmm, man tror inte att de drar elkabel, plus så gillar de metallådor att koppla i. Tror inte jag sett något program från andra sidan atlanten där dom använder något annat än metallådor

Mikael_L
Som jag har förstått det så är man i USA mycket mer oroad över brand orsakad av elanläggning/elektrisk apparat, medan i Sverige (europa?) så är strömgenomgång mer i fokus.

Kan förklara sådana saker som metallådor, etc.

Sen har dom väl andra sorters säkringar, tror dom har en jordfelsbrytare i varje säkring. Och de har krav på 'Arc fault breaker' eller vad dom nu heter i vissa rum i huset som känner av om det blir gnistor.

Men iaf det mest väsentliga med Kanada var att alla fick dra el och man kunde få den godkänd av en inspektör, de verkar som att de vill vara säkra på att elen blir bra(folk fuskar troligtvis lika mycket där som här). Dom verkar också ha lite skillnad i ansvar, kanske nån ny lag som kommit på senare år, husägaren har ansvaret, men om en firma öppnar upp en vägg/tak etc så har han ansvaret för allt innanför så som konstruktionen, elen osv.
Här i norden verkar det vara mera som att endast yrkesmän får göra jobbet men ansvaret ligger på privatpersoner.

Jag personligen älskar duktiga elektriker, dom gör oftast ett riktigt bra jobb till bra pris, men sen har jag träffat vissa som aldrig sett en Megger, vet inte vad en installationsprovare är och man är jobbig om man vill ha protokol

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.