Efter att vi flyttat köket så saknar vissa av uttagen plötsligt kontakt med jord (enligt uttagsprovare köpt på Conrad). Hur gör jag för att felsöka var kontakten har tappats? (vet inte om snickarna har lyckats sabba någon av kopplingsdosorna på vägen när köket revs eller om något är knas i centralen - jag är ganska säker på att jorden funkade innan).

Om det är fel i centralen så får en elektriker komma hit... Annars får... någon fixa det...

Med lite detektivarbete brukar det gå att lösa, d.v.s. öppna alla uttag, brytare och kopplingsdosor och kontrollera anslutningar, dra i trådar o.s.v.

(Hur har ni lyckats flytta ett kök utan att röra elen?)

Fungerar uttagsprovaren i något jordat uttag? för att utesluta mätfel.

Är uttagen eller någon el flyttad i samband med köksbytet/flytten.
Iså fall vänd dej till elektrikern som gjorde eljobbet, han har isåfall inte gjort nödvändiga kontroller.
Det kan vara fler brister!!!

Annars är det traditionell felsökning,
Följa jordledaren bakåt från ett av uttagen som saknar jord osv.

Jag vet inte hur anläggningen ser ut,och vad du eller den som felsöker har för elkunskaper eller för andra mätinstrument (förutom uttagsprovaren).
Så det är svårt att i detalj förklara hur man felsöker.
Tillvägagångssättet av felsökningen ser en van elektriker ganska snabbt på plats.

Ok, så mekanisk felsökning är enklast alltså?

Elen kopplade jag bort - ersatte en del infällda uttag med wagos och doslock, drog loss fk ur slang till dosor som inte längre används osv. Jag rörde ingenting i centralen och inget i mellanliggande dosor som fortfarande används. När jag nu har dragit fram utanpåliggande el till ett par nya uttag så funkar plötsligt inte jorden...

Okej, låter som att det blir bakläxa på dina jobb då.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
HSP skrev:
Fungerar uttagsprovaren i något jordat uttag? för att utesluta mätfel.

Är uttagen eller någon el flyttad i samband med köksbytet/flytten.
Iså fall vänd dej till elektrikern som gjorde eljobbet, han har isåfall inte gjort nödvändiga kontroller.
Det kan vara fler brister!!!

Annars är det traditionell felsökning,
Följa jordledaren bakåt från ett av uttagen som saknar jord osv.

Jag vet inte hur anläggningen ser ut,och vad du eller den som felsöker har för elkunskaper eller för andra mätinstrument (förutom uttagsprovaren).
Så det är svårt att i detalj förklara hur man felsöker.
Tillvägagångssättet av felsökningen ser en van elektriker ganska snabbt på plats.
Uttagsprovaren funkar fint i alla andra uttag (förutsatt att inte ALLA andra jordade uttag är felkopplade OCH uttagsprovaren är felaktig).

Jag som felsöker (initialt) har multimeter och teoretiska kunskaper från tekniskt gymnasium och civilingenjörsutbildning (inom data, inte el).

Jag har gjort en hel del enklare elinstallation av denna typ (koppla bort uttag och sätta upp nya). Jag har aldrig gjort några ingrepp i elcentral (och kommer inte göra det). Jag har mycket bra koll på var gränsen för behörighetskrävande arbete går.

snaggletooth skrev:
Okej, låter som att det blir bakläxa på dina jobb då.
Ja, bevisligen är inte allt som det ska. Men samtidigt har renovering av väggar gjorts på ställen där det ligger mellanliggande dosor där snickarna kan ha varit ovarsamma när de har rivit gips och satt upp nytt... Jag har väldigt svårt att förstå hur jag ska ha sabbat kopplingen till skyddsjord genom att i princip byta ett eluttag mot ett annat i samma dosa...

Finns mycket som kan gå fel, trots att det verkar enkelt. T.ex. dom nya uttagen, har du satt trådarna på rätt ställen?

snaggletooth skrev:
Finns mycket som kan gå fel, trots att det verkar enkelt. T.ex. dom nya uttagen, har du satt trådarna på rätt ställen?
Haha, ja det är väl det första man kollar.

Det konstiga är att minst ett uttag som jag aldrig har rört och som jag vet att jag kontrollerat tidigare med uttagsprovaren nu visar jordfel...

Om du flyttar uttag mm och tror att det kan göras utan behörighet men att centalarbet däremot är behörighetskrävande stämmer knappast dit påstående att du mycket väl vet vad som är behörighetskrävande. Eller tolkar jag ditt inlägg fel?
Och det trots dina fina utbildningar.

elmont skrev:
Om du flyttar uttag mm och tror att det kan göras utan behörighet men att centalarbet däremot är behörighetskrävande stämmer knappast dit påstående att du mycket väl vet vad som är behörighetskrävande. Eller tolkar jag ditt inlägg fel?
Och det trots dina fina utbildningar.
Ja du tolkar mina inlägg fel.

Nu visar uttagsprovaren korrekt jord på alla uttag så antingen är något jätteglapp eller så är uttagsprovaren dålig. Gissar på det sista, men det leder egentligen tillbaka till ursprungsfrågan: hur mäter man om skyddsjorden är korrekt inkopplad?

Har du multimeter behöver du inte uttagsprovaren:)

Nåväl, När du kopplat ett så kan det ha hänt att någon tråd släpt i en dosa före uttaget, lika väl kan de ha släppt i centralen om du kopplat i någon dosa.
För ovana "elpulare" kan ha en förmåga att dra hårt i kablar när de skalar mm. nu vet jag inte om så är fallet...

En dum fråga men är kabeln skalad tillräckligt för att ge kontakt.?

När du dragit bort FK ur för som inte används så måste du ha kopplat ur de ur någon dosa, fick du i alla återstående FK i kopplingslämman efter urkopplingen?

Återanvände du tex Torix i de dosor du kopplade ur demonterad FK, eller bytte du ut klämmorna mot Wago?
Torix kan vara lite farlig att använda om man inte gör rätt, de kräver lite mer av installatören än tex. wago.

Ps. nödig kännedom räcker ej för ditt arbete:cool:

Kan helt klart vara jätteglapp, speciellt om du "dragit" eller petat på några kablar och plötsligt har kontakt....
Inte bra....

Att skyddsjorden är korrekt inkopplad gör man med kontinuitetsmätning!

Kontinuitetsmätning eller jordledarkontinuitet (lågohmsmätning) är en mycket viktig mätning inom elinstallation som man gör för att fastställa att jordledaren är sammanbunden i alla delar till "sann jord" och att resistansen är tillräckligt låg i alla delar av jordslingan.

Man kan även använda kontinuitetsmätning för att mäta mellan två punkter i en krets och se om dessa punkter är ordentligt sammanbunden.

Då duger inte multimetern eller uttagsprovaren!

HSP skrev:
Har du multimeter behöver du inte uttagsprovaren:)

Nåväl, När du kopplat ett så kan det ha hänt att någon tråd släpt i en dosa före uttaget, lika väl kan de ha släppt i centralen om du kopplat i någon dosa.
För ovana "elpulare" kan ha en förmåga att dra hårt i kablar när de skalar mm. nu vet jag inte om så är fallet...
Ja, det kan vara något sånt. Har försökt vara försiktig, men vem vet... Därför vill jag mäta.

HSP skrev:
En dum fråga men är kabeln skalad tillräckligt för att ge kontakt.?
Nej, inte dum fråga. Men ja, det är den.

HSP skrev:
När du dragit bort FK ur för som inte används så måste du ha kopplat ur de ur någon dosa, fick du i alla återstående FK i kopplingslämman efter urkopplingen?
Ja, jag kollade det väldigt noga.

HSP skrev:
Återanvände du tex Torix i de dosor du kopplade ur demonterad FK, eller bytte du ut klämmorna mot Wago?
Torix kan vara lite farlig att använda om man inte gör rätt, de kräver lite mer av installatören än tex. wago.
Ja återanvände Torix på två ställen, försökte vara extra noggrann efter att ha läst inlägg om just deras lurighet här på forumet. Satte Wago överallt annars.

HSP skrev:
Ps. nödig kännedom räcker ej för ditt arbete:cool:
VA?! Vad menar du nu? ;-)

Redigerat:
HSP skrev:
Man kan även använda kontinuitetsmätning för att mäta mellan två punkter i en krets och se om dessa punkter är ordentligt sammanbunden.

Då duger inte multimetern eller uttagsprovaren!
Hur menar du att man inte klarar sig med en multimeter för en enkel kontinuitetsmätning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.