J
Kromo skrev:
Jo men leverantören har tappat kontakten med mig ju. Det måste väl innebära att feletsitter innan switchen eller i den? Jag har som sagt testat att koppla in datorn direkt i switchen efter att alla saker och switchen varit avstängd 45 minuter( står i felsök från leverantören)
Jag är osäker på hur din operatör ser om de har kontakt, varierar säkert, men tror de endast kan se om de har länk mot din switch eller ej, och vilken hastighet den syncat upp på. Är routern (eller pcn direktkopplad) inte inkopplad tror jag inte de kan få kontakt, men jag kan ha fel.

Redigerat:
J
Kromo skrev:
Jo men leverantören har tappat kontakten med mig ju. Det måste väl innebära att feletsitter innan switchen eller i den? Jag har som sagt testat att koppla in datorn direkt i switchen efter att alla saker och switchen varit avstängd 45 minuter( står i felsök från leverantören)
hej, svarade innan, men det verkade fallit bort. Tror att din operatör endast kan se om du har länk eller inte, och vilken hastighet det är synkat upp på, alltså inte någon uppkopplad kontakt med någon burk direkt, eftersom switchen bara arbetar på layer 2, inte på nivå 3, IP. Vad operatören ser då, är ifall deras switch, i sin ände har länk på porten ut mot dig, på stationssidan. Alltså, har leverantören bara pratat om de ser om de har länk (uppe eller nere)?

Är routern egen eller från operatören? Har leverantören skickat denna, så är det garanterat där de vill ha kontakten med dig. Det kan även komma in smuts i själva porten i fiberuttaget eller switch, om du inte proppat det när det var öppet.

Redigerat:
Nu har leverantören återkommit och kommer redan imorgon och fixar det. Så tack för hjälpen så återkopplar jag i morgon vad felet var.

Nu har dom varit här det var tydligen kontakten mellan inkommande fiber och den gula sladden som var boven eller den gula sladden så den bytes och nu funkar det. Tog cirka 20 minuter att fixa så det var nog tur jag inte började pilla för mycket själv, hade nog tagit lång tid och troligtvis blivit dyrare.

J
Skönt det löste sig. Fiberkablar är känsliga grejer :-)

vectrex skrev:
Uppat till 1000/100 ett tag. Ligger rätt så stabilt kring dessa värden (märkligt hög upphastighet kan jag tycka).
[bild]
Lyckas du få lika bra resultat via din router också (eller är testresultatet från ett test utfört "innan" din router)?

Jag har köpt värstingroutern Asus RT-AC87U och får snabb internetuppkoppling trådat (842 Mbit/s) till vissa delar av huset men inte alla. Vissa trådade kontakter får aldrig högre än 95 Mbit/s trots att jag tror att alla kablar är CAT5E och ska klara snabbare. Misstänker att en kontakt är glapp eller innehåller delar som gör att internetuppkopplingen inte är snabbare än 100.

tommib
Per Eskilsson skrev:
Lyckas du få lika bra resultat via din router också (eller är testresultatet från ett test utfört "innan" din router)?

Jag har köpt värstingroutern Asus RT-AC87U och får snabb internetuppkoppling trådat (842 Mbit/s) till vissa delar av huset men inte alla. Vissa trådade kontakter får aldrig högre än 95 Mbit/s trots att jag tror att alla kablar är CAT5E och ska klara snabbare. Misstänker att en kontakt är glapp eller innehåller delar som gör att internetuppkopplingen inte är snabbare än 100.
Vad är det för nätverkskort i de datorer som inte får mer än 95 Mbit/s? Vad får de för hastighet enligt din router?
Om du faktiskt har gigabitportar på den utrustning som inte får mer än 95 Mbit/s kan det bero på just glappkontakt i ett trådpar. Gigabit kräver alla fyra trådparen medan 100 Mbit klarar sig med två. Har du kabeldelare?

Per Eskilsson skrev:

Nej, det är via router (och separat switch också). Har en Asus router, RT-N66U.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.