10 558 läst ·
17 svar
11k läst
17 svar
Nya vägguttag från ett gammalt
Funderade på om jag ska sätta liggande gipsskivor på mina stående stålreglar och endast fästa den undre skivan, vilket gör att elektrikern sen efter semestrarna kan komma åt på ungefär 1 meters höjd, vilket borde funka för att dra rör? Eller? Då skulle jag kunna gör allt annat utom att fästa den övre liggande gipsskivan. Nackdelar?
OK! Klurigt det här. Jag får väl kratta på tomten istället för att bygga i sommar
OK! Klurigt det här. Jag får väl kratta på tomten istället för att bygga i sommar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Försök få tag på en elektriker nu i så fall och gör upp om en lämplig lösning. Man ska kunna nå ned för att montera en dosa 200 mm från golv, låter som att det kan bli knappt. Att montera dosor och dra/rör slang är dock väldigt enkelt i ditt enkla fall med fyra uttag efter varandra. Så om du får tag i en elektriker som låter dig göra detta själv så vore det det bästa alternativet. Då kan du färdigställa alla väggar varefter elektrikern senare kan dra i trådar och driftsätta.
Det kom ut nya behörighetsregler 2014-01 som tillåter detta. Elinstallatören ska först o främst bilda sig en uppfattning om ifall du klarar uppgiften vilket knappast kan vara ett problem. Sedan skriver ni ett papper på jobbets innehåll:
http://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/pdf/behorighet/dokumentationsblankett-overinseende.pdf
Det kom ut nya behörighetsregler 2014-01 som tillåter detta. Elinstallatören ska först o främst bilda sig en uppfattning om ifall du klarar uppgiften vilket knappast kan vara ett problem. Sedan skriver ni ett papper på jobbets innehåll:
http://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/pdf/behorighet/dokumentationsblankett-overinseende.pdf
Hallå igen!
Fick in min första offert på detta. Tycker det var rätt saftigt men vad vet jag.
10 st apparatdosor inkl. uttag (Eljo) med stålregelfäste, rör och kablar (ej till central), dras från befintliga kopplingsdosor i rummen samt 2 st utanpåliggande uttag i intilliggande rum.
inkl. moms
Material: 5 000 kr
Arbete: 12 000 kr (timkostnad 500 kr) = 24 h exkl. ROT-avdrag
Servicebil: 875 kr = 2 dagar (350 kr exkl. moms för en dag)
Har aldrig anlitat elinstallatör innan så jag är mycket tacksam för kommentarer.
Uppdaterad ritning:
Fick in min första offert på detta. Tycker det var rätt saftigt men vad vet jag.
10 st apparatdosor inkl. uttag (Eljo) med stålregelfäste, rör och kablar (ej till central), dras från befintliga kopplingsdosor i rummen samt 2 st utanpåliggande uttag i intilliggande rum.
inkl. moms
Material: 5 000 kr
Arbete: 12 000 kr (timkostnad 500 kr) = 24 h exkl. ROT-avdrag
Servicebil: 875 kr = 2 dagar (350 kr exkl. moms för en dag)
Har aldrig anlitat elinstallatör innan så jag är mycket tacksam för kommentarer.
Uppdaterad ritning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara