Hej.

Har försökt finna info om det är rätt att styra denna dimmer med N (neutralledaren från push knappen).
Att man inte får använda fast fas till lamputtag och styra N genom brytaren är ju solklart.
Men från Qubino dimmern går det ut styrd fas till lamputtaget/spotsen men den vill få sin push styrning via N genom brytaren.

Bifogar bild på inkoppling.

qubino.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns ju en regel som säger att enpoliga strömställare ska vara inkopplade i fasledaren, och den regeln är allmän om jag minns rätt. Det är också naturligt med brytning av fasen, speciellt med tanke på att det flesta andra tryckknappsdimmers styrs med fas. När man ser en strömställare så förväntar man sig att hitta en fasledare och en tändtråd. Så jag tycker detta är en dålig produkt. Dissa den!

Då är det precis i den banan som jag själv tänker. Annars en bra produkt då zwave saknar bakkantsdimmer i sitt sortiment. (förutom dyra schneider connect).

trattalask
Lyfter en gammal tråd här. Men jag har lite svårt att förstå vad som skulle va så illa med att låta nollan ligga över brytaren som styrning av dimmern. Fasen till lampan bryts som sig bör.

Vad är det som gör det hela bättre att låta fasen ligga över brytare och styra dimmer? Är det bara det att man förväntar sig det?

Såå illa är det inte. Det handlar mest om vad man är van vid. Vilken färg ska man ha på tändtråden? Blå får ju inte användas. Finns det en JFB i anläggningen så ser jag inga skäl alls att dissa dessa produkter.

trattalask
Ah, tolkade ditt tidigare svar lite hårdare. =) Jordfelsbrytare har jag och tänkte inte använda gul/grön, blå eller röd till tändtråd. Funderar på orange eftersom jag har det liggandes.

Men blå måste väl ändå används fram till brytaren?

Jo jag ser att jag var ganska hård där...men jag tycker fortfarande att det är en dålig lösning med nolla som styrsignal. Klart att brytaren ska matas med en blå nolla, men vad kallar man ledaren på andra sidan - släcktråd?

trattalask
Jag föreslår styrtråd. =)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.