Vi har precis satt in en LVP och ska nu få elen dragen. Eftersom många firmor har ~2h minimitid, så tänkte jag passa på att få lite annat småjobb gjort:
  • El till LVP. Ca 20 m kabel utanpå huset och en brytare.
  • Säkra upp från 16A till 20A
  • Byta fas på två säkringar (lastbalansering)
Offerten vi har fått är på drygt 5k före ROT för alltihop, varav 6h arbetstid. Tycker det känns som jättemycket tid/pengar för ett så litet jobb. Har jag missat ngt?

B
Brukar det inte alltid bli rätt dyrt med småjobb? Offerttid plus fakturering med mera gör ju sällan att man kommer under 5000kr.

I IsseBisse skrev:
Vi har precis satt in en LVP och ska nu få elen dragen. Eftersom många firmor har ~2h minimitid, så tänkte jag passa på att få lite annat småjobb gjort:
  • El till LVP. Ca 20 m kabel utanpå huset och en brytare.
  • Säkra upp från 16A till 20A
  • Byta fas på två säkringar (lastbalansering)
Offerten vi har fått är på drygt 5k före ROT för alltihop, varav 6h arbetstid. Tycker det känns som jättemycket tid/pengar för ett så litet jobb. Har jag missat ngt?
6 Timmar låter rätt så rimligt, kanske går fortare men allt beror på hur vägen ser ut från centralen som kabeln ska gå och väggar som ska tas igenom. Man ska plocka ihop material innan man åker till dig, skriva in allt använt material och slänga skräpet. Restiden fram och tillbaka får man inte glömma.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
6 Timmar låter rätt så rimligt, kanske går fortare men allt beror på hur vägen ser ut från centralen som kabeln ska gå och väggar som ska tas igenom. Man ska plocka ihop material innan man åker till dig, skriva in allt använt material och slänga skräpet. Restiden fram och tillbaka får man inte glömma.
Jo, jag förstår att det är många småmoment, men ändå.
  • Dra 20 m kabel (genomföring genom väggen finns). 0,5 h
  • Koppla in brytare och LVP. 0,5 h
  • Koppla in i central (ledig dvärgbrytare finns). 0,5 h
  • Byta huvudsäkring. 0,5 h
Res- och plocktid och marginal i all ära. Men 4 h extra?

S
Låter väldigt billigt.

Men kabeln ska väl anslutas och klamras också, inte bara dras? Jag skulle nog säga att det snarare tar 3-4 timmar att dra 20 meter kabel inklusive anslutning i båda ändar och montage av arbetsbrytare.

Tycker det verkar rimligt, speciellt om offerten på 5 k är inklusive material...

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Det låter rimligt. Kanske t om billigt. De ska ju också rodda med anmälan till nätägaren för uppsäkringen.

• Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
Förvånad att någon ens lämnar ett pris på ett sånt litet jobb. Men ärligt, din tidplan… jag finner inte ord.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Helt ok offert, schysst pris

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
I IsseBisse skrev:
Jo, jag förstår att det är många småmoment, men ändå.
  • Dra 20 m kabel (genomföring genom väggen finns). 0,5 h
  • Koppla in brytare och LVP. 0,5 h
  • Koppla in i central (ledig dvärgbrytare finns). 0,5 h
  • Byta huvudsäkring. 0,5 h
Res- och plocktid och marginal i all ära. Men 4 h extra?
Gör arbetet själv och jämför sen tiden med vad du uppskattar det så får vi se hur de stämmer? :D

S BTR skrev:
Låter väldigt billigt.
Nej, billigt är det då inte med hänsyn till vad man får. Men rimligt är det, och sannolikt ett bättre pris än många andra skulle ge.

Ja jag börjar nästan tycka att de va billigt. 5000kr före ROT. Då är allt dessutom rätt och riktigt utfört.

Inga konstigheter. Känns fullt rimligt.

M Millox skrev:
Men kabeln ska väl anslutas och klamras också, inte bara dras? Jag skulle nog säga att det snarare tar 3-4 timmar att dra 20 meter kabel inklusive anslutning i båda ändar och montage av arbetsbrytare.

Tycker det verkar rimligt, speciellt om offerten på 5 k är inklusive material...
Tar man 3-4 timmar på sig för att fixa elkabeln (genomföring finns, utomhus med vanlig enkel klamring) så är det nog inte elektriker man ska jobba som…eller så jobbar man fruktansvärt långsamt.

Karlia
De har väl tagit höjd för att något oförutsett kan hända? Priset tycker jag låter svårt att komma under, bara att få ut någon kan gå på liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.