3 549 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
El till LVP och lite småjobb = 6h?
Sida 1 av 2
Vi har precis satt in en LVP och ska nu få elen dragen. Eftersom många firmor har ~2h minimitid, så tänkte jag passa på att få lite annat småjobb gjort:
- El till LVP. Ca 20 m kabel utanpå huset och en brytare.
- Säkra upp från 16A till 20A
- Byta fas på två säkringar (lastbalansering)
6 Timmar låter rätt så rimligt, kanske går fortare men allt beror på hur vägen ser ut från centralen som kabeln ska gå och väggar som ska tas igenom. Man ska plocka ihop material innan man åker till dig, skriva in allt använt material och slänga skräpet. Restiden fram och tillbaka får man inte glömma.I IsseBisse skrev:Vi har precis satt in en LVP och ska nu få elen dragen. Eftersom många firmor har ~2h minimitid, så tänkte jag passa på att få lite annat småjobb gjort:
Offerten vi har fått är på drygt 5k före ROT för alltihop, varav 6h arbetstid. Tycker det känns som jättemycket tid/pengar för ett så litet jobb. Har jag missat ngt?
- El till LVP. Ca 20 m kabel utanpå huset och en brytare.
- Säkra upp från 16A till 20A
- Byta fas på två säkringar (lastbalansering)
Jo, jag förstår att det är många småmoment, men ändå.G GoGetLost skrev:6 Timmar låter rätt så rimligt, kanske går fortare men allt beror på hur vägen ser ut från centralen som kabeln ska gå och väggar som ska tas igenom. Man ska plocka ihop material innan man åker till dig, skriva in allt använt material och slänga skräpet. Restiden fram och tillbaka får man inte glömma.
- Dra 20 m kabel (genomföring genom väggen finns). 0,5 h
- Koppla in brytare och LVP. 0,5 h
- Koppla in i central (ledig dvärgbrytare finns). 0,5 h
- Byta huvudsäkring. 0,5 h
Men kabeln ska väl anslutas och klamras också, inte bara dras? Jag skulle nog säga att det snarare tar 3-4 timmar att dra 20 meter kabel inklusive anslutning i båda ändar och montage av arbetsbrytare.
Tycker det verkar rimligt, speciellt om offerten på 5 k är inklusive material...
Tycker det verkar rimligt, speciellt om offerten på 5 k är inklusive material...
Gör arbetet själv och jämför sen tiden med vad du uppskattar det så får vi se hur de stämmer?I IsseBisse skrev:
Inga konstigheter. Känns fullt rimligt.
Tar man 3-4 timmar på sig för att fixa elkabeln (genomföring finns, utomhus med vanlig enkel klamring) så är det nog inte elektriker man ska jobba som…eller så jobbar man fruktansvärt långsamt.M Millox skrev: