Hejsan alla elkunniga. Min sambos mamma bor i en bostadsrätt på 80 kvadrat bor på andra våningen.
Själva bostadshuset består utav 3 bostadsrätter. Men min fråga är hur deras elförbrukning kan vara på 20000kwh om året medans vi som bor på 83 kvadrat har 3500kwh. Dem har vattenburen värmepanna som är nyligen bytt, ny tvättmaskin, relativt ny diskmaskin och kyl och frys är ca 3 år gamla. Men dem vet inte vad som drar så mycket el. Kan man på något sätt kunna se detta eller mäta detta? Det är ju helt sinnessjukt mycket enligt mitt tycke. Bostadsrätterna är ifrån 1994. Någon kunnig med tips
 
Redigerat:
FermRobin FermRobin skrev:
vattenburen värmepanna
Tror du har svaret där. Och du jämför med dina siffror som förmodligen exkluderar uppvärming som ingår i avgiften?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Tror du har svaret där. Och du jämför med dina siffror som förmodligen exkluderar uppvärming som ingår i avgiften?
Ja det är sant vi betalar inte för samma typ av uppvärmning. Men tror du verkligen att det skall gå upp till ett sådan hög elförbrukning på 80 kvm? Mina föräldrar som har ett hus på 165 kvm har ca 20 000kw om året
 
Sittställning
FermRobin FermRobin skrev:
Ja det är sant vi betalar inte för samma typ av uppvärmning. Men tror du verkligen att det skall gå upp till ett sådan hög elförbrukning på 80 kvm? Mina föräldrar som har ett hus på 165 kvm har ca 20 000kw om året
Direkt verkande el hissar jag på då ? 20 000kwh för EN lgh låter på tok för mycket, för hela huset låter det rimligt.
 
Hur varierar förbrukningen över året? Månad för månad?
 
Hej!

Jag förstod inte heller om 20 000 kWh avsåg hela huset eller en lägenhet? Jag håller med om att det verkar (osannolikt) mycket för en lägenhet men rimligt för hela huset. Eller ja, om det avser både uppvärmning för hela huset och kyl/frys/tvättmaskin/spis mm för alla lägenheter låter det nästan lite.

Mvh Mackk
 
FermRobin FermRobin skrev:
Mina föräldrar som har ett hus på 165 kvm har ca 20 000kw om året
Vad innebär 'värmepanna'? Om ena huset har elpanna och det andra bergvärme så kan det skilja med en faktor upp till fem.


Sen mäts förbrukningen i kWh, inte kw...
 
20 000kwh innebär just bara för EN lägenhet, jag är inte jätte påläst angående pannan men den är vattenburen och hennes mor nämnde något att man borde fylla på vatten i den emellanåt. Men jag skall grotta in mig i detta mer vid ett senare tillfälle. Jag sa med att det låter rimligt dem betalar för hela huset, men grannarna betalar elräkning men betydligt mindre summa än vad hon betalar.
 
FermRobin FermRobin skrev:
20 000kwh innebär just bara för EN lägenhet, jag är inte jätte påläst angående pannan men den är vattenburen och hennes mor nämnde något att man borde fylla på vatten i den emellanåt. Men jag skall grotta in mig i detta mer vid ett senare tillfälle. Jag sa med att det låter rimligt dem betalar för hela huset, men grannarna betalar elräkning men betydligt mindre summa än vad hon betalar.
Ja, detta låter ju skumt. Om de har en central uppvärmning för hela huset kan ju inte uppvärmningen förklara att det skiljer sig mycket mellan lägenheterna. Om du tittar på fakturorna ser du hur elförbrukningen ser ut över året. Om det handlar om uppvärmningen borde förbrukningen vara markant högre på vinterhalvåret.

Mvh Mackk
 
Sittställning
FermRobin FermRobin skrev:
20 000kwh innebär just bara för EN lägenhet, jag är inte jätte påläst angående pannan men den är vattenburen och hennes mor nämnde något att man borde fylla på vatten i den emellanåt. Men jag skall grotta in mig i detta mer vid ett senare tillfälle. Jag sa med att det låter rimligt dem betalar för hela huset, men grannarna betalar elräkning men betydligt mindre summa än vad hon betalar.
Vattenburen innebär bara att det är radiatorer med vatten i. Hur utvinner man värme ? Direktverkande el eller någon form av kompressor ? Behöver inte gå så djupt in på det.


Men nej en lgh på 80kvm kan omöjligen göra av med 20 000kwh. Hur stort är huset totalt ?

Vi har jordvärme på 200kvm hus med källare och ligger på 17k kwh.. 2x värmepumpar som kyler på sommaren.. snålar inte med elen så att säga :rofl:
 
M Mackk skrev:
Ja, detta låter ju skumt. Om de har en central uppvärmning för hela huset kan ju inte uppvärmningen förklara att det skiljer sig mycket mellan lägenheterna. Om du tittar på fakturorna ser du hur elförbrukningen ser ut över året. Om det handlar om uppvärmningen borde förbrukningen vara markant högre på vinterhalvåret.
M Mackk skrev:
Ja, detta låter ju skumt. Om de har en central uppvärmning för hela huset kan ju inte uppvärmningen förklara att det skiljer sig mycket mellan lägenheterna. Om du tittar på fakturorna ser du hur elförbrukningen ser ut över året. Om det handlar om uppvärmningen borde förbrukningen vara markant högre på vinterhalvåret.

Mvh Mackk
Dem har en separat panna för varje lägenhet. Men jag skall kika mer imorgon på hur förbrukningen ser ut under årets månader.


Mvh Mackk
 
  • Gilla
Mackk
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Vattenburen innebär bara att det är radiatorer med vatten i. Hur utvinner man värme ? Direktverkande el eller någon form av kompressor ? Behöver inte gå så djupt in på det.


Men nej en lgh på 80kvm kan omöjligen göra av med 20 000kwh. Hur stort är huset totalt ?

Vi har jordvärme på 200kvm hus med källare och ligger på 17k kwh.. 2x värmepumpar som kyler på sommaren.. snålar inte med elen så att säga :rofl:
Jag vet inte såpass mycket än men skall försöka få tag i mer info. Ena lägenheten är 70kvm och den på bottenplan är på 120kvm.
 
Vet ni vad grannarna förbrukar?
 
Har du en årsredovisning för föreningen? Har varje lägenhet egen uppvärmning eller finns det något gemensamt med föreningen?

Finns mätning av vattenförbrukning för enskilda lägenheter och föreningen i stort?
 
20 000 kWh/år är extremt mycket för en lägenhet på 83 m2. Något måste vara kapitalt fel här, antingen uppgiften på elförbrukningen eller något i installationen.
En så hög energiförbrukningen måste förbrukas någonstans, sannolikt i form av värmeutveckling vilket direkt skulle märkas på en begränsad yta om drygt 80 m2.

Hur många år har de haft denna förbrukning?
Har varje lägenhet en egen elmätare och abonnemang?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.