4 874 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Kabeltjocklek till solceller
Det är viktigt att försäkringen täcker, och inte minst säkerheten.E elmont skrev:Eftersom anläggningen kan ge mer än 200VA så blir anläggningen "behörighetskrävande" dessutom har du väl tänkt att säkra med mer än en 10A säkring, vilket är ännu en orsak till att det hela blir "behörighetskrävande.
Och det behövs inte bara en behörig för att koppla in utan det behövs behörighet för allt arbete på anläggningen.
Tar du kontakt med en behörig och ni gemensamt går igenom anläggningen är det mycket troligt att denne tillåter att du utför delar av arbetet själv och då enligt den behöriges anvisningar.
Ps
I "ditt" paket ingår ju även en omformare till 230V så installationen blir en 230V anläggning.
Tack för info
Blir det inte en starkströmsanläggning så fort du har ett batteri, och därmed behörighetskrävande?E elmont skrev:Jag hoppas att du är medveten om att även en 12 volts anläggning av den storleken lika mycket kräver auktoriserad (behörig) installatör.
Är anläggningen större än 200VA, eller 10A eller 50 V krävs "behörighet" hos den som utför anläggningen precis samma som för 230 Volt. Så vore det min anläggning skulle jag göra installationen för 230V och mata den med 230V. All ingående matr blir då så mycket enklare och även billigare då man kan använda "standard matr" till allt.
Exempelvis ett större bilbatteri kan ju nästa kräma ur 1000 A ur.
Klicka här för att svara