3 554 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
El till LVP och lite småjobb = 6h?
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Men ta det på löpande då? Så kommer det märkas om det var dyrt eller billigt...
Det är ju själva syftet med att få ett fast pris, du vet vad det kommer kosta, men hantverkaren måste ju ta höjd för att allt kan gå åt skogen....
Det är ju själva syftet med att få ett fast pris, du vet vad det kommer kosta, men hantverkaren måste ju ta höjd för att allt kan gå åt skogen....
Var hos en kund som sa att "det är super enkelt och det tar bara 10 min"H Holmspel skrev:
Men det var inte så enkelt och det tog över 1 timme
Att någon säger att det går fort och att det är enkelt betyder inte att det alltid är så enkelt som de kanske vill tro.
En liten vägledning är att kolla på ackordstidlistanI IsseBisse skrev:
https://www.sef.se/siteassets/medlem/ackord/ackordstidslista/atl-2010-oktober.pdf
Här kan du se att man räknar med att klamra ca 10m kabel/timme.
Du kan sen kolla andra moment. Och man får inte glömma att allt är uppdelat på massor av småmoment t.ex. att man får ett tidstillägg på 0,01 timme för att fästa med både klo och skruv, eller ett tidstillägg på 0,02 timme om det blir 2,5 mm2 (för vissa moment).
Men vad man sen mest ska tänka på vad gäller ATL är att den är skapad för och kan tillämpas på stora jobb, där man avverkar många timmar med liknande arbetsuppgifter, och inga hinder som helst finns för arbetet. Dvs den används på byggen.
Småjobb går som regel aldrig att räkna hem med ATL som tidsberäkning.
Personligen tycker jag det där verkar vara ett jobb på 3-4 timmar, om jag räknar tid på plats, dvs inte restid eller anmälan till nätägare medräknat.
En firma jag jobbat åt hade fast pris på säkringsändring, 1000:- + restid/bilersättning (som alltså varierade beroende på avstånd, men kunde som minst blir runt 1500:- inkl moms)
Tack för flera hjälpsamma (och ännu fler mindre hjälpsamma) svar! Jag inser att jag var lite väl optimistisk i min skattning av tiden, även om jag fortfarande har lite svårt att se förstå hur utanpåliggande kabel inte dras snabbare än 10 m/h.
Oavsett verkar det inte va lönt att försöka jaga fler offerter, så elektrikern kommer om drygt en vecka. Sen får vi se om det va så billigt många här verkar påstå.
Oavsett verkar det inte va lönt att försöka jaga fler offerter, så elektrikern kommer om drygt en vecka. Sen får vi se om det va så billigt många här verkar påstå.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Jag lät installera en LLVP förrra sommaren. Det var inklusive anslutning i proppskåp, med utanpåliggande dragning av kabel, ut genom betongvägg etc till utedelen. De beräknade 4 timmar per jobb, inklusive resa. Montoren som var här gjorde ett kanonjobb och monterade innerdel och ytterdel, drog alla rör och ledningar och gjorde allt som skulle göras. Det tog cirka 2,5 timme för honom och då hade han ryggskott...
Jag uppskattar kabellängden till 10 meter ungefär.
Jag uppskattar kabellängden till 10 meter ungefär.
Nu har elektrikern varit här. 1 timme och 50 minuter tog det allt som allt. Jag skulle inte kalla 50% tidspåslag (på 2h jobb + 2h admin) och 50% materialpåslag billigt, men jag är ändå nöjd! Han var punktlig, lätt att få tag på och gjorde jobbet snabbt och smidigt, och det kan gott vara värt någon tusenlapp extra!
Men det är ju åtminstone gott att veta att om jag någon gång vill tjäna pengar så är det bara att skola om sig till elektriker och börja sälja småjobb till er i den här tråden ;P.
Men det är ju åtminstone gott att veta att om jag någon gång vill tjäna pengar så är det bara att skola om sig till elektriker och börja sälja småjobb till er i den här tråden ;P.
Tyvärr så är det inte elektrikern som tjänar pengar utan företaget/företagsledningen.I IsseBisse skrev:Nu har elektrikern varit här. 1 timme och 50 minuter tog det allt som allt. Jag skulle inte kalla 50% tidspåslag (på 2h jobb + 2h admin) och 50% materialpåslag billigt, men jag är ändå nöjd! Han var punktlig, lätt att få tag på och gjorde jobbet snabbt och smidigt, och det kan gott vara värt någon tusenlapp extra!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
I timme påslag på arbetet är det inköp av varor?I IsseBisse skrev:Nu har elektrikern varit här. 1 timme och 50 minuter tog det allt som allt. Jag skulle inte kalla 50% tidspåslag (på 2h jobb + 2h admin) och 50% materialpåslag billigt, men jag är ändå nöjd! Han var punktlig, lätt att få tag på och gjorde jobbet snabbt och smidigt, och det kan gott vara värt någon tusenlapp extra!
3 timmars admin? Det känns väldigt mycket.
Bra att du är nöjd med utförandet dock.
Det här var en liten lokal firma, men visst de extra timmarna kanske inte ger elektrikern som va här något för det.E elmont skrev:
Jag tänker att 2h arbete, 1h för att komma ut och kolla + skriva offert och 1h för att anmäla byte av huvudsäkring till elbolaget hade varit helt rimligt. Nu åkte jag på 2h extra, 50% över inköpspris (som privatperson) för materialet och bil på det. Men som sagt, han gjorde ett mycket bra jobb!Fairlane skrev:
Så är det tyvärr
Småjobb blir dyrare eftersom möjligheten att fylla ut dagen så att firman kan debitera full dag för elaren blir minimal
Du ska vara nöjd med att du fått tag på en firma som ville göra jobbet och som även gjorde det bra
Ta vara på den kontakten
Den är värd sin vikt i guld
Småjobb blir dyrare eftersom möjligheten att fylla ut dagen så att firman kan debitera full dag för elaren blir minimal
Du ska vara nöjd med att du fått tag på en firma som ville göra jobbet och som även gjorde det bra
Ta vara på den kontakten
Den är värd sin vikt i guld
Klicka här för att svara