Hej,

Jag ersätta en Dimmax 500C mot en Fibaro Dimmer2 men blir inte klok på hur elektrikern har kopplat egentligen... tycker inte det stämmer mot något av kopplingsförslagen som jag hittar i Fibaros anvisning.

Dimmaxen kommer jag inte in i - kommer den månne med färdiganslutna kablar som man inte kan byta?

Bifogar bilder för tips på hur jag enklast kopplar Fibaron ifall det är någon som har lust att tipsa lite!

Trevlig helg!

• Hand håller en Dimmax 500C elektronisk ljusdimmer med synliga kablar framför en öppen eldosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen väggströmbrytare med sladdar och äldre dimmer väntar på att ersättas av en ny Fibaro Dimmer2.
    Skapa konto
  • Närbild av en Dimmax 500C strömbrytare i en eldosa med okonventionell kabelanslutning.
    Skapa konto
  • Elektrisk dimmermekanism monterad på en vägg utan täckplatta med synliga kablar och skruvanslutningar.
    Skapa konto
  • Närbild av en öppen Dimmax 500C ljusdimmer med synliga ledningar och anslutningar, monterad på vägg utan frontpanel.
    Skapa konto
elektrikern förefaller att ha kopplat in dimmern helt enligt dess anvisningar – han läste nog aldrig manualen för Fibaro innan han satte igång... – hur den kopplas in framgår i dess installationsbeskrivning https://www.dimintell.se/index.php/haemta-filer/manualer?download=4:dimmax-500c-bruksanvisning

dimmern är inte avsett att öppnas – den kommer med sina anslutningskablar fabriksmonterade

Fibarons kopplingsalternativ 1 ligger närmast dagens inkoppling – 2-wire connection, alltså utan anslutning av nolla, men det betyder ju inte att man behöver välja att koppla in Fibaron med nolla, notera speciellt att strömbrytaren kopplas annorlunda för Dimmax och Fibaron

enligt Elsäkerhetsverket får man byta dimmer ...till en med likvärdig funktion och inkoppling... (så är inte fallet här) och ...du bara får utföra arbetet själv om du är helt säker på hur du ska göra. Är du det minsta osäker ska du alltid låta ett elinstallationsföretag göra jobbet... så är det sagt

får man fråga vad det för belysning som dimmas? Fibaron klarar maximalt 200-250 Watts belastning – hälften av dagens monterade dimmer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.