Renoveringsnovis
· Uppsala
· 6 inlägg
Hej! Håller på å renoverar och byter just nu lampknappar men stötte på patrull i vardagsrummet. Sitter en vanlig trappbrytare på ena sidan av rummet och en trappdubbelbrytare på andra sidan. Dubbeln ska tydligen tända halva lampan eller hela men det är jag inte intresserad av utan vill bara ha dit två enkla trappbrytare. Kablaget som är i dubbeln är gul, svart, grön och blå. I den enkla brytaren sitter gul, svart och grön. Hur jag än kopplar så får jag det inte riktigt att fungera. Kan bara styra lampan om en utav knapparna är av. Byggår 1970.
välkommen till forumet!
du måste nog försöka förstå hur den ursprungliga kopplingen har varit gjord och hur den kan modifieras för att få den önskade funktionen – att bara gå på färger och koppla på chans är dumt, utan man får försöka titta var ledningarna går och vad de är kopplade till och vilken kabel/kablar som blir överflödiga
som en hjälp på hur det kan ha varit kopplat innan skulle denna skiss möjligen vara till hjälp:
du måste nog försöka förstå hur den ursprungliga kopplingen har varit gjord och hur den kan modifieras för att få den önskade funktionen – att bara gå på färger och koppla på chans är dumt, utan man får försöka titta var ledningarna går och vad de är kopplade till och vilken kabel/kablar som blir överflödiga
som en hjälp på hur det kan ha varit kopplat innan skulle denna skiss möjligen vara till hjälp:
fotografiskt minne är bra att ha! vad de olika polerna på den gamla brytarna har för funktion har jag svårt att svara på, utan det är funktionen man borde komma åt – har du en multimeter så att du kan mäta vilka poler som hör ihop med varandra?
kan det till exempel vara så att den byglade svarta tråden kopplar ihop de båda halvorna av brytarna på det sätt som jag ritade i bilden ovan?
kan det till exempel vara så att den byglade svarta tråden kopplar ihop de båda halvorna av brytarna på det sätt som jag ritade i bilden ovan?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Renoveringsnovis
· Uppsala
· 6 inlägg
Verkar ha löst sig nu. Började fiska mer i vad varje kabel hade för funktion. Men jag är ändå osäker på om det blivit rätt. Det fungerar men känns felkopplat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
svårt att ge några garantier utan att mäta eller kontrollera vart ledningarna tar vägen, men det verkar vara en trappkoppling av så kallad spar-/snålvariant och schemat för dessa ser ut så här – här med trådarna kolorerade helt i överensstämmelse med dina strömbrytare:
jag ritade ledningarna till armaturen i lila då vi inte ser några livstecken från dom i fotografierna, så de bör ha en koppling mot gul ledning i någon kopplingsdosa på vägen
Logga in
Skapa konto
jag ritade ledningarna till armaturen i lila då vi inte ser några livstecken från dom i fotografierna, så de bör ha en koppling mot gul ledning i någon kopplingsdosa på vägen
Renoveringsnovis
· Uppsala
· 6 inlägg
Okej jo det verkar vara sådär det är kopplat. Finns det några nackdelar med att ha det såhär? Någon risk i sig?harka skrev:
svårt att ge några garantier utan att mäta eller kontrollera vart ledningarna tar vägen, men det verkar vara en trappkoppling av så kallad spar-/snålvariant och schemat för dessa ser ut så här – här med trådarna kolorerade helt i överensstämmelse med dina strömbrytare:
[bild]
harka skrev:
[bild]
Renoveringsnovis
· Uppsala
· 6 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden