Jag vill byta från strömbrytare till dimmer i hallen. Det är i trappen där det finns två brytare. Båda brytarna tänder två armaturer. Den ena av dessa brytare vill jag byta till dimmer.
Vet att man inte ska byta till dimmer utan att veta vad man ger sig in på, men känner samtidigt att det inte bör vara någon rymdforskning. Är det någon vänlig själ här som kan ”leda” mig rätt? Jag är otålig och vill helst få den på plats nu på studs och inte vänta in en elektriker som kommer hit och kopplar in 3 kablar på 2 minuter.
På bilden ser ni hur nuvarande strömbrytare har sina kablar. Går det att säga av bilden att döma var kablarna ska in på dimmern?
Stort tack!
Vet att man inte ska byta till dimmer utan att veta vad man ger sig in på, men känner samtidigt att det inte bör vara någon rymdforskning. Är det någon vänlig själ här som kan ”leda” mig rätt? Jag är otålig och vill helst få den på plats nu på studs och inte vänta in en elektriker som kommer hit och kopplar in 3 kablar på 2 minuter.
På bilden ser ni hur nuvarande strömbrytare har sina kablar. Går det att säga av bilden att döma var kablarna ska in på dimmern?
Stort tack!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Strömbrytaren är en trapp, vilket anges av siffran 6 och schemat där "ingången" L växlas mellan "utgångarna" märkta med pil ut.
Du har för detta fall valt rätt typ av dimmer. Men märkningen av terminalerna är bakvänd jämfört med strömbrytaren.
L på strömbrytaren motsvaras av vågen med pil igenom.
Pilarna på strömbrytaren motsvaras av L1 och L2 på dimmern. Det spelar ingen roll hur man vänder dessa mellan strömbrytare och dimmer.
X är blindplintar på båda och används inte.
Om du har en fungerande strömbrytare idag så kan du alltså bara flytta över trådarna till dimmern utan några kontroller. Det fungerar oberoende av typ av trappkoppling, standard eller spar.
Sedan får vi hoppas att dimmern fungerar, dvs klarar av att dimra dina lampor ...
Du har för detta fall valt rätt typ av dimmer. Men märkningen av terminalerna är bakvänd jämfört med strömbrytaren.
L på strömbrytaren motsvaras av vågen med pil igenom.
Pilarna på strömbrytaren motsvaras av L1 och L2 på dimmern. Det spelar ingen roll hur man vänder dessa mellan strömbrytare och dimmer.
X är blindplintar på båda och används inte.
Om du har en fungerande strömbrytare idag så kan du alltså bara flytta över trådarna till dimmern utan några kontroller. Det fungerar oberoende av typ av trappkoppling, standard eller spar.
Sedan får vi hoppas att dimmern fungerar, dvs klarar av att dimra dina lampor ...
Jag visste inte att trappdimning fungerar med sparkoppling. Jag begriper inte det. Kan du förklara? Tack.Bo.Siltberg skrev:
Strömbrytaren är en trapp, vilket anges av siffran 6 och schemat där "ingången" L växlas mellan "utgångarna" märkta med pil ut.
Du har för detta fall valt rätt typ av dimmer. Men märkningen av terminalerna är bakvänd jämfört med strömbrytaren.
L på strömbrytaren motsvaras av vågen med pil igenom.
Pilarna på strömbrytaren motsvaras av L1 och L2 på dimmern. Det spelar ingen roll hur man vänder dessa mellan strömbrytare och dimmer.
X är blindplintar på båda och används inte.
Om du har en fungerande strömbrytare idag så kan du alltså bara flytta över trådarna till dimmern utan några kontroller. Det fungerar oberoende av typ av trappkoppling, standard eller spar.
Sedan får vi hoppas att dimmern fungerar, dvs klarar av att dimra dina lampor ...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Men när jag ser på sparkopplingens bild ser det ut som att fasen byter ingång i dimmern beroende på vilken brytare som knäpps på och av. Funkar verkligen en dimmer där? Jag fattar säkert fel. Uppskattar verkligen din folkbildning.Bo.Siltberg skrev:
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jodå det går alldeles utmärkt. Strömmen kan gå två vägar till lampan som dessa två bilder visar. Själva dimmern "D" ser ingen skillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag håller helt med om att dimmern klarar att få "omvänd strömriktning" – men jag blir lite förbryllad av att du ritar att dimmern har tre röda anslutningspunkter i skissen och den nedre, vänstra punkten blir i undre bilden ansluten till dimmerns högra punkt, vet vi att dimmern fungerar med en sådan koppling?
som du ritar snålvarianten räcker den väl med en godtycklig dimmer men en in- och utgång, och den kan lika gärna sättas på "norra anslutning på lampan" i stället för att vara inne på mellantrådarna?
och om vi återgår till TS fall med att byta till en vriddimmer så vill man väl rimligen ta bort en av trappströmbrytarna och ersätta med dimmern – måste man då inte "konvertera" den kvarvarande trappströmbrytaren till en "normaltrapp"?
som du ritar snålvarianten räcker den väl med en godtycklig dimmer men en in- och utgång, och den kan lika gärna sättas på "norra anslutning på lampan" i stället för att vara inne på mellantrådarna?
och om vi återgår till TS fall med att byta till en vriddimmer så vill man väl rimligen ta bort en av trappströmbrytarna och ersätta med dimmern – måste man då inte "konvertera" den kvarvarande trappströmbrytaren till en "normaltrapp"?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag har suttit med endianswaps och 8/16-bitaraccesser av 32-bitarsregister hela dagen så när du skriver nedre, vänstra, undre, högra så drabbas jag av samma hjärnkollaps som under arbetsdagen, men jag hävdar ändå att det absolut fungerarharka skrev:
jag håller helt med om att dimmern klarar att få "omvänd strömriktning" – men jag blir lite förbryllad av att du ritar att dimmern har tre röda anslutningspunkter i skissen och den nedre, vänstra punkten blir i undre bilden ansluten till dimmerns högra punkt, vet vi att dimmern fungerar med en sådan koppling?
Hmm, tänkte svara ja, men dimman skingras lite nu och jag tror jag förstår vad du menar med norra även om det är ganska långt mot söder i bilden, men detta låter faktiskt tokfel. Och godtycklig?, nej, det ska vara den typ av dimmer som TS har, med växlande kontakt.harka skrev:
Åtminstone jag har hela tiden pratat om TS fall och inget annat som t.ex tryckknappspuckar o dylikt, dvs en dimmer med växlande switch. Man behöver inte konvertera någonting. Dimmern kopplas in och fungerar precis som en trappbrytare, det är ingen skillnad.harka skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Nej, två dimmers i serie fungerar dåligt. Vill du kunna dimra från flera ställen behöver du byta typ av dimmer till en puck som kan styras av ett valfritt antal återfjädrande strömbrytare. Kanske har Plejd stöd för flera vriddimmers?
ja, jag vet – mitt prat om norr & söder, nedre/undre var inget mästerverk i pedagogikBo.Siltberg skrev:
jag ritade en bild istället, och då trillade polletten ner väl så långsamt – jag var ute och tänkte i mer avancerad elektronik med vad L1 och L2-ingångarna höll på med, men jag tror jag skissen är rimligt rätt... så jag håller (numera
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag tror jag anlitar dig för att rita bilder framöver 
Klicka här för att svara


