Jag vill byta från strömbrytare till dimmer i hallen. Det är i trappen där det finns två brytare. Båda brytarna tänder två armaturer. Den ena av dessa brytare vill jag byta till dimmer.

Vet att man inte ska byta till dimmer utan att veta vad man ger sig in på, men känner samtidigt att det inte bör vara någon rymdforskning. Är det någon vänlig själ här som kan ”leda” mig rätt? Jag är otålig och vill helst få den på plats nu på studs och inte vänta in en elektriker som kommer hit och kopplar in 3 kablar på 2 minuter.

På bilden ser ni hur nuvarande strömbrytare har sina kablar. Går det att säga av bilden att döma var kablarna ska in på dimmern?

Stort tack!
 
  • Öppen väggströmbrytare med exponerade kablar intill en ny dimmer redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Strömbrytaren är en trapp, vilket anges av siffran 6 och schemat där "ingången" L växlas mellan "utgångarna" märkta med pil ut.

Du har för detta fall valt rätt typ av dimmer. Men märkningen av terminalerna är bakvänd jämfört med strömbrytaren.

L på strömbrytaren motsvaras av vågen med pil igenom.
Pilarna på strömbrytaren motsvaras av L1 och L2 på dimmern. Det spelar ingen roll hur man vänder dessa mellan strömbrytare och dimmer.
X är blindplintar på båda och används inte.

Om du har en fungerande strömbrytare idag så kan du alltså bara flytta över trådarna till dimmern utan några kontroller. Det fungerar oberoende av typ av trappkoppling, standard eller spar.

Sedan får vi hoppas att dimmern fungerar, dvs klarar av att dimra dina lampor ...
 
D
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Strömbrytaren är en trapp, vilket anges av siffran 6 och schemat där "ingången" L växlas mellan "utgångarna" märkta med pil ut.

Du har för detta fall valt rätt typ av dimmer. Men märkningen av terminalerna är bakvänd jämfört med strömbrytaren.

L på strömbrytaren motsvaras av vågen med pil igenom.
Pilarna på strömbrytaren motsvaras av L1 och L2 på dimmern. Det spelar ingen roll hur man vänder dessa mellan strömbrytare och dimmer.
X är blindplintar på båda och används inte.

Om du har en fungerande strömbrytare idag så kan du alltså bara flytta över trådarna till dimmern utan några kontroller. Det fungerar oberoende av typ av trappkoppling, standard eller spar.

Sedan får vi hoppas att dimmern fungerar, dvs klarar av att dimra dina lampor ...
Jag visste inte att trappdimning fungerar med sparkoppling. Jag begriper inte det. Kan du förklara? Tack.
 
I denna bild har jag ritat in själv dimmerkretsen med ett blått D och dimmerns tre terminaler med röda blobbar. Jag hoppas det blir begripligt.

Schablon av dimmerkretsar, en markerad med blått 'D' för dimmer och röda markeringar på terminalerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
D
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I denna bild har jag ritat in själv dimmerkretsen med ett blått D och dimmerns tre terminaler med röda blobbar. Jag hoppas det blir begripligt.

[bild]
Men när jag ser på sparkopplingens bild ser det ut som att fasen byter ingång i dimmern beroende på vilken brytare som knäpps på och av. Funkar verkligen en dimmer där? Jag fattar säkert fel. Uppskattar verkligen din folkbildning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jodå det går alldeles utmärkt. Strömmen kan gå två vägar till lampan som dessa två bilder visar. Själva dimmern "D" ser ingen skillnad.

Elektriskt kopplingsschema visar en snålväg för strömfördelning till en lampa med en dimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrisk kopplingsschema som visar en snålväg för ström till lampan och placering av dimmer "D".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
jag håller helt med om att dimmern klarar att få "omvänd strömriktning" – men jag blir lite förbryllad av att du ritar att dimmern har tre röda anslutningspunkter i skissen och den nedre, vänstra punkten blir i undre bilden ansluten till dimmerns högra punkt, vet vi att dimmern fungerar med en sådan koppling?

som du ritar snålvarianten räcker den väl med en godtycklig dimmer men en in- och utgång, och den kan lika gärna sättas på "norra anslutning på lampan" i stället för att vara inne på mellantrådarna?

och om vi återgår till TS fall med att byta till en vriddimmer så vill man väl rimligen ta bort en av trappströmbrytarna och ersätta med dimmern – måste man då inte "konvertera" den kvarvarande trappströmbrytaren till en "normaltrapp"?
 
harka harka skrev:
jag håller helt med om att dimmern klarar att få "omvänd strömriktning" – men jag blir lite förbryllad av att du ritar att dimmern har tre röda anslutningspunkter i skissen och den nedre, vänstra punkten blir i undre bilden ansluten till dimmerns högra punkt, vet vi att dimmern fungerar med en sådan koppling?
Jag har suttit med endianswaps och 8/16-bitaraccesser av 32-bitarsregister hela dagen så när du skriver nedre, vänstra, undre, högra så drabbas jag av samma hjärnkollaps som under arbetsdagen, men jag hävdar ändå att det absolut fungerar :)

harka harka skrev:
som du ritar snålvarianten räcker den väl med en godtycklig dimmer men en in- och utgång, och den kan lika gärna sättas på "norra anslutning på lampan" i stället för att vara inne på mellantrådarna?
Hmm, tänkte svara ja, men dimman skingras lite nu och jag tror jag förstår vad du menar med norra även om det är ganska långt mot söder i bilden, men detta låter faktiskt tokfel. Och godtycklig?, nej, det ska vara den typ av dimmer som TS har, med växlande kontakt.

harka harka skrev:
och om vi återgår till TS fall med att byta till en vriddimmer så vill man väl rimligen ta bort en av trappströmbrytarna och ersätta med dimmern – måste man då inte "konvertera" den kvarvarande trappströmbrytaren till en "normaltrapp"?
Åtminstone jag har hela tiden pratat om TS fall och inget annat som t.ex tryckknappspuckar o dylikt, dvs en dimmer med växlande switch. Man behöver inte konvertera någonting. Dimmern kopplas in och fungerar precis som en trappbrytare, det är ingen skillnad.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
D
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jodå det går alldeles utmärkt. Strömmen kan gå två vägar till lampan som dessa två bilder visar. Själva dimmern "D" ser ingen skillnad.

[bild]

[bild]
Ok, en till fråga: går det också att att ha två dimrar som trappbrytare, dvs ingen vanlig trappställare i kopplingen?
 
Nej, två dimmers i serie fungerar dåligt. Vill du kunna dimra från flera ställen behöver du byta typ av dimmer till en puck som kan styras av ett valfritt antal återfjädrande strömbrytare. Kanske har Plejd stöd för flera vriddimmers?
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Åtminstone jag har hela tiden pratat om TS fall och inget annat som t.ex tryckknappspuckar o dylikt, dvs en dimmer med växlande switch. Man behöver inte konvertera någonting. Dimmern kopplas in och fungerar precis som en trappbrytare, det är ingen skillnad.
ja, jag vet – mitt prat om norr & söder, nedre/undre var inget mästerverk i pedagogik :D

jag ritade en bild istället, och då trillade polletten ner väl så långsamt – jag var ute och tänkte i mer avancerad elektronik med vad L1 och L2-ingångarna höll på med, men jag tror jag skissen är rimligt rätt... så jag håller (numera ;)) helt med dig!
Skiss som visar tre elektriska kretsdiagram för belysning, inkluderar sparkopplad trappkoppling, dimmer och intern uppbyggnad.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag tror jag anlitar dig för att rita bilder framöver (y)
 
  • Haha
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.