Helt plötsligt löste jordfelsbrytaren för två sovrum ut. Ingenting hade slagis på/av i rummen. Jag slog på brytaren igen och allt fungerar bra igen. Frågan jag har är varför en brytare löser ut utan synlig anledning? I ena rummet finns bara en Verisure smartplug och minienhet, en Iphoneladdare, en skrivbordslampa, 2 Sonoshögtalare samt en vanlig lampa anslutet. I det andra en Verisure smartplug samt en vanlig lampa. Vad kan hända? Det har sett likadant ut i 10 år utan att något hänt. F ö var det Verisure som varnade om att strömmen gått.
Hej TofsvipanT Tofsvipan skrev:Helt plötsligt löste jordfelsbrytaren för två sovrum ut. Ingenting hade slagis på/av i rummen. Jag slog på brytaren igen och allt fungerar bra igen. Frågan jag har är varför en brytare löser ut utan synlig anledning? I ena rummet finns bara en Verisure smartplug och minienhet, en Iphoneladdare, en skrivbordslampa, 2 Sonoshögtalare samt en vanlig lampa anslutet. I det andra en Verisure smartplug samt en vanlig lampa. Vad kan hända? Det har sett likadant ut i 10 år utan att något hänt. F ö var det Verisure som varnade om att strömmen gått.
Det är inte lätt att veta vad du drabbats av.
Har det hänt mer än en gång?
I en annan tråd så har TS ett liknande bekymmer.
”Transformatorn till LED-belysning löser ut jordfelsbrytaren”
https://www.byggahus.se/forum/threa...eser-ut-jordfelsbrytaren.432823/#post-4441257
Jag upprepar här till dig vad jag skrev till honom, så blir det separata dialoger;
Jag har, bl.a. vid olika tillfällen fått frågor om, varför start av dammsugare då och då (inte jämt) har löst ut jordfelsbrytare.
Det som där hittades, var att Y-kondensatorn i EMC-filtret i en mikrovågsugn (ansluten till samma fas men ej i drift) skapade en kort läckström till jord på grund av att inkopplingen av dammsugaren innebar att fasspänningen hade en kort ”dip” (”sag” på engelska).
I samband med EMC-laborationer (vid undervisning) har även elever fått studera fenomenet.
När kontakten till mikrovågsugnen drogs ut försvann problematiken, eftersom EMC-filtret i mikrovågsugnen, som sitter vid ”strömintaget” och före mikrovågsugnens strömbrytare, då kopplades ur.
Om det är detta din problematik vet jag inte, eftersom en dammsugare rimligen har en betydligt större och längre inkopplingstid än din nätdel.
Hej,
för att vara exakt så verkar det vara ”personskyddsautomaten” för de två sovrummen som löste ut. Det har aldrig hänt förut. Ingen var inne i huset när det hände så vi slog inte av/på något. Det enda jag kan se som kunde påverkat något överhuvudtaget var att tvättmaskinen var igång, och kyl/frys naturligtvis. Men inget av det ligger på samma brytare. Ingenting i huset i övrigt var påverkat mer än en brytare för sovrummen. Mycket mystiskt.
för att vara exakt så verkar det vara ”personskyddsautomaten” för de två sovrummen som löste ut. Det har aldrig hänt förut. Ingen var inne i huset när det hände så vi slog inte av/på något. Det enda jag kan se som kunde påverkat något överhuvudtaget var att tvättmaskinen var igång, och kyl/frys naturligtvis. Men inget av det ligger på samma brytare. Ingenting i huset i övrigt var påverkat mer än en brytare för sovrummen. Mycket mystiskt.
M Martin Lundmark skrev:Hej Tofsvipan
[länk]
Jag upprepar här till dig vad jag skrev till honom, så blir det separata dialoger;
Jag har, bl.a. vid olika tillfällen fått frågor om, varför start av dammsugare då och då (inte jämt) har löst ut jordfelsbrytare.
Det som där hittades, var att Y-kondensatorn i EMC-filtret i en mikrovågsugn (ansluten till samma fas men ej i drift) skapade en kort läckström till jord på grund av att inkopplingen av dammsugaren innebar att fasspänningen hade en kort ”dip” (”sag” på engelska).
I samband med EMC-laborationer (vid undervisning) har även elever fått studera fenomenet.
När kontakten till mikrovågsugnen drogs ut försvann problematiken, eftersom EMC-filtret i mikrovågsugnen, som sitter vid ”strömintaget” och före mikrovågsugnens strömbrytare, då kopplades ur.
Om det är detta din problematik vet jag inte, eftersom en dammsugare rimligen har en betydligt större och längre inkopplingstid än din nätdel.
[länk]
[länk]
Det är inte så att det är en helt normal ren säkring som löst ut? Dvs en dvärgbrytare, automatsäkring, vippsäkring och allt vad de brukar kallas. Just personskyddsautomater som är kombinerat jordfelsskydd och säkring är inte så vanliga och speciellt inte satta för några rum inne.T Tofsvipan skrev:Hej,
Hej TofsvipanT Tofsvipan skrev:Hej,
Det jag beskriver förutsätter jordade uttag och apparater med EMC-filter på samma fas som det blir en kort ”dip” på.
T.ex. så kan startströmmen i kyl/frys ligga i paritet med en dammsugare och kan variera i storlek. Men det kan ju även vara grannar som orsakar ”störningen”.
Är det en personskyddsautomat med 10 mA utlösningsvärde?
Som amatörGK100 skrev:
GK100 skrev:
GK100 skrev:
A Emil_K skrev:
GK100 skrev:
Jag kollade på bilden i länken du skickade och antog från den att det var en ”personskyddsautomat”. Som amatör inom området så har jag nog fel ?! skickar bilder från mitt elskåp. #26 löste ut. Efter att jag slog tillbaks den fungerar allt som vanligt. Men jag skulle gärna veta hur det fungerar och vad som skulle kunna orsaka att den löste ut. Nästa gång kanske frysen stannar?! Vi har ett badrum på samma våningsplan med golvvärme. Ingenting utanför huset är inkopplat mot denna brytare vad jag känner till.M Martin Lundmark skrev:Hej Tofsvipan
Det jag beskriver förutsätter jordade uttag och apparater med EMC-filter på samma fas som det blir en kort ”dip” på.
T.ex. så kan startströmmen i kyl/frys ligga i paritet med en dammsugare och kan variera i storlek. Men det kan ju även vara grannar som orsakar ”störningen”.
Är det en personskyddsautomat med 10 mA utlösningsvärde?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nummer 26 är en vanlig säkring, en ersättare till gamla diazedporslinsproppar. Kärt barn har många namn. Några är automatsäkring och dvärgbrytare.T Tofsvipan skrev:
Det handlar hur som helst inte om någon jordfelsbrytare eller personskyddsautomat.
En säkring löser ut när strömmen genom den blir för hög. I ditt fall klarar säkringen 10A vilket är högst normalt för vägguttag i ett sovrum. Orsaken till att den löser ut är antingen att belastningen totalt på den gruppen, dvs de förbrukare (lampor/vägguttag/mm) som den skyddar överskrider 10A eller att den är trasig. Det är ganska ovanligt att dessa går sönder men det är naturligtvis inte uteslutet.
Att strömmen överstiger 10A kan bero på i princip två saker. Totalt sett för mycket inkopplat eller något fel. Så länge vi inte pratar om uppvärmning har jag svårt att tro att saker som laddare och belysning kan orsaka överbelastning.
Min gissning är därför antingen ett tillfälligt fel (i säkringen) som inte händer igen eller kortis i exempelvis en skrivbordslampa eller telefonladdare. Detta är ju dock naturligtvis rena gissningar.
och fungerar fortfarande alla apparater som var anslutna vid tillfället?
det har ju hänt förr att det blivit en kortis i till exempel en USB-laddare som fått en säkring att lösa ut och vid återställning av dvärgbrytaren har den felande utrustningen varit död och ställer därmed inte till några problem för dvärgbrytaren längre (å inte laddar den heller...)
det har ju hänt förr att det blivit en kortis i till exempel en USB-laddare som fått en säkring att lösa ut och vid återställning av dvärgbrytaren har den felande utrustningen varit död och ställer därmed inte till några problem för dvärgbrytaren längre (å inte laddar den heller...)
Tack för alla informativa svar. Allting fungerar, inget gick sönder, säkringen har aldrig löst ut tidigare. Måste ha varit något tillfälligt som löst ut säkringen. Men frågan är vad denna tillfälliga händelse var. Hade varit intressant att kunna förstå hur det kunna ske, men inser att det det inte går att få fram.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om man har vanliga glödlampor ( gäller nog även halogenlampor) så blir det helt normalt en kortvarig kortslutning när lampan går sönder. Det beror på att när glödtråden brinner av, så blir det en ljusbåge mellan ändarna. Ljusbågen som alltså är ström genom luften har nära noll resistans. Ljusbågens ändar flyttar sig då från brottstället utefter den avbrända glödtråden mot matningspunkterna. Därmed kortsluts glödtråden av ljusbågen. Detta sker på någon mikrosekund. Oftast släcks ljusbågen när växelströmmen växlar polaritet, strömmen blir då noll kortvarigt. Men då har det gått bortåt 1000A under några millisekunder. Beroende på tiden som ljusbågen brinner så kan säkringen lösa ut.
LED lampor skall inte orsaka kortslutning om de går sönder.
LED lampor skall inte orsaka kortslutning om de går sönder.
Klicka här för att svara