Hej,

Jag har sökt med alla tänkbara sökbara termer efter en lösning som tillåter mig fästa CAT7-kabel på ovansidan av befintliga ventilationsrör (80 mm), men inte hittat något som är helt hundra. Till saken tillhör att det är väldigt tajt mellan rör och tak, cirka 3-4 centimeter.

Jag är inte intresserad av att använda buntband då det i min mening gör det svårt att ta bort eller anpassa om jag behöver lägga till ytterligare kablar i framtiden (vilket är högst troligt).

Som det ser ut nu tänker jag mig att kardborreband som jag fäster runt hela röret och på så sätt håller fast nätverkskablarna skulle fungera (typ något sånt här), men jag vill gärna höra mig för om det finns bättre alternativ.

Redigerat:
Kabelkanal skruvad på ovansidan luftkanalen.

Protte

Tack för snabba förslag! Glömde skriva i mitt inlägg ovan att det är väldigt tajt mellan ventilationsrör och tak (3-4 centimeter), så jag är inte säker på att jag har möjlighet att skruva fast någon anordning på ovansidan. Jag har uppdaterat mitt ursprungliga inlägg också.

Varför CAT7 och inte någon standardkabel?

MrJay
Flexslang 20mm utmed kanalen med din kabel i, personligen hade jag fäst flexslangen med smältlim

MrJay
D Daniel 109 skrev:
Jag har CAT8, det är en ANSI/TIA standardkabel framtagen 5 år sedan (2016) och beskriven i ANSI/TIA-568-C.2-1

Ja, cat6a eller cat8 verkar vara bättre val än cat7.
Då är det dessutom standardkontakter.

Cat7 vet jag inte vad det för kabel.
Cat8 är "onödigt dyr"
Dra cat6 eller cat6e om det är långa avstånd

D Daniel 109 skrev:
Jag är nog inte med på vad du menar med standardkabel? Jag tänkte att CAT7 är en ganska framtidssäker kabel när det gäller just nätverk. Även om CAT8 och senare är på ingång så kändes det inte ekonomiskt försvarbart.

D Daniel 109 skrev:
Ja, cat6a eller cat8 verkar vara bättre val än cat7.
Då är det dessutom standardkontakter.
Det går utmärkt att sätta "standardkontakter" på CAT7 också. Enda skillnaden är väl isolering i kabel och annat som jag har förstått det. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag måste säga att jag är relativt oinstatt i olika kabelstandarder, men min erfarenhet med Cat7 stämmer inte överens med det som listas ovan. Jag har terminerat kabeln både i infällda uttag i vägg (som är gjorda för Cat6), och även i RJ45-kontakter avsedda för ändamålet.

Man kan absolut diskutera om Cat8 är bättre, eller till och med Cat6A men i min värld presterar Cat7 lika bra om inte bättre än Cat6A och Cat8 gick inte att få tag på när jag beställde.

Cat 7 är inte en standard enligt IEEE som alla andra varianter.

D Daniel 109 skrev:
Cat 7 är inte en standard enligt IEEE som alla andra varianter.
Ja, jag har insett det nu också efter inläggen i den här tråden och efter att ha sökt vidare i ämnet. Man kan ju absolut tycka att säljare och tillverkare av Cat7 borde upplysa köpare om det men så var inte fallet.

Oavsett om det hade varit bättre att köpa något annat så har mina kablar fungerat bra och jag har möjlighet att köra upp till 10 gigabit och på så sätt anser jag att jag klarar mig tills dess att jag drar in Cat8 eller Cat16 som lär vara standard när det väl blir dags för det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.