Jag har i min sommarstuga som elektrifierades på 1970-talet en klassisk grå elcentral med klassiska säkringar ("proppar"). Den har kompletterats med en liten extra låda med DIN-skena, där det sitter en JFB och ett par extra automatsäkringar för grupper som tillkommit senare. Kök och badrum har jordade uttag, övriga rum har ojordat med bara fas och nolla framdraget. Jag skulle gärna dra jord till alla uttag, men på grund av hur det är draget är det ett jätteprojekt som även kommer ställa till det med tapeter och annat, så det funkar inte.
Nu river jag väggen mellan ett av sovrummen och köket, för att få större kök. Uttagen i det sovrum som blir del av köket måste givetvis dras om och bli jordade, det förstår jag.
Jag kommer ha separat ugn mm och behöver därför lägga till en eller ett par grupper. Den lilla DIN-boxen är full. Jag kan givetvis be elektrikern lägga till ytterligare en sån box. Men det skulle kännas naturligare för mig att byta hela säkringscentralen mot en ny, med automatsäkringar. Får jag göra det utan att dra jord till alla uttag i huset?