Är det ett Perilex uttag så ska väl dessa vara fullkopplade? Man måste väl ha alla tåtar där väl? By the book alltså......

S Stefan1972 skrev:
Är det ett Perilex uttag så ska väl dessa vara fullkopplade? Man måste väl ha alla tåtar där väl? By the book alltså......
Kopplar man in ett Perilex idag så fullkopplas det men tidigare var det vanligt att inte nollan fanns framdragen då äldre spisar inte krävde någon nolla.

H hans.p skrev:
Kopplar man in ett Perilex idag så fullkopplas det men tidigare var det vanligt att inte nollan fanns framdragen då äldre spisar inte krävde någon nolla.
jo det är ju en sak men det är ju lika vanligt att det bara var kopplingsdosa. menar bara att sitter det perilex så är det ett krav att de är fullkopplade. Annars fulkopplade........

Men man kan alltså inte säga säkert att det är fullkopplat när det finns fem kablar framdragna i ett Perilexuttag?

F ferlin75 skrev:
Men man kan alltså inte säga säkert att det är fullkopplat när det finns fem kablar framdragna i ett Perilexuttag?
Ungefär på samma sätt som du inte kan säga säkert att skyddsjord är korrekt inkopplad i ett jordat uttag...

Finns det fem kablar framdragna och alla plintar i uttaget är anslutna och färgerna är enligt standard så ska det väl mycket till om det inte ska vara i sin ordning, men helt säker kan man inte vara förrän man har mätt. Det kan ju vara någon som kopplat kabeln för nollan fel i matande ände och att felet inte upptäckts tidigare då man haft en spis som inte krävde nolla.
F ferlin75 skrev:

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
F ferlin75 skrev:
Som det ser ut i ditt fall kan man i praktiken anta att allt är ok. Det är ingen gammal matning eller anslutningsdosa som konverterats till Perilex. Det är då det lätt blir tre faser och jord som det var i original och som spisen det byttes till också ofta hade förr.

Man får sätta lite gräns för hur långt bort i tok man spimner iväg. Att anta allehanda teoretiska fel och brister som i spekulerande skulle kunna ge problem är onödigt i ditt fall. Har du något att mäta med gör som Mikael skrev tidigare. Amnars bara plugga in den man kan inte kontrollera allt som i normalfallet sitter där för att umderlätta i/urkoppling.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Som det ser ut i ditt fall kan man i praktiken anta att allt är ok.
Jag håller med.

GK100 GK100 skrev:
Man får sätta lite gräns för hur långt bort i tok man spimner iväg. Att anta allehanda teoretiska fel och brister som i spekulerande skulle kunna ge problem är onödigt i ditt fall.
Fast trots att jag håller med går det väldigt snabbt att mäta spänningen mellan faserna och den förmodade nollan så varför inte göra det? Har man ingen multimeter så är det dags att skaffa en för med de priser enkla sådana har idag känns det som ett lika självklart hjälpmedel som en hammare eller en skruvdragare.

S
GK100 GK100 skrev:
Som det ser ut i ditt fall kan man i praktiken anta att allt är ok. Det är ingen gammal matning eller anslutningsdosa som konverterats till Perilex. Det är då det lätt blir tre faser och jord som det var i original och som spisen det byttes till också ofta hade förr.

Man får sätta lite gräns för hur långt bort i tok man spimner iväg. Att anta allehanda teoretiska fel och brister som i spekulerande skulle kunna ge problem är onödigt i ditt fall. Har du något att mäta med gör som Mikael skrev tidigare. Amnars bara plugga in den man kan inte kontrollera allt som i normalfallet sitter där för att umderlätta i/urkoppling.
Det går oerhört fort att bränna tusenlapparna ifall nollan skulle saknas, värt att ha i åtanke.

I mitt hus var perilexuttaget fullkopplat men i närmsta kopplingsdosa fanns ingen nolla. Så jag hade ”tur” som mätte innan jag kopplade in den nya induktionsspisen för allt såg ju bra ut vid en snabb koll…

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
L laseryxa skrev:
I mitt hus var perilexuttaget fullkopplat men i närmsta kopplingsdosa fanns ingen nolla. Så jag hade ”tur” som mätte innan jag kopplade in den nya induktionsspisen för allt såg ju bra ut vid en snabb koll…
Då var det alltså fulkopplat..........

S Stefan1972 skrev:
Då var det alltså fulkopplat..........
Nu har jag mätt, nollan fanns framdragen 230 volt över fas nolla och 400 volt över fas - fas. Spis inkopplad!

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.