14 959 läst ·
26 svar
15k läst
26 svar
Har jag nolla framdragen i min spiskontakt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Är det ett Perilex uttag så ska väl dessa vara fullkopplade? Man måste väl ha alla tåtar där väl? By the book alltså......
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
jo det är ju en sak men det är ju lika vanligt att det bara var kopplingsdosa. menar bara att sitter det perilex så är det ett krav att de är fullkopplade. Annars fulkopplade........H hans.p skrev:
Finns det fem kablar framdragna och alla plintar i uttaget är anslutna och färgerna är enligt standard så ska det väl mycket till om det inte ska vara i sin ordning, men helt säker kan man inte vara förrän man har mätt. Det kan ju vara någon som kopplat kabeln för nollan fel i matande ände och att felet inte upptäckts tidigare då man haft en spis som inte krävde nolla.
F ferlin75 skrev:
Som det ser ut i ditt fall kan man i praktiken anta att allt är ok. Det är ingen gammal matning eller anslutningsdosa som konverterats till Perilex. Det är då det lätt blir tre faser och jord som det var i original och som spisen det byttes till också ofta hade förr.F ferlin75 skrev:
Man får sätta lite gräns för hur långt bort i tok man spimner iväg. Att anta allehanda teoretiska fel och brister som i spekulerande skulle kunna ge problem är onödigt i ditt fall. Har du något att mäta med gör som Mikael skrev tidigare. Amnars bara plugga in den man kan inte kontrollera allt som i normalfallet sitter där för att umderlätta i/urkoppling.
Jag håller med.GK100 skrev:
Fast trots att jag håller med går det väldigt snabbt att mäta spänningen mellan faserna och den förmodade nollan så varför inte göra det? Har man ingen multimeter så är det dags att skaffa en för med de priser enkla sådana har idag känns det som ett lika självklart hjälpmedel som en hammare eller en skruvdragare.GK100 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 520 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 520 inlägg
Det går oerhört fort att bränna tusenlapparna ifall nollan skulle saknas, värt att ha i åtanke.GK100 skrev:
Som det ser ut i ditt fall kan man i praktiken anta att allt är ok. Det är ingen gammal matning eller anslutningsdosa som konverterats till Perilex. Det är då det lätt blir tre faser och jord som det var i original och som spisen det byttes till också ofta hade förr.
Man får sätta lite gräns för hur långt bort i tok man spimner iväg. Att anta allehanda teoretiska fel och brister som i spekulerande skulle kunna ge problem är onödigt i ditt fall. Har du något att mäta med gör som Mikael skrev tidigare. Amnars bara plugga in den man kan inte kontrollera allt som i normalfallet sitter där för att umderlätta i/urkoppling.
I mitt hus var perilexuttaget fullkopplat men i närmsta kopplingsdosa fanns ingen nolla. Så jag hade ”tur” som mätte innan jag kopplade in den nya induktionsspisen för allt såg ju bra ut vid en snabb koll…
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden