Jag bor i en äldre bostad där flera anslutningar för taklampor saknar monterade uttag. Det finns alltså ingen dosa i taket alls, utan det hänger en fas, nolla, jord fritt ca en decimeter ur ett litet hål i taket. Jag har förstått att detta var standard förr i tiden, och jag har egentligen inga problem med att använda dom så, man kopplar dom bara direkt till en taklampa. Jag är dock lite orolig för att en eventuell nästa ägare av bostaden skulle börja krångla om detta, då det för någon som inte kan någonting om el ser väldigt farligt ut.

1. Får man som säljare lämna en bostad med lösa kablar hängade i taket på det här sättet? (anting med eltejp, toppklämma eller kopplingsklämma)
2. Är det tillåtet att installera en vanlig stickpropp på de lösa kablarna i taket? (se bild, t.ex. DCL, gammal lampkontakt, vanlig jordad elkontakt). Gissningsvis inte, även om jag kan tycka att detta är snäppet bättre ur elsäkerhetssynpunkt, då ledarna blir isolerade och dragavlastade...

Bästa lösningen är såklart att installera ett vanlig takuttag, men det är mer jobb (behöver borras i betong) och blir rätt fult eftersom det måste vara ett utanpåliggande uttag...

Edit: Efter mer research så verkar det vara rätt vanligt även med löst hängande sladd-honor i taket i äldre byggnader (https://www.byggahus.se/forum/threads/gigantiskt-dcl-uttag-schneider-monopol.389408/#post-3850050). Den stora frågan är då: Är det olagligt med löst hängande ledare eller löst hängade sladd-honor i taket, eller är det bara sämre elsäkerhetsmässigt?
 
  • Elektriska kontakter: skarvuttag, vinkeluttag och nätverksuttag RJ45.
Redigerat:
1. Ja, under några villkor. Rummet ska vara isolerat från jord, dvs ojordade uttag. Ledarna som hänger ned ska vara friska utan skador på isoleringen.
2. Nja, men gör så. Ett uttag är så mycket bättre än lösa ledare som man kanske inte riktigt vet vad de är. Det enda uttag som kan komma ifråga är då de gamla ojordade lamputtagen för sladd. Du kan trä över en bit isolerslang som skydd, både mot beröring och mot dragavlastningen. Ett sådant uttag ska egentligen sitta på en flexibel anslutningsledning, men de installationsledarna du har i taket rör man ju inte speciellt ofta.
Ojordat vit plastlamputtag mot en suddig bakgrund.
 
  • Gilla
terrificduct
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Ja, under några villkor. Rummet ska vara isolerat från jord, dvs ojordade uttag. Ledarna som hänger ned ska vara friska utan skador på isoleringen.
2. Nja, men gör så. Ett uttag är så mycket bättre än lösa ledare som man kanske inte riktigt vet vad de är. Det enda uttag som kan komma ifråga är då de gamla ojordade lamputtagen för sladd. Du kan trä över en bit isolerslang som skydd, både mot beröring och mot dragavlastningen. Ett sådant uttag ska egentligen sitta på en flexibel anslutningsledning, men de installationsledarna du har i taket rör man ju inte speciellt ofta.
[bild]
Men då det hänger en lös jordkabel från taket, så lär ju knappast rummet vara ojordat.
 
  • Gilla
terrificduct
  • Laddar…
Jodå, det kan mycket väl vara ojordat, men förberett för skyddsjordning. Men det är ju olyckligt att den finns där om rummet fortfarande är avsett att vara isolerat från jord då det kan leda till misstag. Så rummets status är den fråga vi först o främst behöver klarlägga här. Mitt svar förutsätter att rummet är isolerat.
 
Rummet är jordat, finns ett par andra vanliga vägguttag som är jordade.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det enda uttag som kan komma ifråga är då de gamla ojordade lamputtagen för sladd.
Varför inte de gamla lamputtagen för sladd som har jord? Tänker eftersom rummet är jordat samt att det finns en jordkabel att koppla in.
 
Ja om rummet är skyddsjordat i sin helhet så ska du även ha skyddsjordade lamputtag. Men då får du heller inte ha berörbara enkelisolerade ledare hängande från taket. Dessa måste isoleras om du inte kan montera ett utanpåliggande uttag. En isolerslang duger.
 
Okej, då tror jag att jag ansluter en jordad gammal lampkontakt, samt ser till att få kablarna dubbellisolerade och nöjer mig med det. Var hittar man en vit isolerslang? Har sökt på diverse internetbutiker men hittar inget passade. Har även kikat efter en längre vit krympslang som alternativ, men hittar ingen heller - de flesta är svarta och för korta.
 
T terrificduct skrev:
Okej, då tror jag att jag ansluter en jordad gammal lampkontakt, samt ser till att få kablarna dubbellisolerade och nöjer mig med det. Var hittar man en vit isolerslang? Har sökt på diverse internetbutiker men hittar inget passade. Har även kikat efter en längre vit krympslang som alternativ, men hittar ingen heller - de flesta är svarta och för korta.
Vit krympslang finns i metervara på Hornbach
 
  • Gilla
terrificduct
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vit krympslang finns i metervara på Hornbach
Tack, ska kika. Det eviga problemet med att inte äga bil är just i sådana här situationer dock, vill man verkligen åka kollektivt 2h tur-och-retur, 90 minuter cykel eller betala 60 kr i frakt och vänta 3 dagar bara för att få tag på en krympslang på 100 g för 20 kr…
 
Det är det man har kompisar (med bil) till;)
Ett alternativ är ju vit eltejp...
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.