Jag har ett problem . Jag har bytt alla downlights i köket. Dessa ligger på 2 olika dimmers som är utbytta till Ebeko 370 Led Plus. På den ena slingan med 4 ledlampor lyser den första på slingan väldigt skarpt och går inte att dimmra som dom andra. På den andra slingan med 9 ledlampor är det samma fenomen på den sista på slingan. Det var likadant innan allt byttes
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Såja såja, jag läste din fråga i termostattråden igår. Vi har inte betalt för att svara på frågor här... Visst kan en fråga "ramla över kanten" men jag skulle vänta några dagar med att bumpa den.
Något svar har jag dock inte. Den fråga som är på plats är mer information kring vad för slags produkter du har, och vilka du hade tidigare eftersom du nämner att problemet även fanns tidigare, om det nu verkligen är exakt så? Då du bytt både dimmer och downlights, men eventuellt har samma centrala drivdon(?) så låter det som någon slags felkoppling vid just dessa två downlights. Jag ser dock inte hur i hastigheten. Just dessa hål i taket kanske inte ligger under denna dimmer?
Något svar har jag dock inte. Den fråga som är på plats är mer information kring vad för slags produkter du har, och vilka du hade tidigare eftersom du nämner att problemet även fanns tidigare, om det nu verkligen är exakt så? Då du bytt både dimmer och downlights, men eventuellt har samma centrala drivdon(?) så låter det som någon slags felkoppling vid just dessa två downlights. Jag ser dock inte hur i hastigheten. Just dessa hål i taket kanske inte ligger under denna dimmer?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det svaret hjälpte mig inte att besvara frågan. Du kanske menar att varje downlight har ett eget dimbart drivdon som drivs med 230 V AC? Symptomet gör de då lätt att misstänka fel på just dessa två downlights/drivdon, men du säger samtidigt att felet är isolerat till två specifika platser i taket?
En lampa på varje dimmer? När jag tolkar första inlägget så låter det som 4st spotlights på en dimmer och 9st spotlights på den andra?Tomme63 skrev:
Och vilken dimmer är det du använder i dagsläget? Du skriver både Elko och Ebeko
Jag gör ett förtydligande. Det är 2 separata slingor med Downlights, 9 +4 Ledlampor.
Alla lampor är 230 v Led och det sitter Elko 370 Led Plus dimmer 1369193, en till varje slinga.
På den slinga som har 4 lampor är det den första lampan som inte går att dimmra som dom övriga 3.
På den andra slingan med 9 lampor är det samma fenomen på den sista lampan på slingan.
Alla lampor är 230 v Led och det sitter Elko 370 Led Plus dimmer 1369193, en till varje slinga.
På den slinga som har 4 lampor är det den första lampan som inte går att dimmra som dom övriga 3.
På den andra slingan med 9 lampor är det samma fenomen på den sista lampan på slingan.
Klicka här för att svara